Rauten oikaistut taloudelliset tiedot tilikaudelta 2017 uuden IFRS 15 -standardin käyttöönoton johdosta

RAUTE OYJ PÖRSSITIEDOTE 23.3.2018 KLO 14.45

RAUTEN OIKAISTUT TALOUDELLISET TIEDOT TILIKAUDELTA 2017 UUDEN IFRS 15 -STANDARDIN KÄYTTÖÖNOTON JOHDOSTA

Raute-konserni on ottanut käyttöön uuden IFRS 15 -standardin Myyntituotot asiakassopimuksista konsernitilinpäätöksen laatimisperiaatteena 1.1.2018 alkaen.  Raute ei hyödynnä takautuvan mallin sallimia huojennuksia. Muilta osin Raute on soveltanut tässä tiedotteessa esitettyihin oikaistuihin vuoden 2017 vertailutietoihin samoja laskentaperiaatteita kuin vuoden 2017 tilinpäätöksessä.  Käyttöönottoprosessi on kuvattu tilinpäätöksessä 2017 kohdassa Liikevaihto. Esitettyjä oikaistuja vuoden 2017 vertailutietoja ei ole tilintarkastettu.

Standardin käyttöönotto ei kokonaisuutena ole vaikuttanut merkittävästi konsernin tulokseen ja taseasemaan. Konsernin oikaistut avainluvut vuodelta 2017 on esitetty alla olevassa taulukossa. Yksityiskohtaiset numeeriset tiedot standardin käyttöönotosta on esitetty tämän tiedotteen liitteenä olevassa pdf-tiedostossa.

Avainluvut Oikaistu Raportoitu
  1.1.-31.12.2017 1.1.-31.12.2017
Liikevaihto, Me 148,1 148,6
Liikevoitto (EBIT), Me 11,2 11,6
Liikevoittoprosentti, % 7,5 7,8
Tulos ennen veroja, Me 11,1 11,5
Tilikauden voitto, Me 9,0 9,3
Osakekohtainen tulos (laimentamaton), euroa 2,13 2,20
Varat, Me    87,0   86,9
Omavaraisuusaste, % 64,3 64,4
Gearing, % -74,4 -73,8

Uudet tilaukset, Me 155 155
Tilauskanta, Me 110 110

Uuden standardin vaikutus liikevaihdon tuloutukseen voi kuitenkin tulevaisuudessa olla merkittävä verrattuna aikaisempaan, jos jokin tuleva iso sopimuskokonaisuus ei täytä ajan kuluessa täytettävän suoritevelvoitteen kriteereitä tai sopimuskokonaisuus jostain sopimuksessa määritellystä syystä muodostaa erillisiä suoritevelvoitteita.

Uusi laatimisperiaate

IFRS 15 -standardi on osa Raute-konsernin konsernitilinpäätöksen laatimisperiaatteita 1.1.2018 alkaen.

IFRS 15 -standardin mukaan myyntituottojen tuloutus tapahtuu, kun tai sitä mukaa kun asiakas saa määräysvallan luovutettuun tavaraan tai palveluun. Tuloutusajankohtaa määritettäessä arvioidaan, siirtyykö määräysvalta suoritevelvoitteen mukaiseen tavaraan tai palveluun ajan kuluessa vai tiettynä yhtenä ajankohtana. Tätä perustetta sovelletaan noudattamalla viisivaiheista ohjeistusta: (1) sopimuksen yksilöiminen, (2) suoritevelvoitteen yksilöiminen, (3) transaktiohinnan määrittäminen, (4) transaktiohinnan kohdistaminen suoritteelle ja (5) myyntituoton kirjaaminen.

Rauten tuotteista ja palveluista IFRS 15 -standardin mukaisiin ajan kuluessa täytettäviin suoritevelvoitteisiin siirtyvät pääsääntöisesti pitkäaikaishankkeina käsitellyt ja valmiusasteen mukaisesti tuloutetut, asiakkaan tarpeisiin mitoitetut ja räätälöidyt projektitoimitukset ja modernisoinnit. Näille suoritevelvoitteille ei ole IFRS 15 -standardin tarkoittamaa vaihtoehtoista käyttöä ja ne muodostavat edelleen yhden suoritevelvoitteen. Yhtiö soveltaa ajan kuluessa täytettäviin suoritevelvoitteisiin samaa periaatetta kuin valmiusasteen mukaisessa tuloutuksessa (syntyneiden kustannusten osuus projektin arvioiduista kustannuksista).

Poikkeuksena em. pääsääntöön ovat ne aikaisemmin valmiusasteen mukaisesti tuloutetut yksittäiset pitkäaikaishankkeet, joissa asiakas ei ole sitoutunut korvaamaan kertyneitä kustannuksia ja riittävää katetta tilanteissa, joissa asiakas yksipuolisesti keskeyttää sopimuksen toteuttamisen tai kun asiakas ei pysty täyttämään sopimusvelvoitteitaan. Nämä yksittäiset hankkeet siirtyvät jatkossa käsiteltäväksi yhtenä ajankohtana täytettäviin suoritevelvoitteisiin. Näiden poikkeustapausten osalta IFRS 15 -standardin käyttöönotto muuttaa tuloutusajankohtaa myöhemmäksi tapahtumaan yhtenä ajankohtana. Näiden hankkeiden määrä on ollut ja tulee olemaan tämän hetken arvion mukaan vähäinen.

IFRS 15 -standardin mukaisiin yhtenä ajankohtana täytettäviin suoritevelvoitteisiin kuuluvat em. poikkeuksellisten pitkäaikaishankkeiden lisäksi yksittäiset vakiotuotetoimitukset sekä muut teknologiapalvelut kuten esim. huollot, varaosat, koulutus ja digitaaliset palvelut. Tuotteisiin liittyvät suoritevelvoitteet tuloutetaan edelleen toimitusehtoihin perustuen ja palveluihin liittyvät suoritevelvoitteet, kun palvelu on suoritettu asiakkaalle. IFRS -standardi ei muuta näiden suoritevelvoitteiden allokointiperiaatetta suoritevelvoitteille ja tuloutusajankohtaan.

RAUTE OYJ
Arja Hakala
talousjohtaja

LIITE: Taulukko-osa, erillinen pdf
Taulukko-osassa esitettyjä oikaistuja lukuja ei ole tilintarkastettu.

LISÄTIETOJA:
Talousjohtaja Arja Hakala, Raute Oyj, 0400 710 387

JAKELU:
Nasdaq Helsinki Oy, keskeiset tiedotusvälineet, www.raute.com

RAUTE LYHYESTI:
Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri, LVL (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki) ja sahatavara. Teknologiatarjonta kattaa viilun, vanerin ja LVL:n koko tuotantoprosessin sekä erityismittalaitteita sahatavaralle. Tehdaslaajuisten kokonaisuuksien toimittajana Raute on maailmanlaajuinen markkinajohtaja niin vaneri- kuin LVL-teollisuudessa. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipiste sijaitsee Lahden Nastolassa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Kajaanissa, Vancouverin alueella Kanadassa, Shanghain alueella Kiinassa ja Pullmanissa, Washingtonin osavaltiossa Yhdysvalloissa. Rauten liikevaihto vuonna 2017 oli 148,6 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä vuoden 2017 lopussa oli 704. Lisätietoja yhtiöstä: www.raute.com.

Raute Oyj_Liite_IFRS15_Taulukot

Raute Oyj_Liite_IFRS15_Taulukot