Kemira Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2018: Liikevaihdon kasvu jatkui valuuttakurssimuutosten negatiivisesta vaikutuksesta huolimatta

Osavuosikatsaus
27.4.2018 klo 8.30

Tämä on tiivistelmä Kemiran tammi-maaliskuun 2018 osavuosikatsauksesta. Täydellinen osavuosikatsaus taulukoineen on tämän tiedotteen liitteenä sekä saatavilla osoitteessa www.kemira.fi/sijoittajat

Ensimmäinen neljännes

• Liikevaihto kasvoi 1 % ja oli 613,7 miljoonaa euroa (610,0) valuuttakurssimuutosten negatiivisesta vaikutuksesta huolimatta, kun myyntimäärien kasvu jatkui kaikissa liiketoiminnoissa ja myyntihintojen kasvu osittain kumosi korkeampien raaka-ainekustannusten vaikutuksen. Liikevaihto paikallisissa valuutoissa yritysostot ja -myynnit pois lukien nousi 7 %.
  • Operatiivinen käyttökate nousi 1 % ja oli 69,4 miljoonaa euroa (69,0) johtuen pääasiassa korkeammista myyntimääristä ja myyntihinnoista, jotka kumosivat korkeampien muuttuvien kustannusten vaikutuksen. Valuuttakurssimuutoksilla oli noin 7 miljoonan euron negatiivinen vaikutus. Operatiivinen käyttökateprosentti oli 11,3 % (11,3 %).
  • Käyttökate kasvoi 2 % ja oli 68,2 miljoonaa euroa (66,7).
  • Osakekohtainen tulos nousi 0,14 (0,12) euroon, mikä johtui alhaisemmista nettorahoituskuluista, jotka sisälsivät energiatuotantoyhtiöiden osakkeiden myynnistä saadun 3,6 miljoonan euron myyntivoiton.

Kemiran toimitusjohtaja Jari Rosendal:

"Vuosi alkoi vahvalla liikevaihdon orgaanisella kasvulla. Olen tyytyväinen myyntimäärien kasvun kehitykseen, mutta kasvavat raaka-ainekustannukset on otettava huomioon myyntihinnoissa aiempaa nopeammin. Kannattavuus pysyi edellisvuoden tasolla korkeampien raaka-ainehintojen ja epäsuotuisten valuuttakurssimuutosten vaikutuksen vuoksi. Erityisesti vahvistunut euro vaikutti negatiivisesti raportoituihin lukuihimme.

Pulp & Paper -segmentissä orgaaninen liikevaihdon kasvu oli ensimmäisellä neljänneksellä 5 %, mikä on hyvä saavutus markkinakasvuun verrattuna. Erityisesti EMEA-alueella kasvumme oli vahvaa, kun taas Pohjois-Amerikassa markkina on edelleen haastava. APAC-alueella on kasvua, mutta kannattavuus aiheuttaa haasteita. Odotamme Kiinan yhteisyritysjärjestelyn loppuunsaattamista, mikä vahvistaa edelleen markkina-asemaamme ja parantaa kannattavuutta. Järjestely pitäisi arvioidemme mukaan saada päätökseen tämän vuoden toisen neljänneksen loppuun mennessä. Sellu- ja kartonkimarkkinalla yleinen globaali markkinatrendi on positiivinen. Sitä edistää pakkausten kysyntää kasvattava verkkokauppa. Kemiran hyvä asema arvoketjussa tarjoaa mahdollisuuden auttaa kartonginvalmistajia kehittämään kevyempiä ja kestävämpiä pakkausmateriaaleja. Kysynnän kasvusta on etua myös Kemiran valkaisukemikaaliliiketoiminnalle, sillä sellu on oleellinen raaka-aine kartonginvalmistajille.

Industry & Water -segmentissä orgaaninen liikevaihdon kasvu jatkui ja oli 11 % Pohjois-Amerikan öljy- ja kaasumarkkinoiden ansiosta. Operatiivinen käyttökateprosentti nousi pääasiassa korkeampien myyntihintojen ansiosta. Monivuotisen sopimuksen käytännön toteutus Chevronin kanssa koskien kemiallisesti tehostettua öljyn talteenottoa on aloitettu. Tähän liittyen laajennamme polymeerikapasiteettiamme Alankomaissa, kuten ilmoitimme lokakuussa 2017. Työt etenevät hyvin. Globaali megatrendi jäljellä olevien öljy- ja kaasuvarantojen käytön parantamiseksi avaa uusia mahdollisuuksia, sillä Kemiran polymeerit auttavat pidentämään öljylähteiden käyttöikää.

