NNIT A/S: 10/2019 Delårsrapport for de første seks måneder af 2019

NNIT leverer en stigning i nettoomsætningen på 2,9 % og en overskudsgrad på 6,0 % i de første seks måneder af 2019
Resultatet i hovedtal for 2. kvartal af 2019:

• Nettoomsætningen faldt med 1,2 % i 2. kvartal 2019 sammenlignet med 2. kvartal 2018, drevet af et fald i nettoomsætningen fra Novo Nordisk-koncernen på 16%. International life sciences steg med 99 % (organisk 21 %)
  • Nettoomsætningen steg med 7,2 % (1,0 % organisk), eksklusiv Novo Nordisk-koncernen
  • Bruttoresultatet faldt med 26 % i 2. kvartal primært grundet et signifikant fald i omsætning og marginer fra Novo Nordisk-koncernen. Dette førte til en nedgang i resultat af primær drift på 41 % og en overskudsgrad på 5,9 % sammenlignet med 9,9 % i 2. kvartal 2018
  • Periodens resultat var DKK 34m i 2. kvartal 2019 sammenlignet med DKK 57m i 2. kvartal 2018
  • Frie pengestrømme for 2. kvartal 2019 var DKK 39m negativ grundet opkøbet af HGP sammenlignet med DKK 85m negativ i 2. kvartal 2018
  • Ordrebeholdningen for 2019 i begyndelsen af 3. kvartal steg med 1,7 % til DKK 2.728m i forhold til ordrebeholdningen for samme periode 2018, negativt påvirket af et fald på 12 % fra Novo Nordisk-koncernen
  • Forventningerne til 2019:
    • Vækst i nettoomsætningen på et mindre etcifret niveau (tidligere 3-6 % i faste valutakurser)
    • Overskudsgrad på 8-9 % eksklusiv omstruktureringsomkostninger i faste valutakurser fastholdes
    • Investeringsniveau på 5-7 % af nettoomsætningen fastholdes

• Bestyrelsen har godkendt en forretnings- og omstruktureringsplan med en indvirkning på DKK 150m i 2020 og en fuld årsindvirkning på minimum DKK 200m i 2021

• NNIT vil ikke offentliggøre langsigtede finansielle målsætninger primært grundet usikkerhed om salget til Novo Nordisk-koncernen, tabt forretning på enkelte nøglekunder samt implementeringen af forretnings- og omstruktureringsplanen

• Bestyrelsen har besluttet at udbetale interim udbytte i august på DKK 2,00 per aktie á nominelt DKK 10 svarende til DKK 49,2m

Per Kogut, CEO i NNIT udtaler: ”Resultatet for de første seks måneder af 2019 er meget skuffende og skyldes i overvejende grad et fald i nettoomsætning og overskudsgrad relateret til Novo Nordisk-koncernen.

For at imødegå disse udfordringer, har vi påbegyndt en forretnings- og omstruktureringsplan med besparelser på DKK 150m i 2020 og minimum DKK 200m i 2021.

Samtidig har vi fordoblet vores forretning inden for international life sciences til attraktive overskudsgrader. At vokse omsætning gennem life sciences forbliver et nøgleelement i vores strategi, og vi vil fortsat kombinere en stærk organisk vækst med opkøb. De succesfulde opkøb af SCALES, Valiance og HGP har bekræftet relevansen af strategiske opkøb, der styrker vores kernekompetencer.

I lighed med de foregående år er det blevet besluttet at udbetale interim udbytte for 2019 på DKK 2,00 per aktie.”

Telekonference
NNIT præsenterer resultatet for de første seks måneder af 2019 den 14. august 2019 kl. 10:30 CET. Investorer kan lytte med via et link på www.nnit.com under menupunktet 'Investors - Events & presentations'. Præsentationsmaterialet vil være tilgængeligt ca. 1 time før telekonferencen.

Telekonference detaljer
Webcast link: https://nnit.eventcdn.net/201908H1

Telekonference numre:
Danmark:                     +45 3544 5583
Storbritannien:              +44 20 3194 0544
Sverige:                       +46 8 5664 2661
USA:                           +1 855 269 2604

Finanskalender 2019
19. august 2019             Interim udbytte ex dividendedato
20. august 2019             Interim udbytte skæringsdato for opgørelse
21. august 2019             Interim udbytte betalingsdato
24. oktober 2019           Delårsrapport for de første ni måneder af 2019

For yderligere information henvises til følgende kontakter
Investorer:
Klaus Hosbond Skovrup
Head of Investor Relations
ksko@nnit.com

Medier:
Helga Heyn
NNIT Communications
hhey@nnit.com

Om NNIT
NNIT A/S er en af Danmarks førende leverandører af it-services og rådgivning. NNIT A/S leverer en bred vifte af it-services og -løsninger til sine kunder, primært inden for life sciences-sektoren i Danmark og internationalt samt til kunder inden for kundegrupperne offentlig, enterprise og finans i Danmark. NNIT A/S havde pr. 30. juni 2019 3.215 medarbejdere. For yderligere oplysninger henvises til www.nnit.com.

Vedhæftet fil

10 Company announcement Q2 2019_UK_v1