Arcoma inleder utvecklingsamarbete med Konica Minolta Europa

23 augusti 2019

PRESSRELEASE

Arcoma inleder utvecklingsamarbete med  Konica Minolta Europa

Arcoma har idag fått en order från Konica Minolta Europa på ett utvecklingsprojekt för två produkter baserade på Arcomas produktplattform och teknologi. Arcoma kommer att integrera Konica Minoltas detektorer och mjukvara för bildprocessning och bildhantering.  Målsättningen är att försäljning i Europa skall påbörjas under 2020 under Konica Minoltas varumärke. Parterna har också inlett förhandlingar om ett leverantörsavtal där Arcoma blir tillverkare av dessa produkter.  Förhandlingar om leverantörsavtalet är planerat att avslutas under hösten 2019 och leverans av produkter förväntas påbörja andra halvåret 2020. Denna order kommer inte att påverka Arcomas resultat under 2019.

”Konica Minolta utvecklar en komplett produktportfölj för diagnostisk röntgen genom samarbete med utvalda leverantörer. Syftet med detta project är att kombinera Konica Minoltas ”best-in-class” AeroDR detektorer med system av högsta kvalite för att kunna erbjuda unika och kostnadseffektiva lösningar till marknaden” säger Remy Bartels, General Manager OEM, Konica Minolta Business Solutions Europé, Healthcare Division.

“Vi är mycket nöjda och stolta över att Konica Minolta Europa har valt Arcoma som leverantör av sina mest avancerade röntgensystem. Vi ser fram emot ett produktivt samarbete där vi kommer att skapa kvalitetsprodukter och stödja Konica Minoltas lansering av dessa produkter under 2020. Denna typ av samarbete är enligt Arcomas strategi, att växa med partners, expandera produktportföljen och etablera nya säljkanaler” kommenterar Jesper Söderqvist, VD för Arcoma.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arcomas VD,  Jesper Söderqvist, Telefon: +46 470 70 69 81, E-mail: jesper.soderqvist at arcoma.se

About Konica Minolta Europe Healthcare Division

Konica Minolta has been active in Healthcare for a long time. Starting out with Traditional X-Ray films based on Konica Minolta’s core competence in thin layer technology, the company has moved into digital X-Ray technology and has been active in this field since 2010 with it’s state of the art AeroDR product family. Konica Minolta’s Healthcare division in Europe is part of Konica Minolta Business Solutions Europe with headquarters in Langenhagen (Hannover, Germany), and Amsterdam, the Netherlands. Konica Minolta Europe is expanding it’s portfolio in X-ray and Healthcare-IT and has been growing its business by establishing successful cooperations with renowned partners all over Europe.

Om Arcoma

Arcoma, med lång erfarenhet av branschen, är en ledande leverantör av integrerade digitala röntgensystem med hög kvalitet och avancerad teknik. Arcomas produkter erbjuder den senaste digitala bildtekniken kombinerat med tekniskt avancerade rörliga positioneringssystem, vilket tillsammans med ergonomisk skandinavisk design, erbjuder kunden kompletta, konfigurerbara och funktionella digitala röntgensystem. Bolagets produkter säljs via återförsäljare samt via OEM-kunder och det finns idag över 3 500 av Arcomas röntgensystem installerade i hela världen. Arcoma är listat på Nasdaq First North.

Certified Adviser är Erik Penser Bank (tel: 08-4638300, e-mail: certifiedadviser@penser.se)

För mer information om bolaget besök www.arcoma.se

Denna information är sådan information som Arcoma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom VD:s försorg, för offentliggörande den 23 augusti 2019 kl. 15.35

Attachment