Försäljningen av Aktia Bank Abp:s innehav i Oy Samlink Ab har slutförts

Aktia Bank Abp
1.4.2019 kl. 18.15

Försäljningen av Aktia Bank Abp:s innehav i Oy Samlink Ab har slutförts

Aktia Bank Abp (Aktia Bank) ingick 23.1.2019 ett avtal om att sälja sitt innehav i Oy Samlink Ab (22,56 %) till Cognizant Technology Solutions Finland Oy parallellt med övriga ägare. Transaktionen har nu erhållit erforderliga tillstånd och har idag 1.4.2019 verkställts planenligt.

Den slutliga försäljningsvinsten uppgår för Aktia Bank Abp:s del till ca 9,5 miljoner euro (uppskattat försäljningsvinst 23.1.2019 ca 8 miljoner). Försäljningsvinsten har en positiv effekt på koncernens rapporterade resultat, men påverkar inte koncernens jämförbara rörelseresultat för andra kvartalet.

Mera information:
Vice verkställande direktör Juha Hammarén, tfn. 040 031 8588

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, kapitalförvaltning och personförsäkringar. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 370 000 kunder betjänas via kontor, webben, mobila gränssnitt och per telefon. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy. Mera information om Aktia finns på www.aktia.com