Nykredit offentliggør i dag delårsrapport for 1.-3. kvartal 2019

Nykredit offentliggør i dag delårsrapport for 1.-3. kvartal 2019 for:

Nykredit A/S, CVR-nr. 12 71 92 48
Nykredit Realkredit A/S, CVR-nr. 12 71 92 80

Koncernchef Michael Rasmussen udtaler i forbindelse med delårsrapporten:

Vi fremlægger i dag et meget tilfredsstillende regnskab for årets første ni måneder. Flere og flere danskere vælger Nykredit til, og det giver kundetilgang i både Nykredit Bank og Totalkredit. Samtidig har vi fremgang på alle bærende indtægtsposter, og på den baggrund opjusterer vi forventningerne til forretningsresultatet med 500 mio. kr.

Kundetilgangen sker over hele landet. I år har vi i Totalkredit sammen med vores partnere øget udlånet i alle dele af landet. Vi låner også mere ud til danskere over 60 år. Det er vi stolte af, for vi arbejder for, at billige, sikre lån skal være alle danskere forundt, uanset hvor man ønsker at bo, eller hvornår man er født.

Kundetilgangen giver os mulighed for at vise endnu flere danskere, hvad en foreningsejet finansiel virksomhed kan. Med Forenet Kredit som hovedejer kan vi dele vores fremgang med kunderne. I årets første ni måneder har vi på den måde givet over 1 mia. kr. tilbage til boligejere, virksomheder og landmænd.

Vi har i flere år arbejdet målrettet på at forstærke det fundament, Nykredit står på. I dag er virksomheden stærk med godt greb om de grundlæggende forhold som omkostninger, indtjening, kapital og risici. Derfor kan vi investere i fremtidens Nykredit, som vi bl.a. har gjort med købet af Sparinvest, der styrker både Nykredit Bank og Totalkredit-samarbejdet. Vi investerer samtidig i at forbedre kundeoplevelsen endnu mere og i compliance for yderligere at styrke vores indsats på dette helt centrale område.

Udvalgte forhold fra delårsrapporten for 1.-3. kvartal 2019:

• I delårsrapporten for 1. halvår var forventningerne til forretningsresultat og resultat før skat i 2019 i niveauet 7,25 mia. kr. til 7,75 mia. kr. Nu opjusteres forventningerne til forretningsresultatet i 2019 med yderligere 500 mio. kr., så det forventes i niveauet 7,75 mia. kr. til 8,25 mia. kr. Forventningerne til resultat før skat fastholdes i niveauet 7,25 mia. kr. til 7,75 mia. kr. Forretningsresultatet giver det mest retvisende billede på udviklingen i Nykredits grundlæggende og fremtidige forretning, da resultat før skat er påvirket af derivattyper, der ikke tilbydes længere, og som derfor er under udløb.
  • Nykredit Banks udlån* er siden 30. september 2018 steget med 8,5%.
  • Formue under forvaltning er siden 30. september 2018 steget med 116,9 mia. kr., hvoraf købet af Sparinvest tegner sig for 97,1 mia. kr. Den samlede formue under forvaltning udgjorde 327,0 mia. kr. den 30. september 2019.
  • Totalkredits udlån i nominel værdi er siden 30. september 2018 steget med 9,3%.
  • Koncernens effektivitet og rentabilitet er fortsat på et konkurrencedygtigt niveau med en omkostningsprocent på 35,2%, en egenkapitalforrentning på 8,1% og en forrentning af forretningskapitalen (ROAC) på 10,9%.
   Mio. kr.
Nykredit-koncernen1.-3. kvartal1.-3. kvartal
 20192018Udvikling
Indtægter 10.8339.3561.476
Omkostninger3.8113.617  -194
Nedskrivninger på udlån665213  -452
Forretningsresultat6.357 5.527 830
Forretningsmæssigt udgåede derivattyper  -597384  -981
Periodens resultat før skat5.760 5.910   -150
Skat9141.127214
Periodens resultat4.846 4.783   63

Kontakt presseafdelingen for yderligere kommentarer på telefon 44 55 14 50.

* Inklusive prioritetslån, der er overført til Totalkredit

Nykredit Realkredit-koncernen - Delårsrapport 1.-3. kvartal 2019 - 05112019 Nykredit-koncernen Regnskabsmeddelelse 1.-3. kvartal 2019 - 05112019