Indgåelse af betinget salg af 75 pct. af Sparinvest Holdings SE

Ejerkredsen bag Sparinvest Holdings SE (”Sparinvest”) har i dag indgået en betinget aftale om salg af 75 pct. af aktiekapitalen i Sparinvest til Nykredit koncernen for en købesum på 2.245 mio. kr. Forinden overdragelsen vil der blive udbetalt DKK 155 mio. i udbytte til de eksisterende aktionærer.

Jutlander Bank A/S ejer dags dato 6,9 pct. af aktierne i Sparinvest, og såfremt betingelserne for transaktionen bliver opfyldt, og salget gennemføres, vil det for banken indebære en skattefri indtægt på ca. 84 mio. kr. og en skattepligtig udbyttebetaling på ca. 11 mio. kr. Dette vil forventeligt indebære, at de tidligere udmeldte forventninger til resultatet før skat i 2019 opjusteres med ca. 80 mio. kr. til 305-355 mio. kr. Resultatforventningerne justeres ikke på nuværende tidspunkt som følge af uvisheden omkring de på nuværende tidspunkt endnu ikke opfyldte betingelser for salgets gennemførelse.

Såfremt salget gennemføres, vil bankens egentlige kernekapital- samt kapitalprocent forøges med ca. 1,3 procentpoint, dels på grund af den skattefrie indtægt og udbyttebetalingen, og dels på grund af reduktion af fradraget i kapitalgrundlaget for kapitalandele i andre finansielle virksomheder med ca. 84 mio. kr. Ultimo 2018 havde banken en egentlig kernekapitalprocent på 17,8 og en kapitalprocent på 19,9.

Gennemførelsen af transaktionen er betinget af en række forhold, herunder resultatet af en igangværende due diligence-proces, vedtagelse på en ekstraordinær generalforsamling i Sparinvest samt myndighedsgodkendelser. Det er forventningen, at størstedelen af de nuværende aktionærer fortsætter som aktionærer i Sparinvest med et ejerskab på samlet 25 pct.

Såfremt betingelserne for transaktionen opfyldes, forventes transaktionen gennemført i 3. kvartal 2019.

Jutlander Bank A/S

Per Sønderup