Meddelande

25. november 2018
Meddelande 20

NKT har tilldelats ett kontrakt på ca. 300 miljoner euro (ca 2,23 miljarder danska kronor) av 50 Hertz. Kontraktet omfattar leverans av ca. 270 km havsbaserat exportkabelsystem för 220 kV högspänd växelström (HVAC) och ca. 8 km landkabelsystem för 220 kV HVAC till Ostwind 2 kraftnätsanslutningen av havsbaserade vindkraftparker i Tyskland. Kontraktet tilldelas i ett konsortium med Boskalis Subsea Cables & Flexibles, vilka ska installera sjökabelsystemet.

Kabelsystemet som ska levereras av NKT för Ostwind 2 består av tre delar som utgör hela projektet. Kontraktsvärdet för NKT på ca. 300 miljoner euro i marknadspriser, motsvarande ca. 255 miljoner euro (ca 1,9 miljarder danska kronor) i standardmetallpriser, är bolagets största order någonsin av exportkablar för högspänd växelström (HVAC).

NKT Interim VD Roland M. Andersen säger:
- Jag är glad att vi bokar vår största HVAC exportkabelorder någonsin med Ostwind 2-projektet. Detta avtal är ett erkännande från 50Hertz, vår kund sen flera år, av vår teknik och kunskap om komplexa havsbaserade högspänningsprojekt. För NKT är detta den första ordern där vår kund drar nytta av kabeltillverkningen i båda våra högspänningsfabriker. Detta möjliggör effektivare produktionsplanering och mer flexibla leveranser till vår kund.

Ordern av Ostwind 2 understryker NKT:s ledande ställning inom den växande vindkraftmarknaden och en stark ställning på marknaden för förnybar energi i allmänhet. Inklusive nuvarande order så har NKT adderat stora högspänningskabelkontrakt på mer än 800 miljoner euro (över 6 miljarder danska kronor) till orderstocken under andra halvåret 2018.

Exportkabelsystemet för Ostwind 2 kommer att tillverkas både i Karlskrona, i Sverige och i Köln, Tyskland, med produktionsstart i början av 2020. Vindkraftparkerna som kommer anslutas via Ostwind 2-länken, vilken förväntas vara helt klar i slutet av 2022, kommer att ligga ca. 40 km nordost om den tyska ön Rügen i Östersjön.

Tilldelningen av Ostwind 2 förändrar inte de ekonomiska utsikterna för NKT 2018.

Kontakt

Investor Relations:Michael Nass Nielsen, Head of Investor Relations, Tel.: +45 2494 1654
Press:Helle Gudiksen, Head of Group Communications, Tel.: +45 2349 9098

NKT har tilldelats sin största havsbaserade exportkabelorder någonsin för nätanslutningen Ostwind 2_20