Saitko valmistujaislahjaksi rahaa? – Näin teet tonnista useita tuhansia

Säästäminen kannattaa aloittaa mahdollisimman varhain, ja jo pienellä summalla pääsee hyvin alkuun. Aktia teki laskelmat siitä, mitä lahjarahoilla voi saada, jos ne sijoittaa vuodeksi, viideksi tai kymmeneksi vuodeksi.

Kesäkuussa moni koulunsa päättänyt sai valmistujaislahjaksi rahaa. Lakkiaisissa, ammattikoulun päätösjuhlassa tai vaikka peruskoulun päättäjäisissä raha on yhä suositumpi lahja.

”Raha on helppo ja usein kaikkein toivotuin lahja koulun päättävien keskuudessa”, johtaja Sam Olin Aktiasta sanoo.

Ylioppilasjuhlassa tai muissa valmistujaisissa nuori saa usein ensimmäistä kertaa tuntuvamman summan rahaa käyttöönsä. Esimerkiksi lakkiaislahjaksi voi saada yhteensä jopa yli tuhat euroa, mikä saattaa houkutella kuluttamaan summan kerralla. Aktian Olin kehottaa nuoria harkitsemaan myös säästämistä.

”Koulun päättyessä ja mahdollisten seuraavien opintojen alkaessa edessä on monenlaista hankintaa ja lahjarahoille on varmasti käyttöä piankin. Kuitenkin monet haaveilevat esimerkiksi reppureissusta, asunnon ostamisesta opintojen jälkeen tai omasta autosta. Tällaiset hankinnat vaativat säästämistä”, Olin sanoo.

Aktia hahmotteli nuorille yhden, viiden ja kymmenen vuoden säästämisesimerkit, jotka kannattaa pitää mielessä, kun rahat polttelevat taskussa.

Kertasijoitus 1 000 euroaSäästöt yhden vuoden päästäSäästöt viiden vuoden päästäSäästöt kymmenen vuoden päästä
Kuukausisäästö 20 €1 271 euroa
(tuottoa 31 €)
2 586 euroa
(tuottoa 386 €)
5 300 euroa
(tuottoa 1 900 €)
Kuukausisäästö 50 €1 633 euroa
(tuottoa 33 €)
4 588 euroa
(tuottoa 588 €)
10 358 euroa
(tuottoa 3 358 €)
Kuukausisäästö 100 €2 237 euroa
(tuottoa 37 €)
7 924 euroa
(tuottoa 924 €)
18 788 euroa
(tuottoa 5 788 €)

”Laskelmista näkee, kuinka korkoa korolle -ilmiö toimii. Mitä pidempään jaksaa säästää, sitä pienempiä summia tarvitsee laittaa säästöön, kun raha ja aika tekevät töitä puolestasi. 1 000 euron kertasijoituksella ja 50 euron kuukausisäästöllä voi kymmenessä vuodessa kerryttää jo yli 10 000 euroa, joka onkin sitten jo esimerkiksi oman asunnon käsiraha. Reppureissun rahat ovatkin kasassa viiden vuoden sisällä”, Olin sanoo.

*Tietoja esimerkkilaskelmasta: Yhden ja viiden vuoden laskelmat ovat tehty 5 % tuotto-odotuksella. Kymmenen vuoden laskelma on tehty 7 % tuotto-odotuksella. Merkintäpalkkio ja lunastuspalkkio ovat 1 %. Kyseessä on esimerkkilaskelma ja sijoittamiseen liittyy aina arvon heilahtelua. Oman sijoitussuunnitelman ja talouden osalta kannattaa aina käydä keskustelu sijoitusasiantuntijan kanssa.

Lisätietoja:
Sam Olin, Aktia, johtaja, sam.olin@aktia.fi, 050 313 8290

Aktia tarjoaa laajan valikoiman pankki-, varainhoito-, vakuutus- ja kiinteistönvälitysratkaisuja. Aktia toimii Suomen rannikkoalueella ja sisämaan kasvukeskuksissa. Aktialla on noin 370 000 asiakasta, joita palvellaan konttoreissa, verkossa, mobiileissa käyttöliittymissä ja puhelimitse. Aktian osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja Aktiasta saa osoitteesta www.aktia.com.