Workday växlar upp med innovationer för en ekonomifunktion i förändring

Data- och maskininlärningsinnovation möjliggör mer operativ effektivitet och ett snabbare, mer strategiskt beslutsfattande som stärker affären för kunderna

PLEASANTON, Kalifornien och ORLANDO, Florida, Oct. 17, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- Workday Inc. (NASDAQ: WDAY), en ledande leverantör av molnlösningar för ekonomi och HR, lanserar i dag sina senaste framsteg inom Workday Financial Management och Adaptive Insights Business Planning Cloud som hjälper företagskunder att navigera bättre i en ständigt föränderlig ekonomifunktion.

Under den årliga konferensen för Workdays kunder, Workday Rising, presenterade bolaget hur organisationer kommer att kunna utveckla sin affär med den nya applikationen “Workday Accounting Center” och dess funktioner som drivs av maskininlärning - som till exempel upptäckter av anomali i bokföringsposter. Användandet av Power of One - en datakälla, en säkerhetsmodell, en användarupplevelse och ett community för att hjälpa Workdays kunder att effektivisera ekonomi-processer och att fatta snabbare, datadrivna beslut.

Workday erbjuder ett komplett system som låter företagen planera, genomföra, analysera och växa - baserat på maskininlärning och stöttas av Workdays genuina engagemang för sina kunder. Med hjälp av avancerade analyser av makrotrender och insikter, i kombination med maskininlärning som automatiserar manuella processer och sparar tid, kan Workday kontinuerligt skapa förutsättningar för organisationer att bli mer flexibla.

Innovationer som omvandlar ekonomi och planering
Dagens CFOs och ekonomichefer står inför ständiga förändringar och nya utmaningar i en snabb och teknikdriven miljö, förändrade affärsmodeller och nya konkurrenter. Detta leder till ett ökat tryck på att utvecklas snabbare, ge mer exakta prognoser och leverera insikter som hjälper verksamheten att snabbt svara på och anpassa sig till marknadsförändringar. Med dessa nya ansvarsområden hamnar CFOs i förarsätet och behöver då kunna navigera och styra organisationens förändring.

Om de nya lösningarna:

Effektivare redovisningsprocesser med externa och interna data
Workday kan bistå företag med att lättare hantera hela processen med att skapa bokföringsposter till rapportering av raffinerade data från externa och interna källor - allt i en centraliserad lösning.

• Workday Accounting Center, är en ny applikation som bygger på Workday Prism Analytics som som kommer att utöka kraften i Workday Financial Management, för att ge användare större möjligheter att hantera operativa data från olika källor - med endast en kontrollpunkt för hela företaget. Med Workday Accounting Center kommer till exempel ett försäkringsbolag kunna genomföra transaktioner som fordringar eller policydata direkt i systemet, skapa bokföringsposter för dessa transaktioner och sedan rapportera och analysera transaktionerna med total insikt i transaktionens ursprung.

Automatisering av tidskrävande manuella processer med hjälp av maskininlärning
Workday använder kapaciteten från data science, som rymmer såväl moderna neurala nätverk som klassiska maskininlärningsmetoder för att automatisera traditionellt arbetskrävande finansiella processer. Med denna metod för maskininlärning förstår systemet bättre förhållandena mellan olika finansiella enheter. Till exempel kan den lära sig om förhållandena mellan kostnadsställen, utgiftskategorier, projekt, regioner, valutor med mera, och förstå att utgifter som taxi, flygbiljetter och hotell är relaterade till varandra. Modellen/metoden???? innebär olika funktioner som sparar tid och resurser, inklusive:

• Journal insights, en ny funktion för Workday Financial Management-kunderna, kan upptäcka avvikelser i bokföringen genom att jämföra dem med andra poster för liknande transaktioner. Detta gör det möjligt för ett redovisningsteam att identifiera avvikelser när de inträffar, och kan därför korrigera direkt och undvika krisen som kan uppstå i slutet av varje månad.
  • Supplier invoice automation -Automation av leverantörsfakturor, en ny funktion för Workday Financial Management-kunder, riktar fakturor som kräver handpåläggning direkt till specifika anställda, baserat på tidigare och liknande uppdrag. I sin första utgåva använder automatiseringen sig av leverantörsfakturor på regelbaserade arbetsköer och titel-skanning för att rikta fakturor till rätt person.
  • Expenses via natural workspaces -Utlägg via naturliga arbetsforum gör det möjligt att rapportera utlägg i Workday med hjälp av Workday for Slack-integrering. Till exempel, när en anställd laddar upp ett foto av ett kvitto i Slack, tillämpar Workday Expenses optisk teckenigenkänning (OCR) för att automatiskt identifiera kritisk data - till exempel det belopp som ska återbetalas, och användaren får godkänna innan det skickas in.
  • Anomaly detection for plans -Anomali-upptäckt för planer, en ny maskininlärningsdriven funktion i Adaptive Insights Business Planning Cloud, som gör det möjligt för kunder att fånga potentiella datainmatningsfel i planerna oavsett om det handlar om budgetar, prognoser eller scenarion. Denna funktion använder maskininlärning för att analysera tidigare data för att upptäcka avvikelser med hänsyn till säsongsbetonade och andra historiska variationer. Den upptäcker trender och varnar användare om potentiella fel.

