Talenom Oyj:n liiketoimintakatsaus tammi-syyskuu 2019 (tilintarkastamaton): Liikevoitto parani 25,4% ja liikevaihto kasvoi 18,2% - kasvun ja kannattavuuden näkymät jatkuvat vahvana

Talenom Oyj, pörssitiedote 21.10.2019 kello 13:30

Tammi-syyskuun 2019 yhteenveto:

• Liikevaihto 43,0 (36,4) milj. euroa, kasvu 18,2 (18,6) %
  • Liikevoitto (EBIT) 9,0 (7,1) milj. euroa, 20,8 (19,4) % liikevaihdosta *)
  • Nettotulos 6,6 (5,4) milj. euroa *)
  • Osakekohtainen tulos 0,95 (0,78) euroa
  • Yhtiön näkymät jatkuvat vahvana ja vuoden 2020 odotetaan olevan sekä liikevaihdon suhteellisen kasvun että suhteellisen kannattavuuden osalta vuoden 2019 kaltainen
Konserni1–9/20191–9/2018Muutos
Liikevaihto, 1 000 euroa43 04236 4236 620
Liikevaihdon kasvu, %18,2 %18,6 %-0,4 %-yksikköä
Liikevoitto, 1 000 euroa *)8 9517 0791 872
Liikevoitto liikevaihdosta, % *)20,8 %19,4 %1,4 %-yksikköä
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), % (rullaava 12 kk) *)20,9 %20,7 %0,2 %-yksikköä
Likvidit varat, 1 000 euroa6 9843 8043 179
Osakekohtainen tulos, eur0,950,780,17
Nettotulos, 1 000 euroa *)6 5995 3621 236

*) Talenom-konserni on ottanut käyttöön IFRS 16 Vuokrasopimukset -standardin 1.1.2019, mistä johtuen kaudet eivät ole keskenään täysin vertailukelpoisia. Kaudella 1–9/2019 standardi vaikuttaa kasvattavasti liikevoittoon (+74 tuhatta euroa) ja vähentävästi nettotulokseen (-62 tuhatta euroa) ja sijoitetun pääoman tuottoon (-2,4 %-yksikköä). Standardin käyttöönoton vaikutukset konsernin taloudelliseen informaatioon on esitetty tarkemmin osiossa liiketoimintakatsauksen laadintaperiaatteet.

Konserni7–9/20197–9/2018Muutos
Liikevaihto, 1 000 euroa13 49711 1452 352
Liikevaihdon kasvu, %21,1 %19,8 %1,3 %-yksikköä
Liikevoitto, 1 000 euroa **)2 3511 852499
Liikevoitto liikevaihdosta, % **)17,4 %16,6 %0,8 %-yksikköä
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), % (rullaava 12 kk) **)20,9 %20,7 %0,2 %-yksikköä
Likvidit varat, 1 000 euroa6 9843 8043 179
Osakekohtainen tulos, eur0,240,210,03
Nettotulos, 1 000 euroa **)1 6751 415260

**) Talenom-konserni on ottanut käyttöön IFRS 16 Vuokrasopimukset -standardin 1.1.2019, mistä johtuen kaudet eivät ole keskenään täysin vertailukelpoisia. Kaudella 7–9/2019 standardi vaikuttaa kasvattavasti liikevoittoon (+27 tuhatta euroa) ja vähentävästi nettotulokseen (-20 tuhatta euroa) ja sijoitetun pääoman tuottoon (-2,4 %-yksikköä). Standardin käyttöönoton vaikutukset konsernin taloudelliseen informaatioon on esitetty tarkemmin osiossa liiketoimintakatsauksen laadintaperiaatteet.

Tämä liiketoimintakatsaus ei ole IAS34 osavuosikatsaukset -standardin mukainen osavuosikatsaus. Yhtiö noudattaa arvopaperimarkkinalain mukaista puolivuosiraportointia, minkä lisäksi yhtiö julkistaa vuoden kolmen ja yhdeksän ensimmäisen kuukauden osalta liiketoimintakatsaukset. Liiketoimintakatsauksissa esitetään konsernin taloudellista kehitystä kuvaavat keskeiset tiedot.

Ohjeistus
Ohjeistus vuodelle 2019 ennallaan:

Yhtiön liikevaihdon kasvuprosentin odotetaan olevan vuotta 2018 suurempi (18,0 %, 2018). Liikevoittoprosentin liikevaihdosta (17,5 %, 2018) ennakoidaan parantuvan vuoteen 2018 verrattuna.

