F-Securen puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2019

F-Secure Oyj, puolivuosikatsaus 2019, 19.7.2019, klo 09.00

F-Securen puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2019

Kasvu jatkui kaikissa liiketoiminnoissa – liikevaihto +25 % toisella neljänneksellä

Keskeiset tapahtumat huhti-kesäkuussa (Q2)

• Liikevaihto kasvoi 25% ja oli 54,1 miljoonaa euroa (43,4 milj.eur)
  • Liikevaihto yritystietoturvasta kasvoi 50% ja oli 30,1 miljoonaa euroa (20,0 milj.eur)
  • Liikevaihto kuluttajatietoturvasta kasvoi 3 % ja oli 24,0 miljoonaa euroa (23,4 milj.eur)
  • Saadut ennakot kasvoivat 6% ja olivat 71,0 miljoonaa euroa (66,7 milj.eur)
  • Oikaistu käyttökate oli 4,8 miljoonaa euroa (2,7 milj.eur) ja 8,9% liikevaihdosta (6,3%)1)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,02 euroa (-0,00 eur)
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 6,9 miljoonaa euroa (3,2 milj.eur)1)
  • Liikevoittoon sisältyy 3,1 miljoonan euron positiivinen vaikutus MWR InfoSecurityn hankintaan liittyvien erien uudelleen arvostuksesta

Keskeiset tapahtumat tammi-kesäkuussa (H1)

• Liikevaihto kasvoi 24% ja oli 107,5 miljoonaa euroa (86,5 milj.eur)
  • Liikevaihto yritystietoturvasta kasvoi 51% ja oli 59,5 miljoonaa euroa (39,4 milj.eur)
  • Liikevaihto kuluttajatietoturvasta kasvoi 2 % ja oli 48,0 miljoonaa euroa (47,1 milj.eur)
  • Saadut ennakot kasvoivat 6% ja olivat 71,0 miljoonaa euroa (66,7 milj.eur)
  • Oikaistu käyttökate oli 9,8 miljoonaa euroa (6,6 milj.eur) ja 9,1% liikevaihdosta (7,6%)1)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,01 euroa (0,00 eur)
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 6,6 miljoonaa euroa (4,3 milj.eur)1)

1F-Secure on ottanut käyttöön uuden Vuokrasopimukset-standardin (IFRS 16) 1. tammikuuta 2019 soveltaen yksinkertaistettua menettelytapaa. Vertailukauden tietoja ei ole oikaistu. IFRS 16:n vaikutus oikaistuun käyttökatteeseen on +1,7 miljoonaa euroa toisella neljänneksellä ja +3.2 miljoonaa euroa ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Vaikutus operatiiviseen rahavirtaan on +1,5 miljoonaa euroa toisella vuosineljänneksellä ja +3.0 miljoonaa euroa ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Koko vuoden 2019 osalta vaikutuksen oikaistuun käyttökatteeseen arvioidaan olevan noin +6,7 miljoonaa euroa.

Tämän katsauksen lukuja ei ole tilintarkastettu. Suluissa olevat vertailuluvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan jaksoon, jollei toisin mainita.

Näkymät

Näkymät vuodelle 2019 ennallaan

Yhtiön näkymät vuodelle 2019 ovat ennallaan:

• Yritystietoturvan liikevaihdon odotetaan kasvavan yli 30% verrattuna vuoteen 2018
  • Kuluttajatietoturvan liikevaihdon odotetaan pysyvän noin vuoden 2018 tasolla
  • Oikaistun käyttökatteen odotetaan olevan yli 21 miljoonaa euroa sisältäen IFRS 16:n vaikutuksen

Yhtiön näkymät strategiajaksolle 2018-2021 ovat ennallaan

Yhtiö ennakoi kyberturvallisuustuotteiden ja -palveluiden kysynnän vahvan kasvun jatkuvan ja hakee markkinaa nopeampaa kasvua. Yritystietoturvan liikevaihdon odotetaan strategiaperiodin 2018-2021 aikana kasvavan yli 15% vuosittain.

