Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2019

ETT FÖRSTA HALVÅR MED STOCKWIKS TVÅ STÖRSTA FÖRVÄRV OCH GENOMFÖRD SAMMANLÄGGNING AV AKTIER

Den största händelsen i det andra kvartalet var tillträdet och integrationen av förvärvet av MBF; Mälardrottningens Bygg & Fastighet AB. MBF har sedan starten år 2002 inriktat sig på att till i första hand stat och kommun utföra entreprenadarbeten och byggservice. MBF har för varje år sedan år 2003 visat positiva resultat. Stockwik förvärvade även under kvartalet Däckcentrum; Däckcentrum i Hässleholm AB. Förvärven är i linje med Stockwiks ambition att investera i lönsamma, stabila verksamheter med låg konjunkturkänslighet. Med det under första kvartalet genomförda förvärvet av Galdax närmar sig Stockwikkoncernens omsättning 370 MSEK med ett EBITDA-resultat om över 20 MSEK räknat som rullande tolv månader i den nu befintliga koncernstrukturen med portföljbolagen Galdax, Stans Gummiverkstad och Däckcentrum (industri), BergFast och AFF (markservice), MBF, KRVVS, Vaxholms Värmeservice samt NF Måleri (fastighetsservice). Den totala portföljsammansättningen har en svagare intjäning under det första halvåret.

Stockwik har också under det första halvåret genomfört en sedan länge emotsedd sammanläggning av aktier. Sammanläggningen skedde med förhållandet 1:500 vilket innebär att för varje befintligt antal 500 aktier har dessa ersatts av en (1) ny aktie.

PERIODEN 1 APRIL - 30 JUNI 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 76,2 (33,6) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -0,2 (0,8) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till -3,2 (0,4) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -4,8 (-0,3) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till -7,4 (18,4) MSEK, varav -4,5 (-1,1) MSEK utgjorde avskrivningar och - (19,5) MSEK förändring uppskjuten skatt på underskottsavdrag vilka inte påverkade koncernens likviditet
  • Resultat per aktie* för verksamheten före utspädning uppgick till -1,80 (5,30) SEK och efter utspädning till -1,80 (4,83) SEK

* Beräknat efter sammanläggning av aktier 1:500

PERIODEN 1 JANUARI - 30 JUNI 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 120,7 (63,6) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 1,5 (3,1) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar (EBITA) uppgick till -3,4 (2,4) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -6,3 (1,0) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till -10,9 (19,2) MSEK, varav -7,8 (-2,1) MSEK utgjorde avskrivningar och - (19,5) MSEK förändring uppskjuten skatt på underskottsavdrag vilka inte påverkade koncernens likviditet
  • Resultat per aktie* för verksamheten före utspädning uppgick till -2,72 (5,58) SEK och efter utspädning till -2,72 (5,09) SEK

* Beräknat efter sammanläggning av aktier 1:500

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Stockwik Förvaltning AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2019 kl. 08:00 (CET).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq OMX Stockholm Small Cap med koden STWK.

Stockwik 2Q19