Ohjeistus vuodelle 2020:
Vuoden 2020 odotetaan olevan sekä liikevaihdon suhteellisen kasvun että suhteellisen kannattavuuden osalta vuoden 2019 kaltainen.

Toimitusjohtaja Otto-Pekka Huhtala

Katsauskausi oli meille jälleen erinomainen. Liikevoitto parani viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 25,4 %. Liikevoitto oli 20,8 % liikevaihdosta (9,0 miljoonaa euroa). Katsauskauden liikevaihto kasvoi viime vuodesta 18,2 % päätyen 43 miljoonaan euroon. Liikevaihdosta yli 90 % oli jatkuvaa liikevaihtoa. Myös kolmas vuosineljännes vastasi odotuksiamme. Liikevoitto parani kolmannella vuosineljänneksellä viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 26,9 %. Liikevaihto puolestaan kasvoi 21,1 %.

Antamissamme taloudellisissa ohjeistuksissa on huomioitu, että palkanlaskennan vuosi-ilmoitukset ovat poistuneet tulorekisterimuutoksen myötä. Tämä on tasoittanut ja tulee tasoittaamaan vuoden vaihteen ympärillä olevaa kausivaihtelua kuukausittain laskutettavaksi työksi. Keväällä aloitettu henkilöstövuokrauksen kohdentaminen tukemaan tilitoimistoliiketoiminnan ydintä näkyy henkilöstövuokrausliiketoiminnan volyymin supistumisena, mutta sen kannattavuuden parantumisena.

Kasvun ja kannattavuuden näkymät jatkuvat vahvana, ja odotamme vuoden 2020 olevan kasvun ja kannattavuuden suhteen vuoden 2019 kaltainen.

Liiketoimintamme pääajurit ovat säilyneet koko pörssitaipaleemme ajan samana. Myyntimme toimii erittäin hyvin, ja olemme edelleen pystyneet nostamaan uusasiakashankintaamme. Kirjanpidon tuotantolinjaan kohdistetut tuotekehitysinvestoinnit ovat puolestaan jo pitkään olleet erinomaisen skaalautumiskykymme ja kannattavuuskehityksemme taustalla ja ovat sitä jatkossakin.

Samalla kun tuotantolinjan kehitys keventää rutiinityön määrää, näemme selviä merkkejä siitä, miten konsultatiivisen toimintatavan yleistyminen tilitoimistopalveluiden asiakastyössä parantaa asiakastyytyväisyyttä ja -pitoa entisestään. Panostamme yhä enemmän henkilöstömme osaamiseen asiakastyössä, sillä uskomme yhä lisääntyvän asiantuntijoidemme tuottaman laadukkaan neuvonannon vahvistavan pitkän aikavälin kilpailuasemaamme.

Tuotantolinjan tuorein kehitysvaihe mahdollistaa yhä pienempien asiakkaiden palvelemisen yhä kannattavammin, minkä vuoksi tutkimme asiakaspohjan laajentamista pienempiin yrityksiin.

Luotamme liiketoimintamme pääajureiden, kuten yrittäjälle helpoksi tehtyjen taloushallinnon rutiinien, automatisoidun palvelutuotannon sekä laadukkaiden huolenpito- ja lisäarvopalveluiden, kantavan meitä myös tulevaisuudessa. Siksi panostamme edelleen kirjanpidon tuotantolinjan ja asiakaskäyttöliittymien kehitykseen. Olemme kyenneet osoittamaan, että panostukset teknologiseen kehitykseen ja kasvuun parantavat pitkän aikavälin kilpailukykyämme.

Uusia tuotteita tarkastellaan skaalautuvuuden ja asiakastransaktioihin integroitavuuden perusteella. Tästä aiemmin lanseeraamamme rahoituspalvelut toimivat hyvänä esimerkkinä.

Ruotsissa etenemme suunnitelman mukaisesti. Otamme parhaillaan käyttöön ensimmäisiä askelia palvelutuotannon automatisoinnissa. Olemme myös tuotteistaneet palvelukokonaisuutemme ja aloittaneet myynnin pilotoinnin Talenomin brändillä.

