Bokslutskommuniké för Cortus Energy AB (publ) januari - december 2018

Fjärde kvartalet 2018

• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar uppgick till -5,7 (-3,6) MSEK.

Rörelseresultatet efter av-och nedskrivningar uppgick till -87,5 (-6,9) MSEK. Anläggningen i Höganäs nedskrivs med 76 MSEK till ett nettovärde om 49,1 MSEK efter att bidraget från Klimatklivet om 44,2 MSEK är avdraget från nettovärdet.

• Periodens resultat efter skatt uppgick till -88,5 (-7,1) MSEK.
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,13 (-0,03) SEK.
  • Den 30 oktober 2018 hölls en extra bolagsstämma i Cortus Energy. Stämman beslutade bl a om att genomföra en nyemission. Nyemissionen blev fulltecknad och tillförde bolaget 65,2 miljoner före emissionskostnader. Cortus erhöll slutlikviden för nyemissionen i januari 2019 om 30,2MSEK före emissionskostnader på 10,3MSEK.
  • Klimatklivet godkände slutrapporten för installationen i Höganäs.
  • Cortus erhöll stöd från Energimyndigheten om 0,4 miljoner för en genomförbarhetsstudie för grönt flygbränsle från Sveriges skogar.
  • Aktien återupptogs till ordinarie handel på Nasdaq First North i december 2018.

Helåret 2018

• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar uppgick till -22,5 (-13,9) MSEK. Rörelseresultatet efter av- och nedskrivningar uppgick till -108,8  (-21,7) MSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -111,0 (-21,9) MSEK.

Upplysningar om väsentliga händelser efter periodens utgång

• Håkan Sigfridsson utsågs den 14:e januari 2019 till ny tf. VD i Cortus Energy
  • Föravtal tecknat mellan Cortus Energy och Swedish Biofuels för att producera grönt flygbränsle i Sverige.

För mer information, kontakta:

Håkan Sigfridsson, tf VD Cortus Energy (publ), telefon 08-588 866 30,

www.cortusenergy.com

Denna information är sådan information som Cortus Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 februari 2019 kl. 08.30 CET.

Om Cortus Energy

Cortus Energy (Publ) utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-tekniken vilken förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-tekniken kan Cortus Energy erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transporttillämpningar. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket innebär att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestanda. Cortus Energy har idag två WoodRoll® anläggningar, en testanläggning i Köping sedan 2011 och en kommersiell anläggning i Höganäs under konstruktion med planerad uppstart 2018.

Cortus Energys aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North.

Mangold Fondkommission AB, telefon 08-503 015 50, är bolagets Certified Adviser

Cortus Energy AB Bokslutskommuniké 2018