Eksekvering, vækst og øget kendskab

BioPorto har i 2017 fokuseret på at skabe vækst og sikre en målrettet eksekvering af topprioriteterne på den strategiske agenda; at styrke opmærksomheden om anvendelse af Neutrophil Gelatinase Associated Lipocalin (NGAL) til diagnostik af akut nyreskade (AKI), samt at forberede registreringsansøgningen for The NGAL Test™ til de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA.

”Vi øgede i 2017 omsætningen med 21% til 25,2 mio. kr. – det højeste niveau i virksomhedens historie. Væksten var specielt udtalt og imponerende på The NGAL Test™. Ikke mindst i USA, hvor vi forud for en klinisk godkendelse sælger testen til Research-Use-Only (ROU). Her steg salget af The NGAL Test™ med 360%, mens salget steg med 25% i Europa. Også på antistoffer viste vi solid fremgang, og øgede omsætningen med 20%,” siger en tilfreds Peter Mørch Eriksen, CEO i BioPorto A/S.

Stor opmærksomhed fra key opinion leaders og distributører

Ved siden af salgsfremgangen har BioPorto arbejdet på at sikre et større kendskab til NGAL blandt key opinion leaders. Og det har givet resultat.

”Vi har i 2017 sat en dagsorden og skabt større opmærksomhed om NGAL som biomarkør. Først og fremmest indenfor diagnostik af AKI, men også andre indikationer. Den indsats er yderligere forstærket af publicering af artikler fra førende eksperter om de sundhedsmæssige og økonomiske gevinster ved anvendelsen af NGAL som biomarkør. Og det har været stærkt medvirkende til, at interessen fra globale distributører er stigende. Det førte til, at vi indgik en distributionsaftale med Roche Diagnostics i februar 2018. En udvikling, vi forventer vil fortsætte,” siger Peter Mørch Eriksen.

Fuldt fokus på FDA godkendelse og styrelse af salg i 2018

BioPorto har i 2017 øget R&D-omkostninger betydeligt i forbindelse med gennemførelse af de kliniske studier, som udgør en del af den registreringsansøgning for The NGAL Test™, som forventes indsendt til FDA i 2. kvartal 2018. Salg af testen til klinisk anvendelse i USA vil kunne indledes i slutningen af 2018 – forudsat opnåelse af FDA-godkendelse.

”En FDA godkendelse vil i givet fald være en fantastisk milepæl i BioPortos historie, som sætter os i stand til at adressere et milliardmarked, og medvirke til at tilbyde læger et bedre værktøj til at behandle AKI patienter. Vi er godt i gang med at forberede os på den opgave, og investerer derfor i 2018 i at øge kendskabet af The NGAL Test™ gennem skalering af vores marketingstrategi, fokusere på distributørpartnerskaber og uddanne hospitalspersonale i anvendelse af The NGAL Test™ på hospitalerne. Det vil ses på vores omsætning, som jeg forventer øget med minimum 35% i 2018, primært drevet af RUO salg og salg gennem distributører,” slutter Peter Mørch Eriksen.

2018 03 08 - BioPorto Annual Report 2017

2018 03 08 - BioPorto Annual Report 2017