Tornator solmi 350 miljoonan euron vihreän pankkilainarahoituksen

Tornator Oyj

Pörssitiedote 5.3.2020 klo 16.00 EET

Tornator solmi 350 miljoonan euron vihreän pankkilainarahoituksen
Metsäyhtiö Tornator Oyj on solminut 350 miljoonan euron vakuudellisen vihreän pankkilainarahoituksen. Kyseessä on ensimmäinen Tornatorin syksyllä julkaiseman vihreän rahoituksen viitekehyksen ”Green Finance Framework” alla tehty lainasopimus ja selkeä osoitus ilmastovastuullisuudesta osana yhtiön koko toimintaa. Viitekehys sai norjalaiselta ilmastotutkimusinstituutilta CICERO:lta vihreimmän mahdollisen arvion ”dark green”.

Pankkilainakokonaisuus muodostuu yhteensä 250 miljoonan euron vihreistä term-lainoista ja 100 miljoonan euron lainafasiliteetista (Revolving Credit Facility), jota voidaan käyttää myös yhtiön yleisiin rahoitustarpeisiin. Nyt sovituista lainoista 300 miljoonaa euroa erääntyy vuonna 2025 ja 50 miljoonaa euroa vuonna 2026. Nostettavilla lainoilla maksetaan takaisin Tornatorin vuonna 2020 erääntyviä lainoja sekä lisätään yhtiön kapasiteettia kasvustrategian toteuttamiseen.

Uuden pankkilainarahoituksen yhteydessä Tornator kasvattaa yritystodistusohjelmansa koon 200 miljoonasta 300 miljoonaan euroon. Uuden yritystodistusohjelman alla on mahdollista laskea liikkeeseen sekä Green Finance Frameworkin vaatimukset täyttäviä vihreitä yritystodistuksia että tavallisia yritystodistuksia yleisiin rahoitustarpeisiin.
Pankkilaina- ja yritystodistusjärjestelyn toteuttivat Danske Bank, OP (laina-agentti ja vakuusagentti) ja SEB (koordinaattori).

Lisätiedot:

Antti Siirtola, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 040 773 0975

Tornator on johtava kestävään metsätalouteen erikoistunut yhtiö Euroopassa. Se omistaa metsiä Suomen lisäksi Virossa ja Romaniassa. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2019 noin 106 miljoona euroa ja taseen koko noin 1,8 miljardia euroa. Konserni työllistää suoraan noin 180 henkilöä. Kaikkiaan yhtiön metsät työllistävät suoraan omaa henkilökuntaa sekä yrittäjiä ja heidän työntekijöitään noin 1000 henkilötyövuoden verran. Emoyhtiön omistajat ovat suomalaisia, pääosin institutionaalisia sijoittajia. Tornatorin missio on luoda kestävää hyvinvointia metsästä.

Contact Data