Pilke päiväkodit ja Honkarakenne toteuttavat vuoden 2019 lopulla kolme uutta hirsipäiväkotia

Tiedote 27.9.2019

Terveellinen hirsipäiväkoti takaa lapselle parhaan mahdollisen kasvuympäristön. Kolme kotimaista toimijaa, Pilke päiväkodit, Honkarakenne ja Mediset Hoivarakentajat toteuttavat vuonna 2019 kolme uutta hirsipäiväkotia, Kaarinaan, Saarijärvelle ja Siilinjärvelle. Eri puolille Suomea on nyt valmistunut yhteensä 11 hirsipäiväkotia.

Hirsirakennuksen puhdas sisäilma, miellyttävä akustiikka ja massiivipuun rauhoittava vaikutus vastaavat koko ajan kasvavaan kysyntään saada lapsille terveellisiä päiväkotitiloja. Nyt toteutettavat ekologiset hirsipäiväkodit vaikuttavat myönteisesti niin lasten fyysiseen kuin psyykkiseen kehitykseen.

”Kaikki hirsipäiväkotimme ovat herättäneet paljon kiinnostusta puhtaan sisäilmansa ansiosta. Terveellinen ja aistiystävällinen ympäristö lisää niin lasten kuin kasvattajienkin hyvinvointia”, Pilke päiväkodit Oy:n toimitusjohtaja Minna Martikainen kertoo.

Pilkkeen nykyaikaiset hirsipäiväkodit on toteutettu Honkarakenteen aidosti painumattomalla hirrellä ja nollanurkkaratkaisulla. Nämä tarjoavat päiväkodeille näyttävän ja modernin ilmeen lisäksi myös tehokkuutta rakentamiseen.

”Painumaton hirsi on ylivertainen rakennusmateriaali. Kehikon tiiviys, helppo ja nopea asennus sekä huoltovapaus ovat merkittäviä etuja julkisessa rakentamisessa. Myös rakentaminen ja talotekniikan asennustyöt sujuvat sen ansiosta jouhevasti”, toteaa Mediset Hoivarakentajat Oy:n toimitusjohtaja Tarmo Kemppainen.

Honkarakenteella on yli 15 vuoden kokemus aidosti painumattomien hirsirakennusten toteuttamisesta.

”Molemmat rakenteet ovat pitkän tuotekehityksen tulosta ja viimeistelty tutkimusyhteistyössä teknillisten yliopistojen ja VTT:n kanssa”, Honkarakenteen projektimyyntipäällikkö Markus Saarelainen muistuttaa.

Pilke päiväkodeissa panostetaan erityisesti myös laadukkaaseen ilmanvaihtoon. Älyohjattu ilmanvaihtojärjestelmä mittaa ilmanlaatua reaaliajassa ja säätää sitä tilan käytön ja tarpeen mukaan. Tämä säästää energiaa ja takaa laadukkaan sisäilman.

Hirsipäiväkotien akustointi on toteutettu allergisoimattomalla puukuitulevyllä villapohjaisten materiaalien sijaa.

Suomen suurin hirsipäiväkoti valmistui Espooseen

Elokuussa 2019 Pilke päiväkodit avasi Suomen suurimman hirsipäiväkodin Espoon Lintuvaaraan. Espooseen avattu Siru-päiväkoti on 1 500 m² ja 170 lapsen tiedepainotteinen hirsipäiväkoti. Päiväkoti ja sen leikkitilat on rakennettu siten, että ne houkuttelevat ja kannustavat tutkimiseen ja kokeiluun.

Pilkkeen hirsipäiväkotien takana on kolme kotimaista toimijaa, Pilke päiväkodit Oy, Honkarakenne Oyj sekä Mediset Hoivarakentajat Oy. Yritykset ovat sopineet rakentavansa yhteistyössä vuoden 2020 loppuun mennessä yhteensä 34 hirsipäiväkotia eri puolille Suomea. Yhteistyön tuloksena hirsipäiväkoteja on nyt valmistunut yksitoista.

KUTSU: Tervetuloa ti 1.10. klo 9.30-12.00 tutustumaan Suomen suurimpaan hirsipäiväkotiin Espoon Lintuvaaraan ja kuulemaan, miten terveellisen ja ekologisen puun hyödyntämistä voitaisiin lisätä kotimaisessa koulu- ja päiväkotirakentamisessa. Osoite: Tiedepäiväkoti Siru, Lintukorpi 16, Espoo.

Tapahtuman ohjelma:

Klo 9.30 Aamiaistarjoilu
Klo 10.00-10.20 Tulevaisuuden tutkija Ilkka Halava: Terveellinen hoiva- ja koulurakentaminen
Klo 10.30-11.00 Paneelikeskustelu: Hirsirakentamisen kokemuksista ja tulevaisuuden julkisesta rakentamisesta (osallistujat Minna Martikainen, Pilke päiväkodit Oy, Mikko Lumme, Pudasjärven hirsikampus, Tarmo Kemppainen, Mediset Hoivarakentajat, Markus Saarelainen, Honkarakenne)
Klo 11.00-12.00 Tutustuminen päiväkotiin

Lisätietoja tapahtumasta ja ilmoittautuminen: Suvi Wulff, Honkarakenne, puh. 045 784 00041, suvi.wulff@honka.com

Lisätietoja antavat:

Kohteen kuvia löydät mediapankista: honka.com/media

Minna Martikainen, toimitusjohtaja, Pilke päiväkodit Oy, minna.martikainen@pilkepaivakodit.fi, p. 044 521 2159

Markus Saarelainen, projektimyyntipäällikkö, Honkarakenne Oyj, markus.saarelainen@honka.com, p. 040 596 6007

Tarmo Kemppainen, toimialajohtaja, Mediset Hoivarakentajat Oy, tarmo.kemppainen@hoivarakentajat.fi, p. 044 556 9935

Pilke päiväkodit Oy on kotimainen varhaiskasvatuspalveluja tarjoava yritys, jolla on 99 päiväkotia ympäri Suomen. Varhaiskasvatustoiminnan lisäksi