Mandalay Resources Corporation går ut med resultaten för det fjärde kvartalet och hela 2018

TORONTO, March 18, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation ("Mandalay" eller "Bolaget") (TSX: MND, OTCQB: MNDJF) gick i dag ut med sina granskade slutgiltiga resultat för året som slutade den 31 december 2018.

Bolagets konsoliderade finansiella resultat för året som slutade den 31 december 2018, tillsammans med ledningens diskussion och analys (”MD&A”) för denna period finns tillgängliga under bolagets profil på www.sedar.com och på bolagets webbplats www.mandalayresources.com. Alla valutor i detta pressmeddelande avser US-dollar om inget annat är angivet.

Under det fjärde kvartalet av 2018 genererade Bolaget intäkter på 22,7 miljoner USD, negativt justerat EBITDA på 1,9 miljoner USD och konsoliderad nettoförlust på 31,3 miljoner USD eller 0,07 USD i förlust per aktie. Av denna konsoliderade nettoförlust var 21,2 miljoner USD hänförliga till nedskrivningar i icke-likvida medel på flera av Bolagets tillgångar som inte är väsentliga för kärnverksamheten.

För hela 2018 genererade Mandalay intäkter på 112,2 miljoner USD och justerad EBITDA på 13,3 miljoner USD. Bolaget rapporterade en konsoliderad nettoförlust för året på 63,7 miljoner USD eller 0,14 USD i förlust per aktie. Av denna konsoliderade nettoförlust var 39,7 miljoner USD relaterade till nedskrivningar i icke-likvida medel på flera av Bolagets tillgångar som inte är väsentliga för kärnverksamheten. Dessa nedskrivningar i icke-likvida medel omfattar 23,9 miljoner USD vid Challacollo på grund av den pågående försäljningsprocessen, och 8,8 miljoner USD vid Cerro Bayo på grund av osäkerheter gällande tidsramar för licenser och omstart samt 1,9 miljoner USD vid La Quebrada, såväl som 5,1 miljoner USD i nedskrivning för Cerro Bayos lager.

Dominic Duffy, President och CEO för Mandalay, kommenterade gällande resultaten, ”Mandalays finansiella resultat för 2018 påverkades kraftigt av de operativa utmaningarna vi var tvungna att arbeta oss igenom vid våra producerande gruvor under årets andra och tredje kvartal. Där drabbades produktionen, försäljningen och kostnaderna väsentligt av lastbilsproblemen under jord vid Björkdal och den försenade uppstarten av utvecklingen vid Brunswick-ådran vid Costerfield. Båda dessa problem slutade med att Bolaget bearbetade metaller med lägre kvalitet än förväntat. Även om resultatet under det fjärde kvartalet av 2018 var en besvikelse, har vi sett fortlöpande utveckling inom produktionen då kvartalet har löpt på.”

Dominic Duffy fortsatte, ”Även om 2018 var ett utmanande år för Bolaget, anser vi att dessa störningar nu ligger stadigt bakom oss och förväntar oss att våra produktions- och driftkostnader kommer att förbättras under 2019. Vi förväntar oss ökade produktionsnivåer från 81 568 gulduns under 2018 till 91 000–107 000 guldekvivalenta uns under 2019.”

Dominic Duffy avslutade, ”Därmed blev det tydligt vid årsslutet av 2018 att Bolaget behövde kapitaltillskott. Därför slutförde vi en finansiering på 54 miljoner CAD i februari (se Mandalays pressmeddelande från den 20 februari 2019), med behållningen från ett offentligt erbjudande för teckningsbevis på cirka 43 miljoner CAD som finns på ett spärrkonto i väntan på aktieägarnas godkännande. Denna finansiering ger oss inte bara medlen för att klara av de kortsiktiga kraven på rörelsekapital, utan injekterar även tillväxtkapital i verksamheten som avses att användas till att generera värde för våra aktieägare. Vi avser att använda dessa medel för att nå den mycket kvalitativa Youle-ådran vid Costerfield som är vital i vår treårsplan för att fördubbla produktionen, och även för att följa upp en del extremt spännande prospekteringsmål vid båda våra anläggningar. Jag tror att med denna finansiering har Mandalay en solid finansiell ställning och kommer att komma ut som ett väsentligt starkare bolag. Med blicken in i 2019 är jag säker på att Mandalay är väl positionerat för att återgå till lönsamhet och fortsatta framgångar.”

