DOVRE GROUPIN LIIKETOIMINTAKATSAUS 1.1. – 31.3.2018

Dovre Group Oyj                        Pörssitiedote                                                            26.4.2018 klo 8.45

DOVRE GROUPIN LIIKETOIMINTAKATSAUS 1.1. – 31.3.2018

MYYNTI TASAISTA – LIIKETULOS PARANEE

Dovre Group Oyj julkistaa tänään konsernin liiketoimintakatsauksen kaudelta 1.1. – 31.3.2018. Tämän liiketoimintakatsauksen luvut ovat tilintarkastamattomia. Suluissa edellisvuoden vastaavan ajankohdan vertailuluvut.

Tammi-maaliskuun 2018 tärkeimmät tapahtumat:
      ·Liikevaihto 16,4 (17,3) milj. euroa – laskua 4,9 % (vertailukelpoisin valuutoin kasvua 2.1%)
      ·Projektihenkilöstö: liikevaihto  15,0 (15,5) milj. euroa – laskua 3,0 %
      ·Konsultointi: liikevaihto 1,4 (1,8) milj. euroa – laskua 20,9 %
      ·Liiketulos 0,0 (-0,3) milj. euroa, vertailuvuoden tulos sis. 0,3 milj. euroa uudelleenjärjestelykuluja
      ·Liiketoiminnan nettokassavirta -1,1 (-0,4) milj. euroa

Näkymät vuodelle 2018 (muuttumaton): Liikevaihdon ja liiketuloksen ennustetaan paranevan vuoteen 2017 verrattuna.

TOIMITUSJOHTAJA PATRICK VON ESSEN:

”Raportoimme vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä parhaan myynnin neljään vuosineljännekseen. Myynti laski hieman verrattuna vertailukauteen 2017, mutta vertailukelpoisin valuutoin kasvua oli jonkin verran. Myynti kasvoi huomattavasti edelliseen vuosineljännekseen verrattuna. Ensimmäisen vuosineljänneksen liiketulos on positiivinen ensimmäistä kertaa neljään vuoteen ja se on myös neljäs peräkkäinen positiivinen vuosineljännes.

Projektihenkilöstö-liiketoiminnan kannattavuus on parantunut merkittävästi edellisestä vuodesta. Projektihenkilöstön kysyntä on parantumassa maailmanlaajuisesti. Norjassa, joka on meidän suurin markkinamme, volyymit ovat kasvussa. Samaten on näkyvissä merkkejä hintojen ja katteiden elpymisestä. Singaporessa meillä on tyypillisesti isoja, mutta suhteellisen lyhyitä projekteja, jonka seurauksena myynti ja kannattavuus vaihtelevat merkittävästi vuosineljänneksittäin. Singaporen yhtiön allekirjoittama pitkäaikainen puitesopimus, josta tiedotettiin marraskuussa, parantaa mahdollisuuksiamme kausivaihteluiden tasoittamiseen. Painopisteemme on myynnissä ja katteissa kaikilla markkina-alueillamme.

Konsultointi-liiketoiminnan tulos laski vuoden 2017 ensimmäiseen vuosineljänneksen erinomaiseen suoritukseen nähden. Tilauskanta on kuitenkin hyvä sekä Norjassa että Suomessa, joten meillä on hyvät mahdollisuudet parantaa tulosta tulevilla vuosineljänneksillä.”

NÄKYMÄT VUODELLE 2018

Markkinoilla on edelleen useita epävarmuuksia, mm. yleinen taloudellinen kehitys, öljyn hinta ja poliittinen epävakaus. Päämarkkinamme sijaitsevat kuitenkin poliittisesti ja taloudellisesti vakaissa maissa.

Projektihenkilöstö-liiketoimintaryhmässä kysyntä on parantunut, mutta öljy- ja kaasualan hintataso on vielä edellisvuosia alhaisempi. Vahvan puitesopimussalkun, tehtyjen kustannussäästöjen sekä korkeamman kysynnän ansiosta ennustamme liiketuloksen paranevan vuoteen 2017 verrattuna.

