Ellen produkter är godkända och erhållit första order till Ryssland, CIS-länderna

I slutet av oktober 2018 tecknades ett exklusivt distributörsavtal för Ryssland, CIS-länderna,  of Independent States) med det Schweiziska holdingbolaget, Esquire Holding AG. Registreringsprocessen är nu klar för hela Ellens produktportfölj och produkterna är godkända för försäljning och första ordern är lagd.

Registreringsprocessen är nu avslutad och bolaget har inkommit med en mindre order på 21,000 EURO. Produkterna från den ordern ska genomgå ett marknadstest innan den första planerade ordern av större volym inkommer.

Esquire kommer köpa färdig produkt och via sina lokala säljbolag att sälja under varumärket Ellen. Distributörsavtalet är skrivet med exklusiv rätt och inkluderar CIS-länderna: Ryssland, Vitryssland, Moldavien, Armenien, Azerbajdzjan, Kazakstan, Uzbekistan, Kirgizistan, Tadzjikistan samt även Turkmenistan, Ukraina och Georgien. Ett område med över 220 miljoner invånare med väldigt varierande ekonomiska förutsättningar.

Esquire Holding AG grundades 2002 och är ett schweiziskt registrerat holdingbolag med säte i Zürich. Det är ett familjeägt bolag och ägarna har lång erfarenhet av marknadsföring och försäljning från läkemedelsbranschen. De har samarbetat med Baxter HC Coporation, Yamanouchi BV, Galena-Northon Healtcare, Merk KGaA och Nycomed Russia-CIS. Bolaget har erfarenhet av registrering och lansering av nya produkter i CIS-länderna inom både privata och statliga sjukhussektorn. Vidare har de ett brett kontaktnät inom apotek, medicinska myndigheter, KOL. Bolagets försäljning drivs i respektive land via lokalt ägda bolag.

”Det är glädjande nyheter att vår distributör för Ryssland, CIS-länderna fick Ellens produkter godkända och att den första mindre ordern levererad. Det är en marknad med stor potential. Givet att marknadstestet genom Esquire Holding AG blir positivt så har vi starka förhoppningar om betydande försäljning redan under 2019” säger Jenny Fingal, VD i Ellen AB.

För ytterligare information:
Jenny Fingal, VD på telefon 08-412 10 00 eller via epost jf@ellen.se

Denna information är sådan information som Ellen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 februari kl. 13.00 CET.

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet finns också ett självdiagnosticerande pH-test, en aqua block tampong, en intim foam, intim deo och en after shave & wax gel. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på Nasdaq First North (Ticker: ELN). Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser, kontaktuppgifter: telefon 08-463 83 00, eller via e-post certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information om bolaget: www.ellen.se

2019-02-18_Ryssland_order_FINAL