Valg til Equinors styre

Bedriftsforsamlingen i Equinor ASA (OSE:EQNR, NYSE:EQNR) har i møte 5. juni 2018 valgt Anne Drinkwater og Jonathan Lewis som nye medlemmer av Equinors styre.

Jon Erik Reinhardsen ble gjenvalgt som styreleder, Roy Franklin som nestleder og i tillegg ble Jeroen van der Veer, Wenche Agerup, Bjørn Tore Godal og Rebekka Glasser Herlofsen gjenvalgt som aksjonærvalgte styremedlemmer til Equinor ASA.

Anne Drinkwater var ansatt i BP i perioden 1978 til 2012, og har hatt en rekke ulike lederstillinger i selskapet. I perioden 2009 til 2012 var hun konsernsjef i BP Canada. Hun er engelsk statsborger, har omfattende internasjonal erfaring og har blant annet hatt ansvar for virksomhet i USA, Norge, Indonesia, Midtøsten og Afrika. Drinkwater har gjennom sin karriere opparbeidet seg en dyp forståelse av olje- og gassektoren, og hun har erfaring fra både tekniske roller og roller med mer utpreget forretningsansvar.

I de senere årene har hun hatt styreverv i Tullow Oil plc i England og Aker Solutions ASA i Norge. Disse vervene er nå avsluttet. Gjennom rollen som Managing Director i BP Norway og styrevervet i Aker Solutions har hun opparbeidet seg en god forståelse av den norske olje- og gassektoren.

Jonathan Lewis har siden desember 2017 vært konsernsjef i Capita, og han har 30 års erfaring fra store, multinasjonale selskaper innen teknologisk industri. Lewis kom til Capita fra Amec Foster Wheeler plc, et globalt konsulent-, ingeniør- og konstruksjonsselskap, hvor han var konsernsjef fra 2016-2017. Før dette hadde han en rekke topplederstillinger i Halliburton, hvor han var ansatt i perioden 1996 til 2016. Lewis har en PhD i Reservoir Characterisation. Han er britisk statsborger og har bred internasjonal erfaring, herunder fra Norge.

Lewis har tidligere hatt en rekke styreverv, blant annet innen teknologi og i olje- og gassektoren, og han har et eksisterende styreverv i Heriot-Watt University, Industrial Advisory Board.

Valget av aksjonærvalgte medlemmer til styret er gjort med virkning fra 1. juli 2018 og gjelder frem til neste ordinære valg av styrets aksjonærvalgte medlemmer til styret i 2019.

Kontaktpersoner:

• Tone Lunde Bakker, leder av valgkomiteen
  • Forespørsler formidles gjennom informasjonsdirektør i Equinor, Bård Glad Pedersen, +47 918 01 791.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.