Finansiella siffror i korthet för fjärde kvartalet och hela 2018

Följande tabell sammanfattar Bolagets finansiella resultat för de tre månaderna och året som slutade den 31 december 2018 och 2017:

Three months
December 31,
Three months
December 31,
 $’000$’000$’000$’000
Revenue22,711 38,093 112,168 162,997
Cost of sales23,799 22,690 92,990 107,111
Adjusted EBITDA* (1,893)14,405 13,311 48,597
Income from mine ops before depreciation, depletion (1,088)15,403 19,178 55,886
Adjusted net loss before special items* (11,475)839  (20,523) (10,114)
Consolidated net loss (31,299) (23,073) (63,718) (42,706)
Cash capex15,998 12,485 51,284 47,465
Total assets  237,703 305,061 237,703 305,061
Total liabilities  141,567 139,522 141,567 139,522
Adjusted net loss per share* (0.03)0.00  (0.05) (0.02)
Consolidated net loss per share (0.07) (0.05) (0.14) (0.09)

* Justerad EBITDA, justerade nettoförlust före extraordinära engångsposter och justerad nettoförlust per aktie är mått som inte gäller för IFRS. Se ”mått som inte gäller för IFRS” i slutet av detta pressmeddelande.

Under det fjärde kvartalet av 2018 sålde Mandalay 11 148 färre guldekvivalenta uns jämfört med det fjärde kvartalet av 2017. Under samma period sjönk Bolagets realiserade guldpris med 1,8 procent på kvartalsbasis, medan det realiserade antimonpriset sjönk med 10,6 procent. Nettoeffekten är att Mandalays intäkter på 22,7 miljoner USD under det fjärde kvartalet av 2018 var 15,4 miljoner USD lägre än under det fjärde kvartalet av 2017.

Per uns var kostnaderna högre än under det fjärde kvartalet av 2018, vilket till stor del berodde på produktionsstörningar och övergångar. Försäljningskostnaderna under det fjärde kvartalet av 2018 jämfört med det fjärde kvartalet av 2017 var 0,5 miljoner USD högre vid Costerfield, och 1,2 miljoner USD högre vid Björkdal. Bolagets sammanlagda administrativa kostnader sjönk med 0,2 miljoner USD.

Mandalay genererade negativt justerat EBITDA på 1,9 miljoner USD under det fjärde kvartalet av 2018 jämfört med justerat EBITDA på 14,4 miljoner USD under det fjärde kvartalet av 2017. Detta ledde till en konsoliderad nettoförlust på 31,3 miljoner USD under det fjärde kvartalet av 2018, jämfört med 23,1 miljoner USD under det fjärde kvartalet av 2017.

Mandalay avslutade det fjärde kvartalet med 8,4 miljoner USD i likvida medel, och 30 miljoner USD har tagits ut (under 2017 och 2018) från den revolverande kreditfaciliteten på totalt 40 miljoner USD. Dock togs 5 miljoner USD ut vid årsslutet.

Operativt sammandrag för fjärde kvartalet och hela 2018

Tabellen nedan sammanfattar Bolagets anläggningskostnader och operativa enhetskostnader för de tre månader och året som slutade den 31 december 2018 och 2017:

Three

Underground capital devel. & open pit prestrip 4,708 5,055 20,442 22,907
 Capital purchases 9,404 5,597 22,803 16,407
 Capital exploration 1,886 1,778 8,039 8,093

* Kontantkostnad och sammanlagd kostnad är mått som inte gäller för IFRS. Se ”mått som inte gäller för IFRS” i slutet av detta pressmeddelande.

Björkdal guldgruva, Sverige

Björkdal producerade 10 482 uns av guld under det fjärde kvartalet av 2018 med kontanta och sammanlagda kostnader på 1 497 USD/uns och 1 794 USD/uns, respektive. Som ett resultat av den tidigare nämnda flaskhalsen för transporten under jord av ädelmetall i början av kvartalet, var genomsnittet för krossen lägre under 2018, och genomsnittet var cirka 1,30 g/t guld för året, vilket är lägre än föregående års 1,76 g/t guld.

Costerfield guld-antimongruva, Victoria, Australien

Costerfield producerade 8 691 guldekvivalenta uns under det fjärde kvartalet av 2018. Produktionen under det fjärde kvartalet var lägre än under motsvarande kvartal förra året. Det berodde på en kombination av förväntad lägre brytningskvalitet och tillgänglig ädelmetall i de nuvarande produktionsområdena. Samtidigt fortsätter utvecklingen mot högkvalitativa Youle och Bolaget förväntar sig nå Youle under den andra halvan av 2019.