Konsultointi-liiketoimintaryhmässä näkymät ovat pysyneet ennallaan.

Ennustamme konsernin liikevaihdon ja liiketuloksen paranevan vuoteen 2017 verrattuna.

LIIKEVAIHTO

Dovre Groupin liikevaihto oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä 16,42 (17,30) miljoonaa euroa. Projektihenkilöstön osuus liikevaihdosta oli 91 (90) prosenttia ja Konsultoinnin 9 (10) prosenttia. Projektihenkilöstön liikevaihto oli 15,0 (15,5) miljoonaa euroa ja Konsultoinnin 1,4 (1,8) miljoonaa euroa.
Myynnin muutos verrattuna viime vuoden ensimmäiseen vuosineljännekseen olisi ollut kasvua noin 2,1 prosenttia vertailukelpoisin valuutoin.

Liikevaihto segmenteittäin
Milj. euroa
Muutos
Projektihenkilöstö15,015,5-3,057,1
Konsultointi1,41,8-20,95,6
Konserni yhteensä16,417,3-4,962,7

KANNATTAVUUS

Ensimmäisen vuosineljänneksen liiketulos oli 0,0 (-0,3) miljoonaa euroa. Projektihenkilöstön liiketulos oli 0,4 (-0,1) miljoonaa euroa. Konsultoinnin liiketulos oli 0,1 (0,3) miljoonaa euroa. Muiden toimintojen liiketulos oli -0,4 (-0,3) miljoonaa euroa. Vuoden 2017 ensimmäisellä vuosineljänneksellä konserni raportoi 0,3 miljoonaa euroa uudelleenjärjestelykuluja Projektihenkilöstö-liiketoimintaryhmässä.

Liiketulos
Milj. euroa
Muutos
Projektihenkilöstö0,4-0,1396,00,8
Konsultointi0,10,3-72,50,7
Muut toiminnot-0,4-0,3-13,0-1,2
Kohdistamattomat-0,1-0,121,3-0,3
Konserni yhteensä0,0-0,3118,90,1

HENKILÖSTÖ

Dovre Group työllisti ensimmäisen vuosineljänneksen päättyessä yhteensä 531 (464) henkilöä, joista 489 (422) työskentelivät  Projektihenkilöstötoiminnassa, 37 (37) Konsultointitoiminnassa ja Muissa toiminnoissa 5 (5).

KASSATILANNE

Konsernin nettovelat 31.3.2018 olivat -0,8 (-4,3) miljoonaa euroa. Konsernin likvidien varojen määrä oli 3,9 (7,4) miljoonaa euroa. Konsernilla oli korollista vierasta pääomaa yhteensä 3,2 (3,0) miljoonaa euroa, josta yhteensä 2,3 (1,4) miljoonaa euroa oli lyhytaikaista ja 0,9 (1,7) miljoonaa euroa pitkäaikaista. Konsernin liiketoiminnan nettorahavirta ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli -1,1 (-0,4) miljoonaa euroa, johon sisältyy käyttöpääoman muutos -1,2 (0,0) miljoonaa euroa.

Espoossa 25. huhtikuuta 2018

Dovre Group Oyj

Lisätietoja:

Dovre Group Oyj
Patrick von Essen, toimitusjohtaja
patrick.essen@dovregroup.com

Mari Paski, talousjohtaja
mari.paski@dovregroup.com

puh. 020 436 2000
www.dovregroup.com

Dovre Group on kansainvälisesti toimiva projektihenkilöstön ja -johtamisen palvelutoimittaja. Dovre Group -konsernin liiketoimintaryhmät ovat Projektihenkilöstö ja Konsultointi. Konsernilla on toimipisteet Kanadassa, Norjassa, Singaporessa, Suomessa, Venäjällä, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa ja Yhdysvalloissa. Maailmanlaajuisesti konsernissa toimii yli 500 henkilöä. Dovre Group Oyj on listattu Nasdaq Helsingissä (tunnus: DOV1V). Yhtiön kotisivu: www.dovregroup.com.

Jakelu
www.dovregroup.com