ContextVision inngår avtale på unike og store datakohorter

STOCKHOLM - 28 mars 2019 - ContextVision, et medisinsk teknologiselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens, har inngått en avtale som åpner for flere nye forskningsprosjekter innen digital patologi, basert på rensede og strukturerte data fra en stor biobank.

Med over seks millioner prøver fra mennesker - inkludert blod, vev og tilhørende kliniske data - vil patologiske lysbilder fra kreftpasienter nå bli digitalisert. En database vil så bli utviklet for definerte pasientkohorter.

Unike og store datakohorter og tilhørende kliniske data vil bli utsortert, og avansert dyp læringsteknologi vil bli benyttet for å generere ny medisinsk innsikt, som vil bidra til å forbedre behandlingsbeslutninger for individuelle kreftpasienter.

- Vi gleder oss virkelig til å undersøke det kommersielle potensialet ved å anvende dyp læringsteknologi for å generere nye predektive beslutningsstøtteverktøy, sier administrerende direktør Anita Tollstadius i ContextVision.

ContextVision vil ha eksklusive rettigheter til skanningskohorten og tilgang til anonymiserte tilknyttede kliniske data - med rensede og strukturerte histopatologiske beskrivelser, samt diagnose- og utfallsdata - for de definerte pasientkohortene. ContextVision vil også eie alle kommersielle rettigheter knyttet til resultatene som er basert på disse dataene.

Avtalen gir ContextVision en mulighet til å skape AI-baserte beslutningsstøtteverktøy som vil hjelpe leger med å gjøre mer nøyaktige behandlingsbeslutninger. I dag lider mange kreftpasienter av livsforringende bivirkninger fra behandlinger de ikke trenger, mens andre pasienter ikke får behandlingen som er nødvendig.

- Det er vår ambisjon å utvikle nye beslutningsstøtteverktøy som vil hjelpe leger til å enklere kunne skille mellom pasienter som trenger behandling, fra de som ikke gjør det, sier Tollstadius.

Stor fordel
Å ha tilgang til svært store datamengder gir ContextVision en unik mulighet til å uvikle AI-baserte beslutningsstøtteverktøy ved å bruke dyp læringsteknologi som er svakt eller delvis overvåket.

- Teknologien betyr at det neurale nettverket vil finne nøkkelegenskaper i seg selv snarere enn mennesker som instruerer det neurale nettverket hva de skal lete etter, sier Tollstadius.

- Med dette kan algoritmer som oppdager nye prediktive funksjoner, være til stor nytte for legene som behandler kreftpasienter, fortsetter Tollstadius.

###

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.
Denne informasjonen er av en slik art at ContextVision er forpliktet til å publisere den i samsvar med EUs markedsmisbruksforordning. Informasjonen ble sendt gjennom agenturet til de ovennevnte kontaktpersonene, til offentliggjøring 28 mars 2019.

###

For ytterligere informasjon, kontakt ContextVisions administrerende direktør Anita Tollstadius. Mobil: +46 70 337 30 26, E-post: anita.tollstadius@contextvision.se

Om ContextVision
ContextVision er et medisinsk teknologi- og programvareselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens. ContextVision er den globale markedslederen innen bildeforbedring og er programvarepartner til ledende produsenter av medisinsk bildebehandling over hele verden. Selskapets banebrytende teknologi hjelper leger med å tolke medisinske bilder nøyaktig, et kritisk grunnlag for bedre diagnostisering og behandling.

Som bransjepioner i mer enn 30 år investerer ContextVision betydelig i FoU, for å utvikle nye applikasjoner, innen de nyeste kunstig intelligens-teknologiene med ekspansjon til det voksende digitale patologimarkedet. Lanseringen av det første produktet, som støtter diagnostisering av prostatakreft, er planlagt i nær fremtid.

Selskapet er basert i Sverige, med lokal representasjon i USA, Russland, Japan, Kina og Korea. ContextVision er notert på Oslo Børs under ticker COV.
For ytterligere informasjon besøk gjerne www.contextvision.com

ContextVision - inngar avtale