Cerro Bayo silver-guldgruva, Patagonien, Chile

Under det fjärde kvartalet av 2018 förekom ingen produktion vid Cerro Bayo och den fortsatte på underhåll och skötsel under hela det andra kvartalet. Under 2018 hade Bolaget kostnader på 10,5 miljoner USD för underhåll och skötsel vid Cerro Bayo. I denna siffra ingår nedskrivningar i icke-likvida medel på 5,1 miljoner USD för förbrukningsvaror vid Cerro Bayo och en försäkringskredit på 0,8 miljoner USD. Bolaget förväntar sig att kostnaderna för underhållet och skötseln av Cerro Bayo kommer att vara cirka 3 till 4 miljoner USD per år från 2019 och framdeles.

Challacollo, Chile

Den 1 augusti 2018 meddelade Bolaget att det hade ingått en ej bindande avsiktsförklaring med Aftermath Silver Ltd., enligt vilken Aftermath Silver ska förvärva Minera Mandalay Challacollo Limitada, ett helägt dotterbolag till Bolaget som äger Challacollo-projektet, i utbyte mot en total ersättning på 11,6 miljoner CAD (se Mandalays pressmeddelande från den 1 augusti, 2018 för närmare information).

Dessutom undertecknade Bolaget den 28 november 2018 ett bindande avtal med en tredje part om förvärvet av vissa tillgångar som utgör en del av Challacollo-egendomen. Den totala ersättningen förväntas bli 2,0 miljoner USD netto efter betalningar till innehavare av royalties och andra inteckningar på dessa koncessioner.

La Quebrada

Koppar-silverprojektet La Quebrada i centrala Chile fortsatte att vara till salu under hela perioden. Kostnaden vid La Quebrada var mindre än 0,1 miljoner USD under det fjärde kvartalet av 2018.

Lupin och Ulu

Bolaget spenderade 1,4 miljoner USD på regenerering av Lupin-gruvan under det fjärde kvartalet av 2018 samt 4,3 miljoner USD på Ulu- och Lupin-anläggningarna under hela 2018. Man förväntar sig att det kommer minska de uppskattade slutliga stängningskostnaderna där, och möjligen kunna återbetalas genom minskade säkerheter för regenerering. Den 21 december 2018 nådde Nunavut Water Board ett beslut om att rekommendera att rembursen som Mandalay ställt som säkerhet för bolagets regenereringsskyldigheter för Lupin-gruvan ska minskas med 3,2 miljoner CAD. Den 28 januari 2019 godkändes denna rekommendation av Minister of Indigenous and Northern Affairs. Efter detta godkännande är den totala utestående borgenssumman 26,1 miljoner CAD. Mandalay har lyckats minska borgenssumman med cirka 8 miljoner CAD sedan starten av den slutliga stängningsprocessen.

Finansieringstransaktion

Bolaget har sammankallat en särskild aktieägarstämma den 29 mars 2019 (”särskild stämma”) på vilken aktieägarna kommer att ombes att godkänna den föreslagna emissionen av stamaktier i bolaget under finansieringstransaktionen som Bolaget slutförde den 20 februari 2019. Det finns närmare information för aktieägare om finansieringstransaktionen och andra frågor relaterade till den särskilda stämman i Bolagets informationsutskick från den 1 mars 2019 (”informationsutskicket”), och det finns en kopia på detta under Bolagets profil på SEDAR (www.sedar.com).

För att kunna genomföra finansieringstransaktionen, som närmare beskrivet i informationsutskicket, kom Bolaget överens om att sälja cirka 28,3 miljoner stamaktier som just nu innehas av Bradford A. Mills, ordförande för Mandalays styrelse och Plinian Capital Limited (”Plinian”), ett bolag som Bradford A. Mills kontrollerar. Förutsatt att aktieägarnas godkännande erhålls vid den särskilda stämman och att alla andra villkor för utbyte av teckningsbevis mot stamaktier uppfylls, avser Bolaget att uppfylla sina skyldigheter beträffande de stamaktier som Bradford A. Mills och Plinian innehar genom att lösa in dessa stamaktier till en kurs på 0,12 CAD per aktie, eller en sammanlagd köpesumma på cirka 3,4 miljoner CAD. Det förväntas att denna inlösen kommer slutföras omgående efter bytet av teckningsbevis, och då den spärrade behållningen från emissionen av teckningsbevisen frigörs.

