Telenor og Nokia skal pilotere 5G i Danmark

(Mobile World Congress, Barcelona, 25. februar 2019) Telenor and Nokia går sammen om å teste 5G i Danmark. Pilotarbeidet skal se på 5G muligheter både i radionettet (RAN) og i det mobile kjernenettet.

Selskapene skal teste viktige 5G-funksjoner som forbedret mobilt bredbånd (eMBB) og ultra robust sanntids-kommunikasjon (URLLC) for kommersielle bruksområder.

Nokia vil ta i bruk sin nestegenerasjons basestasjonsteknologi, AirScale i det kommersielle radionettet, og vil også teste nye funksjoner i det skybaserte kjernenettet som del av 5G piloten.

Telenor inngikk nylig en samarbeidsavtale med Nokia for å modernisere de mobile kjernenettene i Norge, Sverige og Danmark ved hjelp av deres skybaserte plattform, AirGile. Forsterkningene i kjernenettet vil støtte 5G radionettet og forberede for en videre skalering på tvers av Telenors skandinaviske mobilselskaper.

- Kundene våre vil ha høy ytelse, rask responstid, og tjenester og oppkobling som er pålitelig og sikker. Det er viktig for Telenor å vurdere ulike teknologiske, funksjonelle og kommersielle løsninger for 5G sammen med våre leverandører og vi er veldig fornøyde med å nå kunne teste den nye teknologien i Danmark og i Skandinavia sammen med Nokia, sier Ruza Sabanovic, konserndirektør for Teknologi i Telenor.

- Nokia samarbeider med alle de store operatørene i de ledende 5G markedene globalt, er den ledende F&U investoren i Europa, og leverer en fullverdig ende til ende portefølje på 5G. Vi er en veletablert partner med Telenor og leverer nå 5G klare skybaserte virtuelle nettverk for alle de åtte markedene hvor Telenor har mobiloperasjoner. Vi er meget glade for å teste ut konkrete 5G bruksområder med Telenor, der vi fullt ut drar nytte av Nokias nettverks- og tjeneste egenskaper, sier Federico Guillen, President, Customer Operations, Nokia.

Pilotene vil teste 5G bruksområder som robotikk, industriell automatisering, sømløst samspill mellom 5G og LTE, samt fastnettopplevelse via mobilnettverket. Testingen, som vil starte i andre kvartal, vil også understøtte Telenors strategi om å videreutvikle sin skybaserte infrastruktur for å støtte LTE og flytte nye 5G baserte tjenester nærmere kundene (mobile edge computing).

I tillegg til de Skandinaviske selskapene, har Telenor og Nokia tidligere annonsert samarbeid om å rulle ut skybaserte virtuelle nettverk i Thailand, Malaysia, Myanmar, Bangladesh, og Pakistan. I dag håndterere denne plattformen mer enn 60 prosent av datatrafikken for disse Telenor-selskapene.

Mediekontakter:
Hanne Knudsen
Kommunikasjonssjef, Telenor Group
M: 90804015 | hanne.knudsen@telenor.com

Nokia Communications
Phone: +358 10 448 4900
Email: press.services@nokia.com

Høyoppløselig bilde av Ruza Sabanovic

Om Telenor:
Telenor er et av verdens ledende mobilselskaper med virksomhet i Skandinavia og Asia, med 174 millioner mobilabonnenter og årlige driftsinntekter på NOK 110 milliarder (2018). Vi er størst eller nest størst aktør i de fleste av våre markeder. Vi er opptatt av ansvarlig forretningsdrift og drevet av en ambisjon om å utvikle de samfunnene vi er tilstede i. Å knytte verden tettere sammen har vært kjernen i vår virksomhet i mer enn 160 år, og vi arbeider hver dag for å koble våre kunder til det som betyr mest for dem. www.telenor.com

Om Nokia
We create the technology to connect the world. We develop and deliver the industry's only end-to-end portfolio of network equipment, software, services and licensing that is available globally. Our customers include communications service providers whose combined networks support 5.7 billion subscriptions, as well as enterprises in the private and public sector that use our network portfolio to increase productivity and enrich lives.
Through our research teams, including the world-renowned Nokia Bell Labs, we are leading the world to adopt end-to-end 5G networks that are faster, more secure and capable of
revolutionizing lives, economies and societies. Nokia adheres to the highest ethical business
standards as we create technology with social purpose, quality and integrity. www.nokia.com