Kemira odottaa vuoden 2018 operatiivisen käyttökatteen kasvavan edellisvuoden tasosta."

AVAINLUVUT

Osakekohtainen oma pääoma, euroa   7,13 7,24 7,61
Velkaantuneisuus, % kauden lopussa   61 59 59

Henkilöstö kauden lopussa   4 740 4 771 4 732

*12 kuukauden liukuva keskiarvo (Sidotun pääoman tuotto, % perustuu liikevoittoon).

Kemira esittää IFRS-raportoinnissa tiettyjä taloudellisia tunnuslukuja (vaihtoehtoiset tunnusluvut), jotka eivät ole IFRS-standardien mukaan määriteltyjä tunnuslukuja. Kemira uskoo pääomamarkkinoiden ja Kemiran johdon seuraamien vaihtoehtoisten tunnuslukujen, kuten orgaaninen kasvu*, käyttökate, operatiivinen käyttökate, rahavirta investointien jälkeen ja velkaantumisaste, antavan hyödyllistä ja vertailukelpoista tietoa Kemiran liiketoiminnan kehityksestä ja taloudellisesta tilanteesta. Tietyt vaihtoehtoiset tunnusluvut ovat myös palkitsemisen tuloskriteerejä.

Kemiran esittämiä vaihtoehtoisia tunnuslukuja ei pidä tarkastella erillään vastaavista IFRS-tunnusluvuista, ja niitä tulee lukea yhdessä lähinnä vastaavien IFRS-tunnuslukujen kanssa. Tunnuslukujen laskentakaavat ovat luettavissa tässä raportissa ja osoitteessa www.kemira.fi > Sijoittajat > Taloustieto.

Kaikki osavuosikatsauksen luvut on pyöristetty erikseen, minkä seurauksena yksittäisten lukujen summat saattavat hieman poiketa esitetyistä summista.

*Liikevaihdon kasvu paikallisissa valuutoissa yritysostot ja -myynnit pois lukien

NÄKYMÄT VUODELLE 2018 (ENNALLAAN)

Kemira odottaa operatiivisen käyttökatteen kasvavan edellisvuoden tasosta (2017: 311,3 miljoonaa euroa).

KESKIPITKÄN JA PITKÄN AIKAVÄLIN TALOUDELLISET TAVOITTEET (ENNALLAAN)

Kemiran tavoitteena on markkinoita nopeampi liikevaihdon kasvu ja operatiivinen käyttökateprosentti 14-16 %. Velkaantumisastetavoite on alle 60 %.

Helsingissä 26.4.2018

SIJOITTAJAKALENTERI 2018

Puolivuotiskatsaus tammi-kesäkuu 2018                                            20.7.2018
Osavuosikatsaus, tammi-syyskuu 2018                                             24.10.2018

TIEDOTUSTILAISUUS JA PUHELINKONFERENSSI ANALYYTIKOILLE JA TOIMITTAJILLE

Tulosjulkistustilaisuus analyytikoille, sijoittajille ja lehdistölle järjestetään perjantaina 27.4.2018 klo 10.30 GLO Hotel Kluuvissa, Kluuvikatu 4, 2. krs, Helsinki. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Jari Rosendal ja talousjohtaja Petri Castrén. Tilaisuus on englanninkielinen, ja sen voi katsoa webcastina yhtiön internetsivuilla osoitteessa: www.kemira.com/investors. Esitysmateriaali ja tallenne webcastista ovat saatavilla yllämainituilla internetsivuilla. Suomeksi esitysmateriaali löytyy osoitteessa: www.kemira.com/sijoittajat.

Voit osallistua Q&A-osioon puhelinkonferenssissa soittamalla noin 10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroon  09 7479 0360. Konferenssitunnus: 633021.

Olli Turunen, sijoittajasuhdejohtaja
Puh.  010 862 1255

Kemira on globaali kemianyhtiö, joka palvelee asiakkaita runsaasti vettä käyttävillä teollisuudenaloilla. Tarjoamme asiantuntemusta, sovellusosaamista ja kemikaaleja, jotka parantavat asiakkaidemme lopputuotteen laatua sekä prosessi- ja resurssitehokkuutta. Keskitymme massa- ja paperi-, öljy- ja kaasuteollisuuteen sekä veden käsittelyyn. Vuonna 2017 Kemiran liikevaihto oli noin 2,5 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 4 732. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.
www.kemira.fi

Kemira Q1 2018 Osavuosikatsaus