Apple Pay tas i bruk för Aktias kunder

Ett enkelt, säkert och privat sätt att betala

Helsingfors, 2.4.2019 Aktia erbjuder från och med 2.4. sina kunder Apple Pay som gör mobilbetalningar snabba och bekväma på ett enkelt, säkert och privat sätt.

”Mobilbetalningar blir allt vanligare i Finland och ute i världen och vi vill erbjuda våra kunder de bästa lösningarna för detta. Apple Pay erbjuder våra kunder ett genuint lätt betalningssätt och därför är det fint att kunna erbjuda denna möjlighet för våra kunder”, säger Alexhander Törnqvist, som ansvarar för mobilutvecklingen i Aktia.

Säkerhet och integritet utgör Apple Pays kärna. När man använder sitt betalkort med Apple Pay lagras inte de faktiska kortuppgifterna på enheten eller på Apples servrar. Istället skapas en unik sifferkod som krypteras och lagras säkert i enheten. Varje transaktion auktoriseras med en dynamisk engångskod.

Apple Pay är enkelt att ta i bruk och användaren kommer att fortsätta få alla fördelar som betalkorten erbjuder. Aktias kunder kan koppla sitt kort till Apple Pay, oberoende av kort.

I affärer fungerar Apple Pay med iPhone SE, iPhone 6 och senare samt Apple Watch. Att genomföra köp i appar och på webbsidor som accepterar Apple Pay är enkelt med Touch ID eller Face ID.

Då användaren betalar för varor eller tjänster i appar eller i Safari, fungerar Apple Pay med iPhone 6 och senare, iPhone SE, iPad Pro, iPad (5:e generationen), iPad Air 2 och iPad mini 3 och senare. Det går även att använda Apple Pay i Safari på alla Mac-modeller lanserade 2012 eller senare som kör MacOS Sierra och bekräfta köpet med iPhone 6 eller senare, Apple Watch eller med Touch ID på nya Macbook Pro och MacBook Air.

Läs mer om Apple Pay härhttps://www.apple.com/fi/apple-pay/

Bekanta dig med användningen av Apple Pay här: https://www.aktia.fi/sv/verkkopalvelut/aktia-wallet/apple-pay

Aktia erbjuder ett rikt urval av lösningar inom bankverksamhet, kapitalförvaltning, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias drygt 370 000 kunder betjänas på kontoren, webben, i mobila användargränssnitt samt per telefon. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy. Mera information om Aktia finns på www.aktia.com.

Kontaktuppgifter för media:
Kommunikationen, Aktia, 010 247 010