Scandinavian Tobacco Group A/S: Delårsrapport 1 Juli-30 September 2018

Selskabsmeddelelse
Nr.17/2018

København, 8. november 2018

Scandinavian Tobacco Group A/S leverer organisk omsætningsvækst på 1,7% og negativ organisk vækst i EBITDA på 0,3% i 3. kvartal 2018 og fastholder helårsforventningerne

Hovedpunkter for 3. kvartal 2018

• Rapporteret nettoomsætning udgjorde DKK 1.887 mio. (DKK 1.721 mio.) - organisk vækst på 1,7%
  • Rapporteret EBITDA udgjorde DKK 374 mio. (DKK 388 mio.) - organisk vækst på -0.3%
  • Nettoresultat på DKK 221 mio. (DKK 224 mio.)
  • Frie pengestrømme på DKK 315 mio. (DKK 342 mio.)

Hovedpunkter for 1.-3. kvartal 2018

• Rapporteret nettoomsætning udgjorde DKK 4.952 mio. (DKK 4.773 mio.) - organisk vækst på 2,1%
  • Rapporteret EBITDA udgjorde DKK 905 mio. (DKK 904 mio.) - organisk vækst på 1,2%
  • Nettoresultat på DKK 515 mio. (DKK 465 mio.)
  • Frie pengestrømme på DKK 63 mio. (DKK 640 mio.)

I 3. kvartal 2018 leverede Scandinavian Tobacco Group A/S en nettoomsætning på DKK 1.887 mio. og et justeret EBITDA-resultat på DKK 398 mio. Den organiske vækst i nettoomsætningen udgjorde 1,7% i kvartalet. Den organiske vækst i EBITDA var negativ med 0,3% og var som forventet påvirket af en stærk sammenligningsbase. Kvartalets nettoresultat faldt med 1,1% til DKK 221 mio., mens de frie pengestrømme udgjorde DKK 315 mio.

Det stærke momentum i den håndrullede cigar kategori fortsatte med organisk vækst i nettoomsætningen på 7,9%, mens kategorien maskinfremstillede cigarer udviste trend fremgang med en negativ organisk vækst på 0,7%. Tilbehør og kontraktproduktion leverede en positiv organisk vækst på 1,4%, mens pibetobak kategorien oplevede en negativ organisk vækst på 12,7% som følge af faldende volumen og nedbringelse af varelagre. Kategorien finskåren tobak havde en negativ organisk vækst på 1,3%.

"Vi leverer et resultat i tråd med vores forventninger. Håndrullede cigar kategorien oplever fortsat stærk vækst, og det er selvfølgelig især tilfredsstillende, at Thompson Cigars hurtigere end planlagt bidrager positivt til kategoriens resultat. Inden for Tilbehør og Kontraktproduktion leverer vi for syvende kvartal i træk vækst, og dette er nu vores tredjestørste kategori," udtaler CEO i Scandinavian Tobacco Group, Niels Frederiksen. "I løbet af kvartalet lancerede vi Fuelling the Growth, som er et gennemgribende nyt program for hele koncernen, der vil styrke forretningen og gøre virksomheden mere konkurrencedygtig, så vi bliver bedre rustet til at spille en ledende rolle i branchens konsolidering. Jeg ser store muligheder i potentialet for både Scandinavian Tobacco Group og Fuelling the Growth, og jeg ser frem til at fortsætte udviklingen for selskabet."

Kvartalets resultat understøtter de uændrede forventninger til helåret.

Telefonkonference og webcast

Scandinavian Tobacco Group A/S afholder telefonkonference og webcast den 8. november 2018 kl. 10.00 dansk tid.

Præsentationsmaterialet vil være tilgængeligt online ca. en time før webcastdatoen på investor.st-group.com.

Opkaldsoplysninger:

Danmark:       +45 3515 8049

Storbritannien: +44 (0) 330 336 9128

USA:              +1 646 828 8144

Adgangskode: 3108871

For yderligere oplysninger kontakt venligst:
Investorhenvendelser: Torben Sand, Head of Investor Relations,
telefon: +45 5084 7222 eller torben.sand@st-group.com