Delårsrapport for 2. kvartal 2017/18

(perioden 01.01.2018 - 31.03.2018)

VÆKST TRODS EN UGUNSTIG DOLLARKURS
Bestyrelsen for RTX A/S har i dag behandlet og godkendt koncernens delårsrapport for 2. kvartal af regnskabsåret 2017/18 (perioden 01.01.2018 – 31.03.2018).

HOVEDPUNKTER I DELÅRSRAPPORTEN FOR 2. KVARTAL AF 2017/18 FOR RTX-KONCERNEN

• Omsætningen steg i 2. kvartal med 26,9% til DKK 106,8 mio. svarende til en stigning på DKK 22,7 mio. sammenlignet med 2. kvartal 2016/17. Omsætningsstigningen i 2. kvartal 2017/18 er forankret i begge forretningsenheder, men delvist modsvaret af en ugunstig udvikling i dollarkursen, og korrigeret for denne effekt ville stigningen have været 41,9%.
  • Omsætningen fordelte sig som følger i RTX’s forretningsenheder:
    • Business Communications realiserede en omsætningsstigning på DKK 19,1 mio. til DKK 68,8 mio. svarende til en fremgang på 38,3% sammenlignet med 2. kvartal 2016/17 (korrigeret for valutakurseffekten ville fremgangen have været 58,7%).
    • Design Services øgede omsætningen med DKK 3,6 mio. til DKK 38,0 mio. svarende til en omsætningsfremgang på 10,4% sammenlignet med 2. kvartal 2016/17 (korrigeret for valutakurseffekten ville fremgangen have været 19,0%).
  • Bruttoavancen steg med 38,5% til DKK 64,8 mio. i 2. kvartal 2017/18 sammenlignet med samme periode sidste år. På grund af sammensætningen i omsætningen, steg bruttoavancen med 5,1% point til 60,7% fra 55,6% i 2. kvartal 2016/17.
  • I 2. kvartal 2017/18 er kapacitetsomkostningerne steget med 8,8% forårsaget af en stigning i antal medarbejdere som et resultat af et højere aktivitetsniveau i begge forretningsenheder samt fortsatte investeringer i egenfinansierede udviklingsprojekter. Stigningen i antallet af egenfinansierede udviklingsprojekter har resulteret i aktiveringer på DKK 6,3 mio. i 2. kvartal 2017/18 sammenlignet med DKK 4,8 mio. i samme periode sidste år.
  • Resultat af primær drift (EBIT) steg til DKK 19,6 mio. sammenlignet med DKK 4,7 mio. i samme periode sidste år. Fremgangen i den primære drift (EBIT) skal ses i lyset af sidste års udfordringer i leverandørkæden.
  • Koncernens pengestrømme fra primær drift blev i 2. kvartal på DKK 20,4 mio. i 2. kvartal 2017/18 sammenlignet med DKK 26,5 mio. i 2. kvartal 2016/17.

HOVEDPUNKTER I DELÅRSRAPPORTEN FOR 1. HALVÅR AF 2017/18 FOR RTX-KONCERNEN

• RTX realiserede i første halvår af regnskabsåret 2017/18 en vækst i nettoomsætningen på 6,3% til DKK 207,7 mio. svarende til en stigning på DKK 12,3 mio. sammenlignet med samme periode sidste år. Korrigeret for valutakurseffekten ville omsætningsvæksten have været 16,3%.
  • Omsætningen fordelte sig i forretningsenhederne i RTX som følger:
    • Business Communications steg med DKK 8,1 mio. til DKK 134,6 mio. svarende til en vækst på 6,3% sammenlignet med samme periode sidste år (korrigeret for valutakurseffekten ville væksten have været 18,3%).
    • Design Services steg med DKK 4,2 mio. til DKK 73,1 mio. svarende til en vækst på 6,2% sammenlignet med samme periode sidste år (korrigeret for valutakurseffekten ville væksten have været 12,9%).
  • Bruttoresultatet steg med 14,0% til DKK 121,8 mio. svarende til en stigning på DKK 14,9 mio. sammenlignet med samme periode sidste år. Som en konsekvens af omsætningssammensætningen steg bruttoavanceprocenten med 4,0% point til 58,7% fra 54,7% i samme periode sidste år.
  • I 2017/18 er kapacitetsomkostningerne steget med 5,7% forårsaget af en stigning i medarbejderantallet som en konsekvens af et højere aktivitetsniveau i begge forretningsenheder samt fortsatte investeringer i egenfinansierede udviklingsprojekter. Stigningen i antal egenfinansierede udviklingsprojekter har resulteret i aktiveringer af DKK 9,7 mio. i 2017/18 sammenlignet med DKK 6,5 mio. i samme periode sidste år.
  • Resultat af primær drift (EBIT) steg til DKK 31,7 mio. sammenlignet med DKK 19,7 mio. i samme periode sidste år. Væksten i den primære drift (EBIT) skal ses i lyset af udfordringerne i leverandørkæden i 2. kvartal sidste år.
  • Pengestrømmene fra primær drift i 1. halvår 2017/18 beløb sig til DKK 39,4 mio. sammenlignet med DKK 18,0 mio. i 2016/17.

FORVENTNINGER TIL 2017/18

• Med fortsatte investeringer i et bredere produktprogram og en bredere teknologiplatform fastholder ledelsen forventningerne til en omsætning i intervallet DKK 460-490 mio., EBITDA i intervallet DKK 72-87 mio. og EBIT i intervallet DKK 58-73 mio. EBIT skal ses i lyset af et øget investeringsniveau, som skal understøtte de nyligt definerede strategiske retninger for RTX.

RTX A/S

PETER THOSTRUP                   PETER RØPKE
Formand for bestyrelsen             Administrerende direktør

Investor- og analytikermøde
Fredag den 4. maj 2018 kl. 9.00 afholdes der investor- og analytikermøde hos ABG Sundal Collier, Forbindelsesvej 12, 2100 København Ø. På mødet vil selskabets ledelse kommentere delårsrapporten for 2. kvartal 2017/18. Tilmelding kan ske via e-mail til ABGSCEvents-Copenhagen@abgsc.dk.

Spørgsmål og yderligere oplysninger:
Administrerende direktør Peter Røpke, tlf. 96 32 23 00
RTX’s hjemmeside: www.rtx.dk

RTX’s regnskaber udarbejdes kun på engelsk jf. beslutning på selskabets ordinære generalforsamling den 25. januar 2018.

Vedhæftet fil

RTX CA No 09-2018 - 01.05.18 - Interim report Q2 2017-18