Rekordhøy inntjening for Marine Harvest i fjerde kvartal

(Oslo, 14. februar 2018) I fjerde kvartal 2017 oppnådde Marine Harvest et operasjonelt driftsresultat på EUR 181 millioner. Totalt i 2017 oppnådde Marine Harvest et operasjonelt driftsresultat på EUR 792 millioner, som gjør fjoråret det beste i konsernets historie.

Marine Harvest oppnådde en inntjening på EUR 1 010 millioner i kvartalet og EUR 3 654 millioner totalt i 2017. Omsetning for 2017 er den høyeste noen sinne for konsernet.

Med bakgrunn i resultatene og en solid finansiell posisjon, har styret besluttet kvartalsutbytte på NOK 2,60 per aksje. Utbyttet vil bli betalt som ordinært utbytte, og ikke som tilbakebetaling av innbetalt kapital.

- Global produksjonsvekst i næringen satt lakseprisen under press i alle markeder i fjerde kvartal. Det er oppmuntrende at produksjonen og tilbudet øker, men markedet trenger tid på å tilpasse seg til veksten etter den globale produksjonsnedgangen vi så i 2016, sier konsernsjef, Alf-Helge Aarskog.

Marine Harvest Group rapporterte driftsinntekter og andre inntekter på EUR 1 010 millioner (EUR 1 018 millioner) i fjerde kvartal 2017. Totalt slaktevolum i kvartalet var 112 628 tonn (99 634 tonn). Forventet slaktevolum for 2018 er 410 000 tonn.

Marine Harvest Norway oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på EUR 1,77 (2,70) i fjerde kvartal, mens Marine Harvest Scotland og Marine Harvest Canada oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på henholdsvis EUR 1,19 og EUR 0,98 (EUR 1,83 og EUR 3,33). Marine Harvest Chile oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på EUR 1,03 i kvartalet (EUR 2,61). Disse tallene inkluderer bidrag fra Salg og Markedsføring, inkludert Consumer Products. Consumer Products rapporterte et operasjonelt driftsresultat på EUR 25,9 millioner (EUR 23,6 millioner). Marine Harvest Fish Feed rapporterte et operasjonelt driftsresultat på EUR -2,8 millioner (EUR 10,8 millioner).

- 2017 var et veldig bra år for Marine Harvest finansielt, og jeg er stolt av innsatsen alle Marine Harvest-ansatte har lagt ned for å oppnå dette. Jeg er likevel bekymret for økende kostnader og utfordrende biologiske forhold. Vi har derfor iverksatt et globalt kostnadskutt-program, med mål om å spare EUR 50 millioner. Vi forventer å gjøre besparelser i alle deler av organisasjonen, sier Aarskog.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Ivan Vindheim, CFO, +47 958 71 310
Kim Galtung Døsvig, IR Officer & Head of Treasury, +47 908 76 339
Om Marine Harvest Group
Marine Harvest Group er verdens ledende sjømatselskap og den største produsenten av oppdrettslaks. Selskapet er representert i 24 land og har totalt 12 717 ansatte på verdensbasis. Hovedkontoret ligger i Bergen, og selskapet er notert på Oslo Børs. Vennligst se www.marineharvest.com for mer informasjon.

MHG Q4 2017 Report MHG Q4 2017 Presentation