MARIMEKKO JA UNIQLO LANSEERAAVAT UUDEN YHTEISTYÖMALLISTON – RAJOITETUN AJAN SAATAVILLA OLEVA KOKOELMA ON SAANUT INSPIRAATIONSA SUOMEN TALVESTA

Marimekko Oyj, Lehdistötiedote 13.11.2019 klo 15.00

Marimekko ja globaali japanilainen vaatebrändi Uniqlo julkistivat tänään uuden, rajoitetun ajan saatavilla olevan yhteistyömalliston. Mallisto tulee myyntiin 28. marraskuuta 2019 alkaen, ja se on Marimekon ja Uniqlon toinen yhteistyö. Yritysten ensimmäinen, keväällä 2018 lanseerattu yhteistyömallisto menestyi hyvin. Nyt julkistettu rajoitetun ajan saatavilla oleva syys- ja talvimallisto on saanut inspiraationsa Suomen talvesta, ja se sisältää vaatteita ja asusteita naisille ja lapsille.

”Ensimmäinen rajoitetun ajan saatavilla ollut Marimekon ja Uniqlon yhteistyömallisto sai hyvän vastaanoton keväällä 2018. Olemmekin erittäin innoissamme tästä uudesta syksyn ja talven 2019 mallistosta, jossa Marimekon vahvat kuviot ja värit yhdistyvät kaikille sopiviksi suunniteltuihin tärkeimpiin talvivaatteisiin. Olemme mielestämme yhdessä Uniqlon kanssa onnistuneet luomaan asiakkaillemme jotain todella erityistä, ja maltamme tuskin odottaa, että pääsemme näkemään kuinka tämä uusi mallisto ilahduttaa ihmisten arkea eri puolilla maailmaa. Yhteistyö tarjoaa meille ainulaatuisen tilaisuuden kertoa suunnittelufilosofiastamme laajalle globaalille yleisölle ja kasvattaa siten Marimekko-brändin kansainvälistä tunnettuutta”, sanoo Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko.

Yhteistyömallistossa yhdistyvät molempien brändien filosofiat. Marimekko haluaa rohkaista ihmisiä olemaan onnellisia omana itsenään sekä tuoda iloa heidän arkeensa kuvioin ja värein. Uniqlo puolestaan on sitoutunut suunnittelemaan jokaisen arkityyliin sopivia laadukkaita, käytännöllisiä ja kohtuuhintaisia vaatteita.

Yhteistyömallistoon sisältyy useita uusia naistenvaatemalleja, jotka on suunniteltu erityisesti Marimekon tunnetuimpia kuvioita ajatellen. Mallistossa on käytetty muun muassa Maija Isolan vuonna 1956 suunnittelemaa Kivet-kuosia, Annika Rimalan Tasaraitaa vuodelta 1968 ja Maija Louekarin Siirtolapuutarhaa vuodelta 2009. Kokoelma yhdistää molempien brändien vahvuudet luontevalla tavalla. Mallisto on saanut inspiraationsa Suomen talvesta, siihen liittyvästä ulkoilmaelämästä ja mökillä takkatulen ääressä hyvässä seurassa oleilusta.

Mallisto tulee olemaan saatavilla kaikilla Uniqlon markkinoilla Japania lukuun ottamatta.

Brändiyhteistyö liittyy Marimekon tammi-syyskuun 2019 osavuosikatsauksessa mainittuun, kesällä 2019 solmittuun sopimukseen, johon liittyviä lisenssituottoja kirjattiin Aasian-Tyynenmeren alueella kolmannella neljänneksellä.

Kuvia tuotteista: https://mediabank.marimekko.fi/l/vxnfqRzfC9mz

Lue lisää: https://www.marimekko.com/fi_fi/marimekon-maailma/uutisia-2019/uniqlo-x-marimekko-limited-edition-collection

Lisätietoa:
Asta Halme, Marimekon viestintä
asta.halme@marimekko.com

JAKELU:
Keskeiset tiedotusvälineet

Marimekko on suomalainen lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Marimekko-tuotteita myydään noin 40 maassa. Vuonna 2018 tuotteiden brändimyynti oli 248 miljoonaa euroa ja yhtiön liikevaihto 112 miljoonaa euroa. Marimekko-myymälöitä on noin 150 eri puolilla maailmaa. Keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Aasian-Tyynenmeren alue. Konsernin palveluksessa on noin 450 henkeä. Yhtiön osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.marimekko.com

Uniqlo on suurin japanilaisen vähittäiskaupassa toimivan, Tokiossa pääkonttoriaan pitävän holdingyhtiön Fast Retailing Co., Ltd:n kahdeksasta brändistä.
Yhtiön muut brändit ovat GU, Theory, Helmut Lang, PLST (Plus T), Comptoir des Cotonniers, Princesse tam.tam ja J Brand. Fast Retailing on yksi maailman suurimmista vaatetusalan vähittäiskauppiaista, ja Uniqlo on alan johtava erikoisliike Japanissa. Fast Retailingin myynti 31. elokuuta 2019 päättyneellä tilikaudella oli noin 2,2905 biljoonaa jeniä (21,53 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Uniqlo avaa jatkuvasti isoja myymälöitä maailman tärkeimmissä kaupungeissa ja liikepaikoilla vahvistaakseen asemaansa globaalina brändinä. Tällä hetkellä sillä on lähes 2 200 myymälää yhteensä 24 markkinalla Japani mukaan lukien. Muut markkinat aakkosjärjestyksessä lueteltuna ovat Alankomaat, Australia, Belgia, Espanja, Etelä-Korea, Filippiinit, Hongkong, Indonesia, Intia, Iso-Britannia, Italia, Kanada, Kiina, Malesia, Ranska, Ruotsi, Saksa, Singapore, Taiwan, Tanska, Thaimaa, Venäjä ja Yhdysvallat. Lisäksi Uniqlolla on Bangladeshissa yhdessä Grameen-pankin kanssa vuonna 2010 perustettu sosiaalisen liiketoiminnan yritys, jolla on nykyisin useita Grameen-Uniqlo-myymälöitä Dhakassa.

Fast Retailingin tavoitteena on muuttaa pukeutumista, perinteisiä käsityksiä ja maailmaa, ja se on sitoutunut suunnittelemaan hyviä vaatteita, jotka tuovat uudenlaista ja erityistä arvoa käyttäjilleen rikastaen heidän elämänsä. Lisätietoja Uniqlosta ja Fast Retailingista osoitteissa www.uniqlo.com ja www.fastretailing.com.