Ambu A/S: Delårsrapport for 3. kvartal 2018/19

Ambu har i 3. kvartal realiseret en solid organisk vækst på 10 pct. og en EBIT-margin før særlige poster på 20,1 pct. Ambus pipeline af nye produkter er udvidet, de amerikanske myndigheder har godkendt ENT-skoperne, og Ambu er planmæssigt på vej mod fremtidig lancering af duodenoskopet, cystoskopet og næste generation af aView™-monitoren. Hvad angår kommerciel infrastruktur, har Ambu besluttet at investere yderligere i samt styrke sit største marked ved at overgå fuldstændigt til direkte salg inden for pulmonal endoskopi i USA. De finansielle forventninger er ændrede.

"Vi har en unik position takket være vores pipeline af visualiseringsprodukter, og vi ser et uudnyttet potentiale, der kan realiseres gennem yderligere investeringer i en direkte salgsstyrke. Derfor har vi besluttet, at afsætningen af vores aScope-produkter på det amerikanske marked udelukkende skal ske gennem direkte salg. Vi mener, at i de kommende år vil vores salgsorganisation være i stand til at maksimere omsætningsvæksten, og vores indtræden på ENT- og urologimarkederne vil blive positivt påvirket af, at vi har fuld kontrol over salgsstyrken. Med denne ændring opbygger vi den største direkte salgsorganisation for engangsprodukter på vores vigtigste marked globalt set og skaber dermed en konkurrencefordel for Ambu. Udvidelsen er godt i gang og vil blive gennemført i løbet af 1. halvår 2019/20. Som følge heraf ændrer vi vores forventninger til 2018/19 og 2019/20. Vi har forpligtet os til – i tråd med vores kommunikation i juni – at skabe betydelig værdi for vores aktionærer på langt sigt gennem strategiske investeringer," siger adm. direktør Juan Jose Gonzalez.

Telefonkonference afholdes i dag, den 22. august 2019, kl. 10.00 (CEST). Konferencen holdes på engelsk og kan følges online på www.ambu.com/webcastQ32019.

Investor Relations:
Michael Højgaard, CFO, miho@ambu.com / +45 4030 4349