TouchPoint ja Spinnova kehittämään maailman vastuullisimpia työvaatteita

TAALERI OYJ                                 LEHDISTÖTIEDOTE                     4.4.2019            KLO 12:00

TouchPoint ja Spinnova kehittämään maailman vastuullisimpia työvaatteita

Vastuullisten työvaatteiden edelläkävijä TouchPoint Oy ja maailman vastuullisinta tekstiilikuitua kehittävä Spinnova Oy ovat ryhtyneet tuotekehitysyhteistyöhön.

Tavoitteena on maailman vastuullisimpien työvaatteiden luominen. Työvaatteet ovat kovaa kulutusta kestäviä tekstiilejä, joiden kiertoa ja uudelleenkäyttöä TouchPoint on edistänyt jo pitkään. Nyt työvaatteiden vastuullisuuden pioneeri haluaa olla ensimmäisten joukossa kehittämässä ja hyödyntämässä myös ekologisen Spinnova-kuidun mahdollisuuksia.

TouchPoint on tehnyt innovatiivista työtä työvaatealan vastuullisuuden eteen muun muassa kehittämällä poistotekstiilin hyödyntämistä ja käyttämällä ekologisimpia saatavilla olevia tekstiili-innovaatioita kuten kierrätyspolyesterit ja uusiutuvista luonnonmateriaaleista valmistetut muuntokuidut.

”Olemme innoissamme ja ylpeitä yhteistyöstä Spinnovan kanssa. Spinnova on rohkeasti kääntänyt tekstiilikuituihin liittyvän maailmanlaajuisen haasteen mahdollisuudeksi ja onnistunut luomaan ainutlaatuisen innovaation. Jaamme saman tahtotilan kehittää kestävämpää suomalaista tekstiiliosaamista kansainvälisille markkinoille,” kertoo TouchPointin toimitusjohtaja Outi Luukko.

TouchPoint osallistaa omaan tuotekehitykseensä asiakkaitaan esimerkiksi ravintola- ja hoiva-alalla, joiden työvaatteisiin luonnollinen kuitu sopii ominaisuuksiltaan ihanteellisesti.

Spinnova on siirtynyt hiljattain pilotointivaiheeseen maailman ekologisimman, ilman haitallisia kemikaaleja tuotetun tekstiilikuidun kehittämisessä. Jyväskylään valmistui vuodenvaihteessa teollisen mittakaavan koelaitos, jonka avulla Spinnova keskittyy tänä vuonna lopputuotteiden kehittämiseen yhdessä tekstiilialan brändien kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa prototyyppien kehittämistä pohjautuen kaupallisiin tuotteisiin, joiden materiaalit voidaan osittain tai kokonaan korvata Spinnovan selluloosapohjaisella kuidulla.

”TouchPoint on malliesimerkki siitä, mitä tekstiilialan tulisi tehdä vastuullisempien materiaalien kaupallistamisen suhteen; osallistua itse innovaatioiden kehittämiseen jo siinä vaiheessa, kun kaupallistamisen tarkka aikataulu ei ole tiedossa. Yhteistyö on lähtenyt yhteiseltä arvopohjalta ripeästi ja ennakkoluulottomasti käyntiin,” toteaa Spinnovan toimitusjohtaja Janne Poranen.

Tietoa Spinnovasta

Spinnova on suomalainen teknologiayhtiö, joka kehittää ekologista, mullistavaa teknologiaa selluloosapohjaisen tekstiilikuidun tuotantoon. Spinnovan patentoituun menetelmään ei sisälly lainkaan haitallisia kemikaaleja tai sivu- tai jätevirtoja, mikä tekee kuidusta maailman ekologisimman. Spinnova on sitoutunut käyttämään raaka-aineinaan vain FSC-sertifioitua puuta tai jätevirtoja. Spinnovan tavoite on kaupallistaa kuitutuotteensa globaalisti, yhteistyössä merkittävien tekstiilialan brändien kanssa.  www.spinnova.fi / Twitter @spinnovaltd

Tietoa Touchpointista

Taaleri Pääomarahastot Oyn hallinnoiman pääomarahaston Taaleri Kiertotalous Ky:n osakkuusyhtiö TouchPoint Oy on vuonna 2008 perustettu suomalainen työvaatepalveluita tarjoava yritys. Yritys on alusta asti toiminut ekologisten ja vastuullisten ratkaisuiden edelläkävijänä. TouchPointin työvaatteita käyttävät mm. Hesburger, Viking Line, SOL Palvelut, Finavia, AirPro, NoHo Partners, Scandic ja Yliopiston Apteekki. www.touchpoint.fi / Twitter @Touchpoint_FI / Facebook @touchpointoffice /Instagram touchpointfi

Taaleri Oyj

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Outi Luukko TouchPointi Oy, 0400 40 6083, outi.luukko@touchpoint.fi

Toimitusjohtaja Janne Poranen, Spinnova Oy, 0400 138711, janne.poranen@spinnova.fi

Taaleri lyhyesti

Taaleri on finanssiryhmä, jonka emoyhtiö Taaleri Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle pörssilistalle. Taaleri-konserni koostuu kolmesta liiketoiminta-alueesta: Varainhoito, Rahoitus ja Energia. Lisäksi konserni tekee sijoituksia omasta taseestaan.

Taalerilla oli 2018 lopussa hallinnoitavia varoja 5,7 miljardia euroa ja varainhoidon asiakkaita 5 400. Taaleri Oyj:llä on noin 4 100 osakkeenomistajaa. Taalerin toiminta on Finanssivalvonnan valvomaa.

Lisää tietoa yrityksestämme ja palveluistamme:

www.taaleri.com
www.fellowfinance.fi