Konsernin taloudellinen kehitys

Tunnusluvut

Konserni1–9/2019IFRS 16 vaikutus **)Oikaistu 1–9/20191–9/2018Oikaistu muutos
Liikevaihto, 1 000 euroa43 042043 04236 4236 620
Liikevaihdon kasvu, %18,2 %0,0 %-yksikköä18,2 %18,6 %-0,4 %-yksikköä
Liikevoitto, 1 000 euroa8 951+748 8777 0791 798
Liikevoitto liikevaihdosta, %20,8 %+0,2 %-yksikköä20,6 %19,4 %1,2 %-yksikköä
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), % (rullaava 12 kk)20,9 %-2,4 %-yksikköä23,3 %20,7 %2,6 %-yksikköä
Korolliset nettovelat, 1 000 euroa30 214+8 59821 61618 9232 693
Nettovelkaantumisaste, %135 %+39 %-yksikköä96 %107 %-11 %-yksikköä
Omavaraisuusaste, %32,7 %-4,7 %-yksikköä37,4 %37,2 %0,2 %-yksikköä
Käyttöpääoma, 1 000 euroa-2 8660-2 866-2 379-488
Nettoinvestoinnit, 1 000 euroa12 045012 0457 1234 923
Likvidit varat, 1 000 euroa6 98406 9843 8043 179
Osakekohtainen tulos, eur0,95-0,010,960,780,18
Osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo kauden aikana *)6 923 02106 923 0216 859 71363 307
Nettotulos, 1 000 euroa6 599-626 6615 3621 299

*) Luvusta vähennetty yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden painotettu keskiarvo kauden aikana
**) Talenom-konserni on ottanut käyttöön IFRS 16 Vuokrasopimukset -standardin 1.1.2019, jonka vaikutukset on kuvattu tässä sarakkeessa

Liikevaihto, kannattavuus ja tuloskehitys - tammi-syyskuu 2019

Talenomin liikevaihto kasvoi tammi-syyskuussa 18,2 % edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Liikevaihto kasvoi noin 6,6 miljoonaa euroa ja oli 43,0 (36,4) miljoonaa euroa.  Liikevaihdon kasvu johtui pääosin tilitoimistopalveluiden asiakasmäärän noususta.

Henkilöstökulut olivat katsauskaudella 22,1 (19,5) miljoonaa euroa. Henkilöstökulut olivat liikevaihdosta 51,4 (53,5) %. Henkilöstökulujen suhteellinen osuus liikevaihdosta laski vuoden 2018 vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Muut kulut olivat materiaalit ja palvelut mukaan lukien 6,4 miljoonaa euroa. Muiden kulujen suhde liikevaihtoon oli 15,0 %. IFRS 16 Vuokrasopimukset -standardin käyttöönotosta johtuen muut kulut eivät ole suoraan vertailukelpoisia kausina 1–9/2018 ja 1–9/2019. Standardin käyttöönotto vaikuttaa kaudella 1–9/2019 muihin kuluihin vähentävästi 1,4 miljoonaa euroa.

Katsauskauden liikevoitto oli 8 951 tuhatta euroa (20,8 % liikevaihdosta) ja nettotulos 6 599 tuhatta euroa. IFRS 16 -standardin käyttöönotto vaikuttaa kasvattavasti liikevoittoon (+74 tuhatta euroa) ja vähentävästi nettotulokseen (-62 tuhatta euroa). Oikaistu liikevoitto ilman IFRS 16 -standardin vaikutuksia oli 8 877 (7 079) tuhatta euroa (20,6 (19,4) % liikevaihdosta) ja nettotulos 6 661 (5 362) tuhatta euroa.

Parantuneen kannattavuuden taustalla oli kirjanpidon tehokkuuden parantuminen.

Tase, rahoitus ja investoinnit

Lyhytaikaiset velat yhteensä10 987+ 1 6869 3017 6398 631

Velat yhteensä46 478+ 8 59837 88130 09832 528

Oma pääoma ja velat yhteensä68 899+ 8 53560 36447 76151 215

*) Talenom-konserni on ottanut käyttöön IFRS 16 Vuokrasopimukset -standardin 1.1.2019, jonka vaikutukset on kuvattu tässä sarakkeessa.

Konsernin taseen loppusumma 30.9.2019 oli 68,9 (47,8) miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli 32,7 % ja nettovelkaantumisaste 135 %.

