Särskild bonusutbetalning till VD efter försäljningen av Avito

Stockholm, April 10, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) --

Styrelsen i Vostok New Ventures Ltd (“Vostok New Ventures”, “VNV” eller “Bolaget”) har beslutat att tilldela Per Brilioth, VD för Vostok New Ventures, en särskild bonus om 15 MUSD brutto efter den framgånsrika försäljningen av Avito under januari 2019.

Hälften av bonusen utgår kontant och hälften i form av depåbevis i Bolaget. Aktiedelen uppgår till 517 900 depåbevis i Bolaget. Per Brilioth har åtagit sig att behålla dessa depåbevis under en period om 3 år.

Investeringen i Avito resulterade i en genomsnittlig årsavkastning (IRR) om cirka 37% under en 11-årsperiod och en nettoavkastning av circa 578,8 MUSD inklusive utdelningar.

Styrelseordförande och ordförande i ersättningsutskottet i Vostok New Ventures,
Lars O Grönstedt, kommenterar:

”Per Brilioth har ansvarat för VNVs investering i Avito, från att ursprungligen ha förordat den och under många år skickligt förvaltat innehavet i vår portfölj till att med brilliant timing sälja till Naspers. Med anledning av det enastående värde som skapats för Vostok New Ventures och dess aktieägare har Styrelsen beslutat att tilldela denna särskilda bonus. Vostok New Ventures verkar i en internationell riskkapitalmiljö och behöver konkurrera för talang inom denna sektor. I jämförelse med branschen i övrigt är VNV stabilt en struktur med låga kostnader för investerare jämfört med både andra noterade investmentbolag och de inbyggda avgifterna i fondstrukturer för Venture Capital/Private Equity.”

För ytterliggare information, vänligen kontakta:
Lars O Grönstedt, Styrelseordförande, Tel +46 (0)8-545 015 50

Denna information är sådan information som Vostok New Ventures Ltd. är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 april 2019 kl. 08.00 CEST.

vnv_MD_bonus_190410_sve