Aktias ekonomiska översikt: Den ekonomiska tillväxten mattas av och Finlands offentliga ekonomi skapar oro

Tillväxten av den globala och finländska ekonomin mattas av. Aktia prognosticerar att världsekonomins tillväxt kommer att vara 3,3 % och Finlands 1,7 % 2019. De globala osäkerhetsfaktorerna och riskerna, såsom Brexit och skuggan av handelskriget, finns fortfarande kvar. Då tillväxten avtagit har också trycket att höja räntorna dämpats. Eftersom tillväxten bromsar in börjar Finlands offentliga ekonomi, som varit i underskott trots flera år av tillväxt, skapa oro.

Enligt Aktias nya prognos mattas Finlands tillväxt av och är 1,7 % 2019 i stället för 1,8 % som vi prognosticerade tidigare. 2020 är tillväxten bara 1,3 %.

”Trots att tillväxten dämpas finns det många goda aspekter av den ekonomiska tillväxten. Till exempel hushållens konsumtionsefterfrågan och sysselsättningsgraden har utvecklats förträffligt. Utmaningar skapar utöver den internationella ekonomiska miljön också rekryteringsproblemen och den svaga utvecklingen av produktiviteten som pekar på strukturella utmaningar”, säger Heidi Schauman, Aktias chefekonom.

Då tillväxten bromsar in blir Finlands offentliga sektors skuld en utmaning. Skulden i relation till BNP har sjunkit och enligt Aktias prognos är skuldsättningsgraden 57,6 % 2020. Enligt Schauman har riktningen varit rätt men tyvärr inte tillräcklig.

”Trots att skuldsättningsgraden har sjunkit har den offentliga ekonomin varit i underskott. Vi har nu fyra år av tillväxt bakom oss, tillväxttoppen sågs redan 2016. Om vår prognos förverkligas har vi i Finland åtminstone sex år av tillväxt utan att de offentliga finanserna fått ett överskott. Det är bekymmersamt och väcker många svåra frågor gällande Finlands offentliga sektors hållbarhet i ett längre perspektiv.”

Euroområdets tillväxt dämpas till nära 1 %

Den största omedelbara risken för Finlands tillväxtutsikter finns dock utanför Finlands gränser i den avmattande världsekonomin. Enligt Aktias nya prognos växer världsekonomin med 3,3 % under både 2019 och 2020. Tillväxten stöds ännu starkare av tillväxtekonomierna speciellt i Asien.

Situationen är annorlunda i de utvecklade ekonomierna och bland annat euroområdets tillväxt 2019 har reviderats ner från vinterns 1,5 % till 1,2 %. Tillväxten 2020 landar på 1 %.

”De globala osäkerhetsfaktorerna försvinner inte. Alla de stora ekonomierna bromsar in förutom Spanien. Brexitprocessen, Italienosäkerheten samt den politiskt instabila situationen i många europeiska länder pågår samtidigt. Dessutom hänger Kinas allt långsammare tillväxt och all osäkerhet kopplad till USA och Kina i luften. De nedåtgående riskerna håller på att bli den dominerande trenden”, berättar Schauman.

Höjningstrycket på räntorna har minskat

Utöver avmattningen av tillväxten har också trycket att höja räntorna minskat. Normaliseringen av euroområdets penningpolitik är på paus 2019. Även i USA har förväntningarna om räntehöjningar betydligt försvagats.

”Vi förväntar oss en räntehöjning från ECB under första halvan av 2020. Orsakerna bakom detta är de svagare tillväxt- och inflationsutsikterna. Den låga räntenivån tillsammans med den goda sysselsättningen ger finländare möjlighet att förbereda sig inför lågkonjunkturen. Jag skulle säga att senast nu är det dags att börja förbereda sig”, betonar Schauman.

Läs den ekonomiska översikten i sin helhet på adressen talous.aktia.fi.

Chefekonom Heidi Schauman, Aktia Bank Abp, tfn 010 247 6708

Aktia erbjuder ett rikt urval av lösningar inom bankverksamhet, kapitalförvaltning, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias drygt 380 000 kunder betjänas på kontoren, webben, i mobila användargränssnitt samt per telefon. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy. Mera information om Aktia finns på www.aktia.com.