Asiakastieto Group ostaa Norjan ja Tanskan johtavan yritystietopalvelu Proffin vahvistaakseen yritystietojen tarjontaansa Pohjoismaissa

ASIAKASTIETO GROUP OYJ, SISÄPIIRITIETO 20.5.2019 KLO 9.30

Asiakastieto Group on sopinut ostavansa yritystietopalvelu Proffin Norjan, Ruotsin ja Tanskan osakekannan sen nykyiseltä omistajalta Enirolta. Sopimus allekirjoitettiin 20.5.2019 ja kauppa astuu voimaan 1.7.2019. Yrityshankinnan kauppahinta on 120 miljoonaa Ruotsin kruunua, joka suoritetaan käteisellä yhdessä erässä. Kauppahintaan lisätään 5 prosentin vuosikorko 1. tammikuuta 2019 ja kaupan toteutumispäivän väliseltä ajalta, jolloin maksettavan koron arvioidaan olevan noin 3 miljoonaa Ruotsin kruunua.

Yrityskauppa vahvistaa Asiakastiedon markkina-asemaa Pohjoismaiden johtavana yritystietopalveluiden tarjoajana. Proffin Norjan, Ruotsin ja Tanskan yritystietopalveluissa on yhteensä noin kolme miljoonaa yksittäistä kävijää kuukausitasolla ja sen tarjoamat freemium-yritystietopalvelut vastaavat Asiakastiedon allabolag.se -palvelua Ruotsissa ja asiakastieto.fi/yritykset -palvelua Suomessa.

Proff-yhtiöiden liikevaihto vuonna 2018 oli noin 101 miljoonaa Ruotsin kruunua ja sillä on palveluksessaan noin 60 henkilöä. Ostettava liiketoiminta koostuu Proff ja Proff Forvalt -yritystietopalveluista. Proff on internet-pohjainen, ilmaisten yritys- ja taloustietojen palvelu, jonka liiketoiminta perustuu yritysten ostamaan näkyvyyteen, display-mainontaan ja tilauspohjaiseen tulomalliin. Proff Forvalt on maksullinen palvelu, joka tarjoaa kattavia yritysten talous- ja taustatietoja sekä luottoluokituksia norjalaisille asiakkailleen.

Asiakastieto Groupin johdon arvioimilla carve-out -oikaisuilla ja vertailukelpoisuuteen vaikuttavilla erillä oikaistu Proff-yhtiöiden käyttökatemarginaali oli noin 16 % vuonna 2018. Proff-yhtiöiden yhteenlaskettu nettokassa oli 31.12.2018 noin 37 miljoonaa Ruotsin kruunua.

Asiakastieto Group odottaa yrityshankinnan luovan lisäarvoa johtavan pohjoismaisen yritystietopalvelun ja tavoiteltujen synergiaetujen kautta, joiden odotetaan johtavan nopeampaan kasvuun ja parantuneeseen kustannustehokkuuteen. Tavoitteena on arviolta vähintään 8 miljoonan Ruotsin kruunun vuosittaiset synergiaedut, joiden odotetaan toteutuvan täysimääräisinä vuoteen 2021 mennessä.

Asiakastieto Groupin toimitusjohtaja Jukka Ruuskan mukaan yrityshankinnan myötä Asiakastieto on Pohjoismaiden vahvin toimija yritystietopalveluiden freemium-segmentissä. Yrityshankinta vahvistaa Asiakastiedon palvelutarjontaa pk-yrityksille ja tukee samalla yhtiön kasvustrategiaa.

ASIAKASTIETO GROUP OYJ

Lisätietoja:
Jukka Ruuska
Puh. +358 10 270 7111

Jakelu:
investors.asiakastieto.fi

Asiakastieto Group on yksi Pohjoismaiden johtavista digitaalisten yritys- ja kuluttajatietopalveluiden tarjoajista. Konsernin tuotteita ja palveluita käytetään ensisijaisesti riskienhallinnassa, taloushallinnossa, päätöksenteossa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Yhtiöbrändimme Suomen markkinoilla on Suomen Asiakastieto ja Ruotsissa UC. Vuoden 2018 pro forma -liikevaihtomme oli 134 miljoonaa euroa ja työntekijöitä oli noin 450. Konserni palvelee useita toimialoja, joista suurimpiin kuuluvat rahoitus- ja pankkitoiminta, tukku- ja vähittäiskauppa sekä asiantuntijapalveluyritykset. Asiakastieto Group on listattu Nasdaq Helsinkiin kaupankäyntitunnuksella ATG1V. Lisätietoa Asiakastieto Groupista saa verkkosivuilta www.asiakastieto.fi ja www.uc.se.