Totalkredit - Årsrapport 2018

Til        Nasdaq Copenhagen A/S
           og pressen

5. februar 2019

NYKREDIT OFFENTLIGGØR I DAG ÅRSRAPPORTER FOR 2018 FOR:

Nykredit A/S, CVR-nr. 12 71 92 48
Nykredit Realkredit A/S, CVR-nr. 12 71 92 80
Nykredit Bank A/S, CVR-nr. 10 51 96 08
Totalkredit A/S, CVR-nr. 21 83 22 78

Koncernchef Michael Rasmussen udtaler i forbindelse med årsregnskabet:

• Nykredit skabte i 2018 det næstbedste resultat i virksomhedens historie. Samtidig blev det endnu et år med kundetilgang og markant vækst i både udlån og formue under forvaltning. Det er meget tilfredsstillende og viser, at den grundlæggende forretning er stærk. Det indstilles på den baggrund til generalforsamlingen, at Nykredit for andet år i træk udbetaler halvdelen af resultatet efter skat i udbytte.

• I Nykredit vil vi huske 2018 som året, hvor vores kunder for alvor mærkede, at Nykredit er foreningsejet. I starten af året sendte vores hovedejer, foreningen Forenet Kredit, størstedelen af sin udbytteandel tilbage til Nykredit. De penge giver vi til kunderne, og på den måde har vi i løbet af 2018 givet i alt 1,1 mia. kr. tilbage til boligejere, virksomheder og landmænd. Denne særlige egenskab vil kendetegne Nykredit fremover. I 2019 forventer vi at give i alt 1,7 mia. kr. tilbage.

• De fleste af de penge, vi har givet tilbage i 2018, er gået til de boligejere, der har lån i Totalkredit. Det er sket i form af KundeKroner, som gør det billigere at være kunde. I Totalkredit er den gennemsnitlige bidragsbetaling nu lavere, end den har været på noget tidspunkt de seneste fire år.

• I 2019 vil vi arbejde for, at de seneste års kundetilgang og udlånsvækst fortsætter, så endnu flere boligejere, virksomheder og landmænd bliver kunder i en foreningsejet, finansiel virksomhed, der giver penge tilbage.

Udvalgte forhold fra årsrapporten:

• Nykredit Banks udlån* og formue under forvaltning er i 2018 steget henholdsvis 11,5% og 17,7%.

• Totalkredits udlån i nominel værdi er i 2018 steget med 6,8%.

• Koncernens effektivitet og rentabilitet er fortsat på et konkurrencedygtigt niveau med en omkostningsprocent på 40,7% og en forrentning af forretningskapitalen (ROAC) på 10,2%.

• Forventningerne til 2018 blev ved årets begyndelse fastlagt til 6,5-7,5 mia. kr. for både resultat før skat og forretningsresultat. Dette blev indfriet. Ved halvårsrapporten blev det præciseret, at både resultatet før skat og forretningsresultatet forventedes at ende i den øvre del af spændet. På grund af den finansielle uro i slutningen af året er det kun resultat før skat, der ender i den øvre del.

• Resultatet udgør et fald i forhold til et ekstraordinært godt 2017, der bl.a. var kendetegnet ved stor beholdningsindtjening samt betydelige tilbageførsler af værdiregulering af forretningsmæssigt udgåede derivattyper.

* Inklusive prioritetslån, der er overført til Totalkredit.

Mio. kr.
Nykredit-koncernen
 20182017201620152014
Indtægter 12.02314.01013.41112.40710.793
Omkostninger4.8905.0675.2855.0715.107
Nedskrivninger på udlån3803796809202.351
Forretningsresultat6.753 8.564 7.446 6.416 3.336
Forretningsmæssigt udgåede derivattyper2801.517  -763229 -2.674
Nedskrivning af goodwill og kunderelationer---1.965852
Årets resultat før skat7.033 10.081 6.683 4.680   -190
Skat1.2932.0771.3771.493  89
Årets resultat5.740 8.004 5.306 3.187   -279

Der henvises til selskabernes årsrapporter for 2018, der i dag er offentliggjort på nykredit.com.

Kontakt presseafdelingen for yderligere kommentarer på telefon 44 55 14 50.

Vedhæftet fil

Totalkredit Årsrapport 2018