PolyPlank AB: Bokslutskommuniké 2019

Vd har ordet

Nettoomsättningen för koncernen helåret 2019 är 33% bättre än föregående år, rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) är 68% bättre, det gick alltså åt rätt håll. Trots detta så är förbättringen inte bra nog. Nettoomsättningen var fortfarande för låg under året för att orka visa positivt resultat.

Det är därför glädjande att se, att alla våra insatser det senaste året har lett till, att vi under första kvartalet 2020 kommer göra det bästa Q1 någonsin med ett positivt rörelseresultat EBITDA (resultat före avskrivningar). Orderingången under första kvartalet innevarande år är vid skrivande stund på 44% större än motsvarande period förra året 2019.

Offertstocken som i sig inte är säker, men som bevisar att vi ”har mera på gång” är nu 51,6 MSEK mot motsvarande 22,9 MSEK för ett år sedan, alltså 125 % högre än förra året.

Allt pekade på att vi verkligen hade den omtalade ”turn arounden” på gång. Det finns dock ett orosmoln och det är Corona viruset som härjar i hela världen.  Vi är så här långt förskonade och har bara marginell påverkan. Vi följer utvecklingen löpande och har en god beredskap.

Cay Strandén, VD

Fjärde kvartalet 2019, koncernen

• Omsättningen för kvarvarande verksamhet under perioden uppgick till 9,4 MSEK (4,8).
  • Resultatet efter avskrivningar för kvarvarande verksamhet uppgick till -2,1 MSEK (-3,7).
  • Resultatet efter finansnetto och skatt för kvarvarande verksamhet uppgick till -2,3 MSEK (-4,6).
  • Totalresultat för perioden uppgick till -2,3 MSEK (-4,5).
  •  Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,02). Antal aktier vid periodens utgång uppgick till 252 476 176 (252 476 176).

Helåret 2019, koncernen

• Omsättningen för kvarvarande verksamhet under perioden uppgick till 31,7 MSEK (23,9).
  • Resultatet efter avskrivningar för kvarvarande verksamhet uppgick till –4,7 MSEK (-8,7).
  • Resultatet efter finansnetto och skatt för kvarvarande verksamhet uppgick till -5,9 MSEK (-10,1).
  • Resultat från avvecklad verksamhet för perioden uppgick till 0 MSEK (-0,5).
  • Totalresultat för perioden uppgick till -5,9 MSEK (-10,6).
  •  Resultat per aktie uppgick till -0,02 (-0,04). Antal aktier vid periodens utgång uppgick till 252 476 176 (252 476 176).
  • Soliditeten uppgår till 34% (21).

Dotterbolaget Fröseke Panel AB avyttrades i maj 2018 och redovisas from 1 juni 2017 som tillgångar som innehas för försäljning i koncernens balansräkning samt som avvecklad verksamhet i koncernens resultaträkning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Vd                                                     Cay Strandén

Telefon                                           0485 66 4480

Email                                               cay@polyplank.se

Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 mars kl 8:45 CET.

PolyPlank har utvecklat och etablerat en unik metod att tillverka produkter genom att använda återvunnen plast och organiska fibrer utan tillsatser. PolyPlanks produkter har en rad fördelar gentemot alternativen, exempelvis har produkterna träets positiva material- och bearbetningsegenskaper, god motståndskraft mot fukt och röta, hög slagseghet i ett omfattande temperaturspann, lång livslängd. Vidare kan produkterna materialåtervinnas, vilket är en positiv miljöeffekt, men medför också en betydligt lägre materialkostnad sett över tiden.

PolyPlank handlas på NASDAQ OMX First North under beteckningen POLY. Aktiens ISIN-kod är SE0005569290. Hagberg & Aneborn Fondkommission AB, tel +46 8 408 933 50 är bolagets Certified Adviser, www.hagberganeborn.se

PolyPlank AB (publ)
Storgatan 123, SE-386 35 Färjestaden.
Tel 0485-664480 Fax 0485-664499.
E-post info@polyplank.se
www.polyplank.se