Liikevaihdon ennakoidun kasvun ja yhtiön skaalautuvan liiketoimintamallin odotetaan parantavan kannattavuutta selvästi pitkällä aikavälillä. Yhtiön johto pyrkii jatkuvasti löytämään oikean tasapainon kasvuinvestointien ja kannattavuuden välillä optimoiden pitkän aikavälin kasvua ja arvon luontia osakkeenomistajille.

TOIMITUSJOHTAJA SAMU KONTTINEN

F-Securen liikevaihto jatkoi kasvua kaikissa liiketoiminnoissa toisella neljänneksellä. Kokonaisliikevaihto kasvoi 25 prosenttia ja oli 54,1 miljoonaa euroa. Yritystietoturvan liikevaihto kasvoi 50 prosenttia johtuen sekä MWR InfoSecurityn vaikutuksesta että jatkuneesta orgaanisesta kasvusta. Kuluttajatietoturvassa kasvu oli 3 %. Kannattavuuden suhteen neljännes oli odotustemme mukainen.

Hyvä kehitys päätelaitteiden tietoturvaliiketoiminnassa jatkui. Tilausten uusimisasteet pysyivät korkeina ja uusasiakashankinnan kehittymistä edellisestä vuodesta vauhditti merkittävä sopimus palveluntuottajan kanssa, joka korvasi kilpailijan ratkaisun F-Securen pilvipohjaisella tuotteella. EDR-ratkaisumme on vielä alkuvaiheessa sen tultua markkinoille viime vuoden lopussa. Olemme edistyneet hyvin kumppaneiden perehdyttämisessä ja odotamme EDR:n olevan tärkeä osa tuoteportfoliotamme asiakkaiden edellyttäessä päätelaitteiden tietoturvaratkaisujen pystyvän sekä estämään että havaitsemaan uhkia.

Hallinnoiduissa tietoturvapalveluissa (MDR) liikevaihto kasvoi hyvin toisella neljänneksellä. Näen rohkaisevana, että molemmat MDR-ratkaisumme, Countercept ja RDS, voittavat vaativia asiakkuuksia mm. rahoituksen ja kriittisen infrastruktuurin toimialoilla. Kohdistetut hyökkäykset ovat merkittävä riski yhä useammalle liiketoiminnalle. Tarjontamme on vahva näiden kohdennettujen hyökkäyksien havaitsemiseen ja niihin vastaamiseen.  Markkinapotentiaali on yhä hyvin houkutteleva, joskin odotamme tuotteiden pitkien myyntiaikojen sekä kovan kilpailun aiheuttavan vaihtelua vuosineljännesten välille.

Kyberturvallisuuskonsultointi jatkoi vahvaa kasvua. Olin erityisen tyytyväinen kehitykseen suurimmilla markkinoillamme, Iso-Britanniassa ja Pohjoismaissa. Useat asiakkaat valitsivat palvelumme kriittisiin kyberhyökkäysten jälkeisiin vastatoimiin (Incident Response), mikä on erinomainen osoitus osaamisestamme ja maineestamme tällä alueella. Vuoden toisella puoliskolla jatkamme MWR:n ja F-Securen konsultointiyksiköiden integroimista saadaksemme täyden hyödyn yhdistetystä osaamisesta.

F-Securen kuluttajatietoturvaliiketoiminta jatkoi kasvua. Toisella neljänneksellä ainutlaatuinen operaattorikanavamme suoriutui hyvin. Yksi kohokohta oli uuden operaattorikumppanin voittaminen Pohjois-Amerikassa, kun asiakas valitsi F-Secure SENSE:n reitittimien tietoturvaratkaisukseen ja korvasi myös kilpailijan päätelaitteiden tietoturvatuotteen F-Secure SAFE:lla. Vuoden 2019 aikana julkaistava Identity Protection -tuote on otettu hyvin vastaan markkinoilla, ja uskomme sen täydentävän olemassa olevaa kuluttajatuotteiden valikoimaa.

