Närståendetransaktioner i Cortus Energy AB

Cortus Energy AB (publ) har överenskommit om att uppta lån om 22 MSEK och återbetala tidigare upptaget lån om 12 MSEK. Lånen har en löptid på sex till maximalt tolv månader och har till syfte att finansiera bolagets rörelsekostnader på kort sikt.

Lånet beräknas att täcka merkostnaden i Höganäsprojektets slutfas samt de löpande kostnaderna för bolagets övriga verksamhet fram till att nya affärer beräknas tillföra nytt kapital.

Med anledning av de spekulationer som rör Cortus finansiella ställning så har bolagets styrelseordförande Per-Olov Norberg och styrelseledamot Peter Forssell, genom sitt bolag P. Forssell Timber AB, beslutat att träda in som långivare med 20 respektive 2 miljoner kr. Lånet löper med en ränta om 1% per månad. Med detta visar Cortus att bolagets huvudägare har fortsatt starkt engagemang för bolagets framtid.

I detta läge ses denna lösning som bästa alternativ för Cortus fortsatta resa mot en lyckad introducering av den första förgasningsanläggningen i Höganäs, samt uppstarten av Cortus nya affärer i enlighet med beslutad budget för 2020.

För mer information, kontakta:

Håkan Sigfridsson, VD Cortus Energy AB, telefon 08-588 866 30.

Denna information är sådan information som Cortus Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 3 mars 2020 kl. 15.45 CET.

Om Cortus Energy

Cortus Energy (Publ) utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-tekniken vilken förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-tekniken kan Cortus Energy erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transporttillämpningar. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket innebär att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestanda. Cortus Energy har idag två WoodRoll® anläggningar, en testanläggning i Köping sedan 2011 och en kommersiell anläggning i Höganäs under konstruktion med planerad uppstart 2020.

Cortus Energys aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market. Mangold Fondkommission AB, e-post: ca@mangold.se, tel: 08-503 015 50, är bolagets Certified Adviser.

Närståendetransaktion 2020-03-03