Raisio ja Dr. Schär solmivat strategisen allianssin

Raisio Oyj, lehdistötiedote 7.3.2019

RAISIO JA DR. SCHÄR SOLMIVAT STRATEGISEN ALLIANSSIN

Raisio on allekirjoittanut sopimuksen strategisesta allianssista italialaisen Dr. Schär AG:n kanssa. Dr. Schär on johtava, globaali yhtiö gluteenittomissa elintarvikkeissa. Raisio puolestaan on edelläkävijä kolesterolia alentavissa terveysvaikutteisissa elintarvikkeissa ja suomalaisen kauran innovatiivinen osaaja. Yhtiöiden erityisosaamisten yhdistäminen avaa molemmille uusia kaupallisia mahdollisuuksia.

Nyt allekirjoitetussa pitkäaikaisessa puitesopimuksessa linjataan strategisen allianssin keskeinen sisältö. Yhtiöt muun muassa kartoittavat mahdollisuuksia laaja-alaiseen tuotekehitysyhteistyöhön sekä valmistukseen.

Raisio ja Dr. Schär näkevät strategisen allianssin mahdollistamassa vahvassa kumppanuudessa hyötyjä, jotka luovat molemmille yhtiöille lisäarvoa. Yhteistyö avaa uusia mahdollisuuksia myös Raision Benecol- ja Elovena-brändeille Dr. Schärin vahvoilla markkina-alueilla erityisesti Saksassa, Italiassa, Ranskassa ja Espanjassa.

Raision toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi sanoo: ”Dr. Schär on Raisiolle loistava kumppani, koska yhtiöllä on kirkas fokus ja erinomainen osaaminen lisäarvotuotteiden markkinoilla. Dr. Schärin vahva jalansija Euroopassa täydentää Raision maantieteellistä läsnäoloa.”

Dr. Schärin toimitusjohtaja Ulrich Ladurner: “Strateginen allianssi Raision kanssa on meille merkittävä askel, sillä se mahdollistaa jakeluverkostomme kehittämisen ja vahvistamisen entisestään. Lisäksi Raision lisäarvobrändit täydentävät tuotevalikoimaamme ja meillä on mahdollisuus hyödyntää Raision vahvaa kauraosaamista. Olemme perheyhtiö ja meille on tärkeää, että jaamme samanlaisen arvomaailman Raision kanssa.”

Dr. Schär on vuodesta 1922 alkaen toiminut gluteenittomien tuotteiden edelläkävijä. Yhtiön erityisosaaminen ja tietotaito sekä tuotekehityksessä että markkinoinnissa tekevät Dr. Schäristä maailman johtavan yhtiön. Nykyään Dr. Schärin tuotteita on saatavana globaalisti. Vuodesta 2014 alkaen Dr. Schär on laajentanut toimintaansa kehittämällä ja kaupallistamalla terveysvaikutteisia erityistuotteita. Dr. Schärin palveluksessa on 1 270 henkilöä ja yhtiöllä on 10 tuotantolaitosta. Vuonna 2018 yhtiön liikevaihto oli 360 miljoonaa euroa.

RAISIO OYJ

Pekka Kuusniemi

Raisio Oyj

Raisio on kansainvälinen yhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun ruokaan. Tunnettuja brändejämme ovat mm. Benecol, Elovena, Nalle ja Sunnuntai. Raision tuotteissa korostuvat hyvinvointi, terveellisyys, maku ja kestävä kehitys. Vahva osaamisemme ja into kehittää uutta varmistavat kannattavan kasvun. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2018 konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 228 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 26 miljoonaa euroa. Meidän ruokamme tekee hyvää Terveydelle, Sydämelle ja Maalle. Lisätietoja Raisiosta löytyy osoitteesta www.raisio.com.