IFRS 16 -standardin käyttöönoton myötä konsernin omavaraisuusaste on laskenut -4,7 %-yksikköä ja nettovelkaantumisaste on kasvanut 39 %-yksikköä. Oikaistu omavaraisuusaste ilman IFRS 16 -standardin käyttöönoton vaikutuksia oli 37,4 (37,2) % ja nettovelkaantumisaste 96 (107) %.

Korollista pankkilainaa 30.9.2019 oli yhteensä 28,0 miljoonaa euroa ilman osamaksuvelkoja. Muut pitkäaikaiset korolliset velat (osamaksuvelat) olivat 0,2 miljoonaa euroa ja muut lyhytaikaiset korolliset velat (osamaksuvelat) 0,2 miljoonaa euroa.

IFRS 16 Vuokrasopimukset -standardin mukaisesti konserni käsittelee 1.1.2019 alkaen toimitilojen vuokrat pääosin taseen omaisuuserinä ja velkana. 30.9.2019 IFRS 16:n mukaiset pitkäaikaiset vuokrasopimusvelat olivat 6,9 miljoonaa euroa ja lyhytaikaiset vuokrasopimusvelat 1,7 miljoonaa euroa.

Konserni käsittelee uusista asiakassopimuksista aiheutuneita kuluja, kuten sopimuksen saamisesta ja täyttämisestä syntyneitä menoja, investointeina IFRS15 standardin edellyttämällä tavalla ja kirjaa ne taseessaan aktivoituihin sopimuksesta aiheutuviin menoihin. Lisäksi konserni käsittelee osan ohjelmistoihin ja digitaalisiin palveluihin liittyvistä kehittämismenoista investointeina IAS38 standardissa esitettyjen vaatimuksien mukaisesti ja kirjaa ne taseessaan muihin aineettomiin hyödykkeisiin. Uusista asiakassopimuksista johtuvia investointeja oli katsauskaudella 3,3 (2,6) miljoonaa euroa. Ohjelmistojen ja digitaalisten palveluiden investoinnit olivat katsauskaudella 3,4 (2,9) miljoonaa euroa.

Yhteensä nettoinvestoinnit 1.1.–30.9.2019 olivat 12,0 (7,1) miljoonaa euroa.

Yhtiö osti katsauskaudella tukholmalaisen Wakers Consulting Ab:n osakekannan sekä Oy Wasa Tilit Ab:n ja WT Företagstjänster Ab Oy:n liiketoiminnat. Edellä mainittujen järjestelyjen osuus nettoinvestoinneista oli 4,2 miljoonaa euroa, josta puolet maksettiin suunnatussa annissa merkityillä Talenom Oyj:n uusilla osakkeilla.

Likvidit varat 30.9.2019 olivat 7,0 (3,8) miljoonaa euroa. Tämän lisäksi yhtiöllä oli 30.9.2019 käyttämättömiä tililimiittejä 1,0 miljoonaa euroa.

Yleislauseke
Tämän tiedotteen tietyt lausunnot ovat ennusteita ja perustuvat yhtiön ja johdon näkemykseen niiden antohetkellä. Tästä syystä niihin sisältyy riskejä ja epävarmuustekijöitä. Ennusteet saattavat myös muuttua, jos yleisessä taloudellisessa tilanteessa tai yhtiön toimintaympäristössä tapahtuu merkittäviä muutoksia.

TALENOM OYJ
HALLITUS

Lisätietoja:
Otto-Pekka Huhtala
toimitusjohtaja, Talenom Oyj
otto-pekka.huhtala@talenom.fi

Talenom on vuonna 1972 perustettu tilitoimisto, joka tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman tilitoimistopalveluja sekä muita sen asiakkaiden liiketoimintaa tukevia asiantuntijapalveluja. Yhtiöllä on omaa ohjelmistokehitystä ja se tarjoaa tilitoimistoasiakkailleen sähköisen taloushallinnon työkaluja.

Talenom-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 48,9 miljoonaa euroa, ja liikevaihto kasvoi vuoteen 2017 verrattuna 18,0 %. Talenomin kasvuhistoria on ollut vahva - liikevaihdon keskimääräinen vuosikasvu oli noin 15,5 % vuosina 2005 - 2018.

JAKELU:
www.talenom.fi

Liite

Liiketoimintakatsaus tammi-syyskuu 2019 (1.1.-30.9.2019)