DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI - 30 JUNI 2019

POSITIVT RESULTAT FRÅN KLINISK STUDIE

1 APRIL – 30 JUNI I KORTHET

Operativt

• Europeiska Patentorganisationen, EPO, avser godkänna (Intention to Grant) det första patentet för Europa för inhalationsplattformen ICOcap (den har sedan tidigare ett godkänt svenskt patent).

Finansiellt

• Försäljningen uppgick till 3 028 (5 466) kSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till -2 800 (219) kSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till -4 584 (32 337) kSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,38 (0,05) SEK.
  • Likvida medel uppgick till 45 659 (56 885) kSEK.
  • Eget kapital uppgick till 61 893 (64 473) kSEK.

1 JANUARI – 30 JUNI I KORTHET

Operativt

• CBC Corporation India Pvt Ltd tar över Amneals roll och blir Iconovos nya partner avseende utvecklingen av en generisk Symbicort-produkt. CBC har tagit över avtalet i sin helhet avseende betalningar och royalties och projektet fortsätter enligt plan. I samband med projektövertagandet har parterna kommit överens om att förändra betalningsmodellen och Iconovo kan därför intäktsföra en engångsintäkt om drygt 5 MSEK.
  • Europeiska Patentorganisationen, EPO, avser godkänna (Intention to Grant) det första patentet för Europa för inhalationsplattformen ICOres (den har sedan tidigare tre godkända svenska patent). Patentet beskriver den teknologi som används i Iconovos många kundprojekt.
  • Anna Gallon (CFO) och Roger Lassing (VP Business Development) har tillträtt sina tjänster och ingår båda i bolagets ledningsgrupp.

Finansiellt

• Försäljningen uppgick till 8 263 (6 402) kSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till -2 532 (-4 229) kSEK.
  • Periodens kassaflöde uppgick till -7 391 (34 409) kSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,31 (-0,61) SEK.
  • Likvida medel uppgick till 45 659 (56 885) kSEK.
  • Eget kapital uppgick till 61 893 (64 473) kSEK.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• Iconovos generiska produkt ICOres budesonide/formoterol har jämförts med originalet Symbicort Turbuhaler i en klinisk farmakokinetik-studie. Studien var en s.k. pilotstudie och visade att ICOres torrpulverinhalator fungerade som kliniskt förväntat, i linje med studiens primära mål. Resultatet från denna studie ger viktig information till det återstående utvecklingsarbetet då dosen ska justeras för att fullt ut matcha originalprodukten.

VD KOMMENTAR – VIKTIG VALIDERING AV VÅR PRODUKT

Under våren har mycket intensivt projektarbete bedrivits som vi bedömer kommer att leda till nya kundprojekt.  Flera nya projekt har gjort att vi har behövt utöka vår kapacitet inom analytisk kemi med två nya medarbetare och ett nytt analyslab. Vi har även investerat i mer utrustning för formuleringsutveckling för att öka vår kapacitet och möjliggöra att arbeta i en större skala.

En mycket viktig milstolpe för oss var när den första batchen av ICOcap levererades från Stevanato. Det var startskottet för en bred marknadsföringskampanj för ICOcap och Iconovos formuleringar i hela världen. Kampanjen inleddes med en rundresa till Sydamerika i juli där sju lokala läkemedelsbolag besöktes. Ytterligare besök är planerade framöver och Stevanato använder nu hela sitt globala nätverk av distributörer för att marknadsföra ICOcap.

Intresset för vårt erbjudande som består av en ICOcap tillverkad av Stevanato och vår egenutvecklade torrpulverformulering har tagits emot mycket väl. Vi för nu diskussioner med flera generikabolag angående olika läkemedelskombinationer.

Precis innan sommaren fick vi mycket positiva resultat från en klinisk farmakokinetik-studie där man jämförde Iconovos generiska produkt ICOres budesonide/formoterol med originalet Symbicort© Turbuhaler©. Resultatet visade god överensstämmelse avseende budesonide och något förhöjd dos av formoterol. Det var första gången som ICOres och vår egenutvecklade formulering testades kliniskt. De kliniska resultaten var över förväntan och vi ser mycket fram emot att nu inleda slutfasen av utvecklingsprojektet för att så snabbt som möjligt nå marknaden. Det totala värdet av den globala marknaden för en budesonide/formoterol-kombination beräknas till cirka 3 miljarder USD årligen. Vår produkt är överlägsen de andra produkterna på marknaden avseende användarvänlighet. Vi bedömer att detta kommer att vara en mycket stark konkurrensfördel när produkten är på marknaden, som ska hjälpa oss att ta marknadsandelar.

Vi har under våren intensifierat vår marknadsföring och affärsutveckling. Vi har genomfört ett stort antal kundmöten och deltagit i flera internationella konferenser. Jag var inbjuden som talare på en så kallad Inhaled Drug Delivery Summit i Berlin i maj. Det var ett mycket bra och givande möte där många potentiella kunder och samarbetspartners var närvarande. Vi deltog även i världens största inhalationskonferens RDD (Respiratory Drug Delivery) i Lissabon. Det var ett möte där de flesta i branschen deltog. Det var ett utmärkt tillfälle att träffa våra kunder och blivande kunder. Vi hade flera affärsmöten och etablerade många nya kontakter.

Med tanke på alla aktiva och mycket intressanta kundsamtal vi bedriver, ser jag fram emot en mycket spännande och händelserik andra halva av 2019.

LUND 16 AUGUSTI 2019

STYRELSEN

Denna rapport har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisor.

För mer information, kontakta:

Orest Lastow, VD, +46 462 75 67 77, orest.lastow@iconovo.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Iconovo AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 augusti 2019 klockan 08:30 CET.

OM ICONOVO AB

Iconovo grundades 2013 av personer med lång erfarenhet inom inhalationsutveckling. Bolaget utvecklar inhalatorer med tillhörande läkemedelsberedning som främst används för att behandla Astma och KOL men Iconovo besitter även kompetens att utveckla produkter för nya typer av inhalerade läkemedel som tex vacciner.

Genom att samarbeta med Iconovo kan läkemedelsföretag och generikabolag få tillgång till en komplett läkemedelsprodukt och slipper därmed de komplicerade och kostsamma tidiga stegen i utvecklingsfasen. Iconovo licensierar ut sina patenterade produkter till sina kunder och erbjuder en snabbare väg till inhalationsmarknaden med lägre risk och till en lägre kostnad.

Mer information om verksamheten finns på www.iconovo.se.

Företaget är baserad i Lund och Iconovos aktie (ticker ICO) är listad på Nasdaq First North, Stockholm sedan 6 april 2018.Certified Adviser är Erik Penser Bank AB, Box 7405, SE-103 91 Stockholm, telefon +46 8 463 80 00, email: certifiedadviser@penser.se.

Delårsrapport 30 juni 2019