Fatta snabbare, mer välgrundade beslut
Alla användare får möjligheten att fatta smartare och datadrivna beslut med operativa insikter kring affärsbehov och funktioner som möjliggör en mer sömlös övergång från planering till genomförande.

• Discovery Boards, är en drag-and-drop-funktion för att utforska data och var ursprungligen tillgänglig som en del av Workday Prism Analytics, kommer att göras tillgänglig för alla Workday Financial Management-kunder, som en del av deras prenumeration. Funktionen gör det möjligt för användare att snabbt visualisera data för att förstå sin ekonomi, upptäcka mönster och utforska insikter. Exempelvis kan ekonomisk planering och analys (FP&A) eller redovisningsteamen utnyttja Discovery Boards för att upptäcka trender i intäkter eller utgifter och sedan analysera efter konton, kostnadscenter eller någon annan dimension i sina datakällor. Genom diagram och pivottabeller kan man se trender per produkt eller region och därefter göra en detaljerad variansanalys.
  • Plan to execute, en ny planeringsfunktion som är tillgänglig för kunder som använder Adaptive Insights Business Planning Cloud och Workday Financial Management, är ett viktigt steg på resan för att förena Adaptiv Insights med Workday. Med denna djupgående integrering kan FP & A- avdelningen publicera sina budgetplaner i Workday, vilket ger ägaren av budgeten möjlighet att jämföra utgifter för att planera och automatisera utgiftskontroller enligt den godkända budgeten.

Kommentar kring nyheterna
”I takt med att ekonomifunktionen fortsätter att förändras behöver CFOs och ekonomichefer verktyg som hjälper deras team att fokusera på mer strategiskt arbete och förnya sig på ett sätt som ökar intäkterna," säger Barbara Larson, chef för Workday Financial Management. ”Workday väver samman ny teknik, som maskininlärning och avancerad analys, inom alla aspekter av vårt redovisnings- och ekonomisystem för att spara tid och möjliggöra snabbare, datadrivna beslut. Genom att skapa mer effektivitet i alla led kan vi bidra till att driva flexibilitet och omedelbart affärsvärde för våra kunder.”

Tillgänglighet
Alla produkter och funktioner är tillgängliga, eller planerade att bli tillgängliga under 2020.

Om Workday
Workday är en ledande leverantör av molnlösningar för ekonomi och HR. Workday grundades 2005 och erbjuder ekonomihanterings-, personalhanterings- och analyssystem anpassade för världens största företag, utbildningsinstitutioner och myndigheter. Flera tusen organisationer, från medelstora företag till Fortune 50-bolag, har valt Workday.

Samantha Sok
Workday
Samantha.Sok@workday.com

Forward-Looking Statements
This press release contains forward-looking statements including, among other things, statements regarding the expected performance and benefits of Workday’s offerings. The words “believe,” “may,” “will,” “estimate,” “continue,” “anticipate,” “intend,” “expect,” “seek,” “plan,” “project,” and similar expressions are intended to identify forward-looking statements. These forward-looking statements are subject to risks, uncertainties, and assumptions. If the risks materialize or assumptions prove incorrect, actual results could differ materially from the results implied by these forward-looking statements. Risks include, but are not limited to, risks described in our filings with the Securities and Exchange Commission (SEC), including our Form 10-Q for the fiscal year ended July 31, 2019 and our future reports that we may file with the SEC from time to time, which could cause actual results to vary from expectations. Workday assumes no obligation to, and does not currently intend to, update any such forward-looking statements after the date of this release.

Any unreleased services, features, or functions referenced in this document, our website, or other press releases or public statements that are not currently available are subject to change at Workday's discretion and may not be delivered as planned or at all. Customers who purchase Workday, Inc. services should make their purchase decisions based upon services, features, and functions that are currently available.

© 2019. Workday, Inc. All rights reserved. Workday and the Workday logo are registered trademarks of Workday, Inc. All other brand and product names are trademarks or registered trademarks of their respective holders.