MWR:n yritysosto on osoittautunut oikeaksi askeleeksi F-Securelle kiihdyttäen kasvua ja skaalautuvuutta strategisilla alueilla. Kaupan mukana siirtynyt vahva teknologia uhkien havaitsemiseen ja niihin reagoimiseen täydentää strategiaamme. Tämän lisäksi konsultoinnissa kansainvälinen toiminta-alueemme on laajentunut. Ehdollisen kauppahinnan perusteena olleet erittäin kunnianhimoiset välitavoitteet eivät kuitenkaan täysin täyttyneet konsultoinnin osalta, minkä johdosta vähensimme toisen neljänneksen aikana kokonaiskauppahintaa 10 miljoonalla punnalla alkuperäisestä enimmäismäärästä.

Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana kaikki liiketoimintamme kasvoivat. Tietoturvatuotteidemme ja -palveluidemme avulla jatkamme asiakkaidemme tukemista taistelussa kaikkein kehittyneimpiä hyökkäyksiä vastaan.

Taloudellinen kehitys

% liikevaihdosta25,7 %4,9 % 17,6 %6,9 % 7,2 %
Poistot-3,44)-1,5131 %-6,74)-3,0125 %-6,8
Arvonalentumiset-6,0  -6,0
Yrityshankinnoissa syntyneiden aineettomien hyödykkeiden poistot-1,1-0,1 -2,3-0,2 -2,5
Liikevoitto3,34)0,5564 %3,94)2,741 %4,6
% liikevaihdosta6,1 %1,1 % 3,6 %3,2 % 2,4 %

Oikaistu liikevoitto 2)1,44)1,121 %3,14)3,6-13 %10,6
% liikevaihdosta2,5 %2,6 % 2,9 %4,2 % 5,6 %

Tulos per osake (EUR) 3)0,02-0,00 0,010,00 0,01
Saadut ennakot   71,066,76%72,9
Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja   6,94)    3,2  118%  6,64)    4,3  52 %13,8
Rahavarat ja käypään arvoon kirjattavat rahoitusvarat   25,579,8-68 %27,8
Sijoitetun pääoman tuotto, %7,5%0,6% 4,5%10,3% 7,9%
Omavaraisuusaste, %    44,3%70,0% 42,7%
Velkaantumisaste, %   30,0%-112,7% 13,9%
Henkilöstö kauden lopussa   1710120142%1666

1Pois lukien yrityshankintoihin liittyvät erät sekä poistot ja arvonalentumiset
2Oikaisut ovat tavallisesta liiketoiminnasta poikkeavia olennaisia eriä liittyen yritysostoihin, integraatiokuluihin, liiketoimintojen myynnistä saatuihin voittoihin ja tappioihin sekä muihin vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin. Oikaistujen kulujen erittely löytyy taulukko-osan liitteestä 7.
3Perustuen tilikauden keskimääräiseen ulkona olevien osakkeiden lukumäärään 157 650 239 (1-6/2019)
4IFRS 16 kasvatti oikaistua käyttökatetta ja käyttökatetta toisella neljänneksellä 1,7 miljoonaa euroa ja ensimmäisellä vuosipuoliskolla 3,2 miljoonaa euroa. Vaikutus oikaistuun liikevoittoon ja liikevoittoon oli toisella neljänneksellä 0,1 miljoonaa euroa ja ensimmäisellä vuosipuoliskolla 0,1 miljoonaa euroa. Poistot ja arvonalentumiset kasvoivat toisella neljänneksellä 1,6 miljoonaa euroa ja ensimmäisellä vuosipuoliskolla 3,1 miljoonaa euroa. Positiivinen vaikutus liiketoiminnan rahavirtaan ennen rahoituseriä ja veroja oli toisella neljänneksellä 1,5 miljoonaa euroa ja ensimmäisellä vuosipuoliskolla 3,0 miljoonaa euroa.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Yhtiön liiketoiminnassa tai taloudellisessa asemassa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia vuosineljänneksen päättymisen jälkeen.

Webcast

Englanninkielinen webcast sijoittajille ja analyytikoille järjestetään kello 13.30.

Esitysmateriaalit ovat saatavilla ennen tilaisuuden alkua yhtiön verkkosivuilla: http://www.f-secure.fi/sijoittajat

Lisätietoa

Tämä tiedote on tiivistelmä F-Secure Oyj:n puolivuosikatsauksesta 2019. Tiedote kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Katsaus on saatavilla myös yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.f-secure.com/sijoittajat

Taloudellinen kalenteri