Konferenssamtal

Mandalays ledning kommer att erbjuda ett konferenssamtal för investerare och analytiker den 15 mars 2019 klockan 08:00 (Toronto-tid).

Analytiker och investerare bjuds in till att delta med följande uppringningsnummer:

Deltagarnummer:  (201) 689-8341
Deltagarnummer (avgiftsfritt):  (877) 407-8289
Konferens-ID:13688639

En repris av konferenssamtalet kommer att finnas tillgänglig till den 29 mars 2019 klockan 23.59 (Toronto-tid), vilket man kommer åt med följande uppringningsnummer:

Encore avgiftsfritt uppringningsnummer: (877) 660-6853
Encore-ID:  13688639

För mer information:

Dominic Duffy
President och Chief Executive Officer

Greg DiTomaso
Director of Investor Relations

Kontakt:
1.647.260.1566

Om Mandalay Resources Corporation:

Mandalay Resources är ett kanadensiskt företag som arbetar med naturresurser och som har produktionstillgångar i Australien och Sverige samt underhålls- och utvecklingsprojekt i Chile. Bolaget är fokuserat på att få produktionen vid guld- och antimonverksamheten i Australien, och guldproduktionen från dess verksamhet i Sverige, att växa för att skapa kassaflöde på kort sikt.

Framåtblickande uttalanden

Detta nyhetsmeddelande innehåller "framåtsyftande uttalanden" inom betydelsen av värdepapperslagar, däribland uttalande gällande vägledning om förutsedd produktion av guld och antimon och framtida produktionskostnader. Läsare varnas för att inte lägga för stor vikt och tillit till framåtblickande uttalanden. Faktisk utveckling och resultat kan skilja sig från de som uppskattas i dessa uttalanden, vilket bland annat kan bero på förändrade råvarupriser och allmänna ekonomiska och marknadsförhållanden. Faktorerna som identifieras ovan är inte avsedda att utgöra en fullständig lista med faktorer som kan påverka Mandalay. Man finner en beskrivning av ytterligare risker som kan orsaka att den faktiska utvecklingen och resultatet skiljer sig från de som är uppskattade i de framåtblickande uttalandena i detta nyhetsmeddelande under rubriken "Risk Factors" i Mandalays årsredovisning från den 29 mars 2018 och Mandalays prospektbilaga daterat den 12 februari 2019, av vilka det finns kopior på Mandalays profil på www.sedar.com. Dessutom kan det aldrig garanteras att antagna tillgångar som upptäcks på grund av ytterligare borrning kommer att bli uppgraderade till bevisade eller sannolika reserver. Även om Mandalay har försökt identifiera viktiga faktorer som kan orsaka att faktiska åtgärder, händelser eller resultat skiljer sig väsentligt från de som är beskrivna i de framåtblickande uttalandena, kan det finnas andra faktorer som orsakar att åtgärder, händelser eller resultat inte blir som förväntat, uppskattat eller avsett. Det finns ingen försäkran om att de framåtblickande uttalandena kommer att infrias som faktiska resultat, och framtida händelser kan skilja sig betydligt från de som är förutsedda i dessa uttalanden. Därmed bör läsare inte lägga för stor vikt och tillit till framåtblickande uttalanden.

Mått som inte gäller för IFRS

Detta nyhetsmeddelande kan innehålla referenser till justerad EBITDA, justerat nettoresultat, kontantkostnad per säljbart producerat guldekvivalent uns, kontantkostnad per säljbart uns av producerat silver netto av guldkrediter, sammanlagda kostnader per producerat säljbart guldekvivalent uns på anläggningen, sammanlagda kostnader per producerat silver netto av guldkrediter på anläggningen och sammanlagda kostnader samt investeringar (cash capex). Dessa är samtliga mått som inte gäller för IFRS och inte har någon standardiserad betydelse enligt IFRS. Därför är det möjligt att dessa mått inte är jämförbara med liknande mått som presenteras av andra emittenter.

Ledningen använder EBITDA som ett mått för rörelseresultat för att bidra till bedömningen av Bolagets förmåga att generera likviditet genom att använda kassaflöde till att finansiera framtida behov av rörelseinvesteringar och finansiera framtida anläggningskostnader samt för att bidra till att jämföra finansiella resultat från period till period på en konsekvent basis. Ledningen använder det justerade nettoresultatet för att göra det lättare att förstå Bolagets finansiella resultat före inverkan från extraordinära engångsposter. Bolaget anser att dessa mått används av och är användbara för investerare och andra användare av Bolagets finansiella redovisningar när de ska utvärdera Bolagets rörelse- och kassaresultat. Detta beror på att de med hjälp av dessa kan analysera våra finansiella resultat utan att ta hänsyn till extraordinära poster som kan variera mycket från bolag till bolag och mellan olika perioder.

