HMS Networks AB (publ) förvärvar Raster Products B.V.

HMS Industrial Networks AB, ett helägt dotterbolag till HMS Networks AB (publ), har idag förvärvat samtliga aktier i Raster Products B.V. beläget i Dreumel, Nederländerna, av nuvarande ägaren Raster Beheer B.V., ett bolag som ingår i ICT Group N.V.

Raster Products har under flera år varit HMS’ primära distributör av Ewon produkter i Nederländerna. Raster Products B.V. sysselsätter 7 personer och förväntas omsätta 2 miljoner euro under 2019, varav ca 80 % avser försäljning av Ewon produkter.

HMS kommer att fortsätta verksamheten i Raster Products B.V. och samtidigt bygga en grund för ökad försäljning och marknadsföring av HMS i Nederländerna, som förväntas vara en intressant marknad för framtiden.

Förvärvet kommer att ha en begränsad inverkan på HMS resultat per aktie 2019.

För mer information, vänligen kontakta:
Staffan Dahlström, CEO HMS, +46 (0)35 17 29 01
Joakim Nideborn, CFO HMS, +46 (0)35 710 6983

HMS Networks AB (publ) är en marknadsledande leverantör av lösningar för industriell kommunikation och Industrial Internet of Things, IIoT. HMS utvecklar och tillverkar produkter under varumärkena Anybus®, Ixxat® och Ewon®. Kommunikationslösningar för fastighetsautomation erbjuds genom dotterbolaget Intesis. Utveckling och tillverkning sker på huvudkontoret i Halmstad, samt i Ravensburg, Nivelles, Igualada, Wetzlar och Buchen. Lokal försäljning och support sköts från säljkontor i Tyskland, USA, Japan, Kina, Singapore, Italien, Frankrike, Schweiz, Spanien, Indien, Storbritannien, Sverige, Finland, Sydkorea och Förenade Arabemiraten (UAE), samt genom ett världsomspännande nätverk av distributörer och partners. HMS sysselsätter över 600 personer och omsatte 1 366 MSEK under 2018. HMS är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm, i kategorin Mid Cap, Information Technology.

PRM - HMS förvärvar Raster Products B.V (SWE)