TCM Group A/S: Kvartalsrapport Q2 2019

SELSKABSMEDDELELSE

Nr. 46/2019

Tvis, 14. august 2019

Kvartalsrapport Q2 2019 (1. april – 30. juni)
(Tallene i parentes henviser til den tilsvarende periode i 2018)

TCM Group fortsatte med at vinde markedsandele med 11% organisk vækst – opjusterer forventningerne

CEO Ole Lund Andersen:
“Vores stærke resultater fortsatte i Q2 med en organisk omsætningsvækst på 11%, mens EBIT voksede 9%. Vi fortsatte med at vinde markedsandele i et dansk marked, som vi estimerer til at vokse 1-2%. Vi har leveret en stærk vækst især indenfor B2B markedet igennem de brandede butikker i Danmark. Baseret på det stærke resultat i Q2 og en solid ordre- pipeline, har vi øget vores forventninger til både omsætning og indtjening for helåret. ”

Finansielle nøgletal 2. kvartal 2019:

• Omsætningen blev DKK 258.2 mio. (DKK 232.1 mio.) svarende til en organisk vækst på 11.3%.
  • Justeret EBITA steg med DKK 3.4 mio. til DKK 44.0 mio. (DKK 40.6 mio.), svarende til en stigning på 8.4%. Justeret EBITA margin var 17.1% (17.5%), negativt påvirket af salgsmixet med en højere vækstrate i B2B markedet og en højere andel af omsætning fra 3. parts leverandører.
  • EBIT steg med DKK 3.4 mio. til DKK 42.1 mio. (DKK 38.7 mio.), svarende til EBIT margin på 16.3% (16.7%).
  • Periodens resultat steg med 10.1% til DKK 32.1 mio. (DKK 29.2 mio.)
  • Frie pengestrømme eksklusiv virksomhedssammenslutninger var DKK 45.9 mio. (DKK 28.2 mio.).
  • Cash conversion var 102.6% (103.6%)

Finansielle nøgletal 1. halvår 2019:

• Omsætningen blev DKK 507.8 mio. (DKK 445.7 mio.) svarende til en organisk vækst på 13.9%.
  • Justeret EBITA steg med DKK 7.9 mio. til DKK 76.9 mio. (DKK 69.0 mio.), svarende til en stigning på 11.4%. Justeret EBITA margin var 15.1% (15.5%).
  • EBIT steg med DKK 9.9 mio. til DKK 73.1 mio. (DKK 63.2 mio.), svarende til en stigning på 15.6%. EBIT margin var 14.4% (14.2%). I 1. halvår 2018 var EBIT negativt påvirket af engangsposter på DKK 2.0 mio. 1. halvår 2019 var ikke påvirket af engangsposter.
  • Periodens resultat steg med 17.6% til DKK 55.5 mio. (DKK 47.2 mio.)
  • Frie pengestrømme eksklusiv virksomhedssammenslutninger var DKK 48.1 mio. (DKK 52.9 mio.). I 2018 indeholdt frie pengestrømme effekten af salg af produktionsbygninger for DKK 16,6 mio.
  • Finansielle mål for regnskabsåret 2019 er opjusteret til nettoomsætning i intervallet DKK 1.000-1.030 mio. (før DKK 960-1.000 mio.). Justeret EBITA forventes i intervallet DKK 160-170 mio. (før DKK 155-165 mio.), svarende til EBIT i intervallet DKK 150-160 mio. (før DKK 145-155 mio.).

Telekonference
Der afholdes i dag kl. 9.30 en telekonference for investorer og analytikere. Præsentationen til telekonferencen vil være tilgængelig på www.investor-en.tcmgroup.dk.

Dial-in numre til telekonferencen:
Bekræftelseskode: 9356808
Danmark: +45 32728042
Sverige: +46 (0) 850692180
Storbritannien: +44 (0)844 571 8892

Kontakt:
For yderligere oplysninger venligst kontakt:
CEO Ole Lund Andersen +45 97435200
CFO Mogens Elbrønd Pedersen +45 97435200
IR Contact - ir@tcmgroup.dk

Om TCM Group
TCM Group er Skandinaviens tredjestørste producent af køkkener og badeværelses- og opbevaringsmøbler. Produkterne er dansk design, produceres i Danmark og er rodfæstet i en stolt tradition for kvalitet og solidt håndværk. TCM Group fører en multibrand-strategi, hvor Svane Køkkenet er det primære brand, mens de øvrige brands er Tvis Køkkener, Nettoline og kitchn. Samlet dækker disse brands hele prisspektret, og de sælges gennem ca. 135 forhandlere i Danmark og resten af Skandinavien. Endvidere sælger TCM Group private labelkøkkenmærker gennem gør det selv-forretninger i Danmark og uafhængige køkkenforretninger i Norge. Yderligere oplysninger fås på hjemmesiden www.tcmgroup.dk.

Denne rapport indeholder udtalelser om fremtiden, herunder udtalelser om TCM Groups fremtidige driftsresultater, økonomiske stilling, pengestrømme, forretningsstrategi og fremtidige målsætninger. Udtalelserne er baseret på forventninger eller forudsigelser, som ledelsen anser for at være rimelige på tidspunktet for offentliggørelsen af denne rapport. Udsagn om fremtiden er forbundet med risici og usikkerhed samt en række faktorer, hvoraf mange vil være uden for TCM Groups kontrol. Dette kan medføre, at den faktiske udvikling og det faktiske resultat afviger væsentligt fra forventningerne i rapporten. Uden at være udtømmende omfatter sådanne faktorer generelle økonomiske og forretningsmæssige forhold, herunder markeds-, konkurrence- og leverandørforhold samt finansielle og lovgivningsmæssige forhold.

46. Kvartalsrapport Q2 2019 Q2 2019 interim report