Bolaget definierar justerat EBITDA som resultat från gruvdrift, netto efter administrativa kostnader och före räntor, skatt, och ej kontanta utgifter/(inkomster), internkostnader i bolaget och finansieringskostnader. En avstämning mellan justerad EBITDA och nettointäkter kommer att inkluderas i MD&A.

Bolaget definierar investeringar (cash capex) som likvida medel som lagts på gruvintressen, egendomar, anläggning och utrustning samt prospektering som enligt redovisningen av kassaflöde i den finansiella redovisningen.

För Costerfield beräknas producerat säljbart guldekvivalent uns genom att addera antalet ton av säljbart antimon som producerats under perioden, multiplicerat med det genomsnittliga antimonpriset, till producerat säljbart gulduns vilket delas med periodens genomsnittliga guldpris. Den totala kontanta driftkostnaden som är associerad med produktionen av dessa säljbara ekvivalenta uns under perioden, delas sedan med producerade säljbara guldekvivalenta uns för att ge kontantkostnaden per säljbart producerat guldekvivalent uns. Kontantkostnaden exkluderar royalty-kostnader. Sammanlagda kostnader för anläggningen omfattar totala kontanta driftkostnader, royalty-kostnader, tillskott, substansminskning, nedskrivning, och amortering. Sammanlagda kostnader för anläggningen delas sedan med producerade säljbara guldekvivalenta uns för att ge den totala kostnaden på anläggningen per producerat säljbart guldekvivalent uns.

För Cerro Bayo beräknas kontantkostnaden per säljbart nettoproducerat silveruns av guld-biproduktkrediter genom att dra av guldkrediten (som motsvarar producerade säljbara gulduns gånger realiserat guldpris under perioden) från de kontanta driftkostnaderna och dela resultatet med de säljbara silverunsen som producerats under perioden. Kontantkostnaden exkluderar royalty-kostnader. Sammanlagda kostnader för anläggningen per nettoproducerat säljbart silveruns av guld-biproduktkrediter beräknas genom att addera royalty-kostnader, tillskott, substansminskning, nedskrivning, och amortering till nettokontantkostnaden för guld-biproduktkredit och sedan dela resultatet med de säljbara silverunsen som producerats under perioden.

För Cerro Bayo beräknas även producerat säljbara guldekvivalenta uns genom att addera till producerade säljbara gulduns den säljbara mängden silveruns som producerats, multiplicerat med det genomsnittliga silverpriset under perioden, vilket delas med periodens genomsnittliga guldpris. Den totala kontanta driftkostnaden som är associerad med produktionen av dessa säljbara ekvivalenta uns under perioden, delas sedan med producerade säljbara guldekvivalenta uns för att ge kontantkostnaden per säljbart producerat guldekvivalent uns. Kontantkostnaden exkluderar royalty-kostnader. Sammanlagda kostnader för anläggningen omfattar totala kontanta driftkostnader, royalty-kostnader, tillskott, substansminskning, nedskrivning, och amortering. Sammanlagda kostnader för anläggningen delas sedan med producerade säljbara guldekvivalenta uns för att ge den totala kostnaden på anläggningen per producerat säljbart guldekvivalent uns.

För Björkdal delas sedan den totala kontanta driftkostnaden som är associerad med produktionen av säljbara gulduns under perioden, med producerade säljbara gulduns för att ge kontantkostnaden per producerat säljbart gulduns. Kontantkostnaden exkluderar royalty-kostnader. Sammanlagda kostnader för anläggningen omfattar totala kontanta driftkostnader, royalty-kostnader, tillskott, substansminskning, nedskrivning, och amortering. Sammanlagda kostnader för anläggningen delas sedan med producerade säljbara gulduns för att ge den totala kostnaden på anläggningen per producerat säljbart gulduns.

För hela Bolaget beräknas kontantkostnaden per säljbart guldekvivalent uns genom att summera guldekvivalenta uns som produceras på varje anläggning och dela totalen med summan för den rörliga kontantkostnaden på anläggningarna, plus bolagets fasta kostnader.