Aktia utvecklar sitt ansvarsarbete: går med i Green Building Council Finland och WWW Green Office-nätverket

Aktia utvecklar sitt ansvarsarbete ytterligare och blir medlem i Green Building Council Finland samt bygger upp ett WWF Green Office-miljösystem på huvudkontoret. Åtgärderna är en del av Aktias nya företagsansvarsprogram som kompletterar det långsiktiga arbetet inom ansvarsfull placering och finansiering.

Aktia har blivit medlem i Green Building Council Finland. Den byggda miljön orsakar ca 30–40 procent av energiförbrukningen och koldioxidutsläppen. Finansieringsbranschen är en betydande påverkare inom främjandet av den byggda miljöns ekoeffektivitet och framtida lösningar. Aktia kommer att utnyttja sitt nya medlemskap i sin placeringsverksamhet i samband med portföljförvaltningen av Specialplaceringsfonden Aktia Affärsfastigheter.  Aktia bygger också upp ett WWF Green Office-miljösystem på sitt huvudkontor som hjälper personalen att handla miljöansvarigt.  Green Office erbjuder verktyg för en evaluering av kontorets miljöpåverkan, instruerar personalen till att handla ansvarsfullt och till att använda naturresurser förnuftigt.

Åtgärderna är en del av Aktias nya företagsansvarsprogram som ytterligare kommer att fördjupa det ansvarsarbete som pågått redan länge. Åtgärderna stöder även FN:s mål för hållbar utveckling, när det gäller främjande av hållbart fungerande städer och en hållbar infrastruktur.

”Rötterna för ansvarsarbetet sträcker sig till begynnelsen av vår verksamhet, ända fram till vår sparbanksverksamhet. Ansvarsfullhet utgör en del av Aktias DNA och nu tar vi ansvarsarbetet till följande nivå med hjälp av vårt nya företagsansvarsprogram. Medlemskapet i Green Building Council Finland och uppbyggandet av WWF Green Office-miljösystemet utgör konkreta handlingar i enlighet med vårt program och de kompletterar åtgärderna inom ansvarsfull placering och finansiering som är viktiga för oss”, berättar Virve Valonen, Aktias hållbarhetschef.

I Aktia är ansvarsfullhet en naturlig del av all placeringsverksamhet. Aktia deltar även som investerar-undertecknare i FN:s principer för ansvarsfullt placerande (PRI), Carbon Disclosure-projektets (CDP) klimat-, skogs- och vatteninitiativ samt klimatförändringsinitiativet Climate Action 100+. Därutöver är Aktia med i FINSIF, nätverket för ansvarsfullt placerande i Finland, och samarbetar med ISS-Ethix som övervakar och utvärderar den ansvarsfulla verksamheten i bolagen.

Mera information:
Virve Valonen, Hållbarhetschef, Aktia, +358 50 467 6014, virve.valonen@aktia.fi

Aktia erbjuder ett rikt urval av lösningar inom bankverksamhet, kapitalförvaltning, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 370 000 kunder betjänas på kontoren, webben, i mobila användargränssnitt samt per telefon. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy. Mera information om Aktia finns på www.aktia.com.