Beste andre kvartal noensinne for Mowi

(Bergen, 21. august 2019) Mowi oppnådde et operasjonelt driftsresultat på 211 millioner euro i andre kvartal 2019, sammenlignet med 175 millioner euro i samme kvartal i fjor.

– Dette var et godt kvartal for Mowi med 26 % økning i slaktevolum sammenlignet med samme kvartal i fjor. Det var også gjennomgående solid drift. Kostnadene synker i flere av oppdrettsregionene. På samme tid er salget av både fôr og videreforedlet fisk rekordhøyt, sier Alf-Helge Aarskog.

Med bakgrunn i resultatene, sterke markedsutsikter og en solid finansiell posisjon, har Mowi-styret besluttet et kvartalsutbytte på NOK 2,60 per aksje.

Mowi rapporterte driftsinntekter og andre inntekter på 1 021 millioner euro i andre kvartal 2019, opp fra 888 millioner euro i samme kvartal 2018. Totalt slaktevolum i kvartalet var 98 483 tonn (78 346 tonn). Forventet slaktevolum for 2019 er 430 000 tonn.

Mowi Norway oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på EUR 2,45 (2,56) i andre kvartal, mens Mowi Skottland og Mowi Canada oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på henholdsvis EUR 2,92 og EUR 0,83 (EUR 2,38 og EUR 0,98). Mowi Chile oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på EUR 1,87 i kvartalet (EUR 1,86).  Mowi Feed fikk et operasjonelt driftsresultat på EUR 3,0 millioner (EUR 0,8 millioner). Consumer Products rapporterte et operasjonelt driftsresultat på EUR 4,9 millioner (EUR 12,0 millioner).

I tråd med selskapets strategi om å bli selvforsynt med fiskefôr, fortsetter Mowi Feed å utvikle nye produkter, som ferskvannsfôr, økologisk fôr og fôr til rensefisk.

– Den nye fôrfabrikken i Skottland startet prøveproduksjon i mai, og har nylig begynt å produsere og levere fôr til våre anlegg i Skottland. Dette er et viktig steg mot å bli selvforsynt med fôr og integrere hele verdikjeden i selskapet. Det er også gledelig at vi har økt produksjonskapasiteten fra 170 000 tonn til 240 000 tonn per år, sier Aarskog.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Ivan Vindheim, CFO, +47 958 71 310
Kim Galtung Døsvig, IR Officer & Head of Treasury, +47 908 76 339

Om Mowi ASA
Mowi, tidligere kjent som Marine Harvest, er verdens største produsent av oppdrettslaks. Som det første globale sjømatselskapet som dekker hele verdikjeden, sørger Mowi for å levere førsteklasses laks og annen sjømat til mennesker over hele verden.

Selskapet holder til i 25 land og har mer enn 14 500 ansatte på verdensbasis. Hovedkontoret ligger i Bergen, og selskapet er notert på Oslo Børs.

Vennligst se www.mowi.com for mer informasjon.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.

Vedlegg

MOWI_Q2_2019_Report MOWI_Q2_2019_Presentation