Fick du pengar i examenspresent? – Så här gör du tusen euro till flera tusen

Det är bra att börja spara så tidigt som möjligt och redan en liten summa ger en bra start. Aktia har beräknat vad man kan få för pengarna som du fått som present, om du placerar dem i ett, fem eller tio år.

I juni fick många som avslutat skolan pengar i examenspresent. Pengar utgör en allt mer populär present för studentexamen, yrkesskolans avslutningsfest eller t.ex. grundskolans avslutning.

”Pengar är en lätt och ofta den mest önskade presenten vid en skolavslutning”, säger direktör Sam Olin i Aktia.

På en studentexamensfest eller andra skolavslutningsfester får den unga ofta för första gången en större summa pengar i bruk. Som studentgåva kan man till exempel få sammanlagt t.o.m. mer än tusen euro, vilket kan locka till att använda hela beloppet på en gång. Aktias Olin uppmanar ungdomar att överväga även sparande.

”När skolan slutar och eventuella fortsatta studier börjar är det mycket man ska skaffa och det finns säkert behov för pengarna man fått i present. Flera drömmer emellertid t.ex. om en ryggsäcksresa, om att köpa en bostad efter studierna eller om en egen bil. Sådana anskaffningar kräver sparande”, säger Olin.

Aktia har gjort upp exempel på sparande för ett, fem och tio år som det lönar sig att hålla i minnet när pengarna bränner i fickan.

Engångsplacering 1 000 euroBesparingar om ett årBesparingar om fem årBesparingar om tio år
Månatlig sparsumma 20 €1 271 euro
(avkastning 31 €)
2 586 euro
(avkastning 386 €)
5 300 euro
(avkastning 1 900 €)
Månatlig sparsumma 50 €1 633 euro
(avkastning 33 €)
4 588 euro
(avkastning 588 €)
10 358 euro
(avkastning 3 358 €)
Månatlig sparsumma 100 €2 237 euro
(avkastning 37 €)
7 924 euro
(avkastning 924 €)
18 788 euro
(avkastning 5 788 €)

”Beräkningen visar hur ränta på ränta-effekten fungerar. Ju längre man orkar spara desto mindre belopp behöver man spara när tiden och pengarna gör arbetet för din räkning. Med en engångsplacering på 1 000 euro och en 50 euros månatlig sparsumma kan man på tio år få ihop redan mer än 10 000 euro, som kan användas t.ex. för handpenningen för en bostad. Pengarna för en ryggsäcksresa fås ihop inom fem år”, säger Olin.

*Uppgifter om exemplet: Beräkningarna för ett och fem år har gjorts med en förväntad avkastning på 5 %. Beräkningen för tio år har gjorts med en förväntad avkastning på 7 %. Teckningsprovision och inlösenprovision är 1 %. Beräkningen är ett exempel och placering omfattar alltid fluktuationer i värdet. Det lönar sig alltid att diskutera med en placeringsexpert om den egna placeringsplanen och ekonomin.

Mera information:
Sam Olin, Aktia, direktör, sam.olin@aktia.fi, 050 313 8290

Aktia erbjuder ett rikt urval av lösningar inom bankverksamhet, kapitalförvaltning, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 370 000 kunder betjänas på kontoren, webben, i mobila användargränssnitt samt per telefon. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy. Mera information om Aktia finns på www.aktia.com.