Yleiselektroniikka ei anna toistaiseksi näkymiä vuodelle 2020

YLEISELEKTRONIIKKA OYJ             Sisäpiiritieto 9.4.2020 KLO 17:00

Maailmanlaajuisen koronaviruspandemian (COVID-19) johdosta olennaisesti muuttuneen tilanteen ja siihen liittyvän merkittävän epävarmuuden vuoksi Yleiselektroniikka Oyj (”Yleiselektroniikka”) ei anna toistaiseksi näkymiä vuodelle 2020.

Yleiselektroniikka arvioi 2.3.2020 toteutuneen Machinery Group Oy:n hankinnan lähes kaksinkertaistavan Yleiselektroniikka-konsernin liikevaihdon ja osakekohtaisen tuloksen ennen kertaluonteisia eriä. Yhtiö antoi yrityskauppaa koskevan arvion 14.2.2020 julkistetussa tilinpäätöstiedotteessaan ja ilmoitti tarkentavansa näkymiä viimeistään ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksen julkistamisen yhteydessä eli 7.5.2020.

Aikaisemmin julkistetun mukaisesti edellä mainitut arviot yrityskaupan vaikutuksista ovat perustuneet yrityskaupan yhteydessä tarkastettuihin Yleiselektroniikka-konsernin ja Machinery Group-konsernin toteutuneisiin taloudellisiin tietoihin sekä arviointihetken tilanteeseen. Näin ollen, hallitus ei ole tarkoittanut tätä taloudelliseksi ohjeistukseksi vuodelle 2020, vaan tämän tarkoituksena on ollut havainnollistaa yhdistyneen yhtiön kokoluokkaa ja tuloksentekokykyä yli ajan.

Hallitus pitää yrityskauppaa edelleen perusteltuna ja uskoo sen vahvistavan yhtiötä. Yhtiön tavoitteena on edelleenkin tässä muuttuneessa ympäristössä olla alusta kestävälle operatiiviselle ja yrityisostoin tapahtuvalle kasvulle.

14.2.2020 Yleiselektroniikka julkisti tilinpäätöstiedotteessaan alla olevan arvion näkymistään:

3.2.2020 Yleiselektroniikka Oyj (”Yleiselektroniikka”) tiedotti allekirjoittaneensa sopimuksen, jolla se ostaa Machinery Group Oy:n (”Machinery”) koko osakekannan, 18,750 miljoonan euron käteisvastikkeella. Yrityskaupan toteuttaminen on ehdollinen Yleiselektroniikan ylimääräisen yhtiökokouksen hyväksynnälle. Yleiselektroniikan hallitus on kutsunut koolle ylimääräisen yhtiökokouksen 2.3.2020. Yrityskaupan odotetaan toteutuvan viipymättä ylimääräisen yhtiökokouksen jälkeen.

Yleiselektroniikka arvioi yrityskaupan lähes kaksinkertaistavan sen liikevaihdon ja osakekohtaisen tuloksen ennen kertaluonteisia eriä.

Uuden konsernin odotetaan hyötyvän suuremmasta koosta, laajemmasta tarjoamasta ja parhaiden käytäntöjen jakamisesta.

Yrityskaupan toteutuksen kertaluonteiset kustannukset tullaan kirjaamaan kokonaisuudessaan tämän vuoden ensimmäiselle vuosineljännekselle. Yrityskaupan ei odoteta aiheuttavan muita merkittäviä kertaluonteisia integrointikustannuksia tai -investointeja.

Yhtiö tulee tarkentamaan näkymiä viimeistään ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksen julkaisun yhteydessä.

Espoossa, 9. päivänä huhtikuuta 2020

Yleiselektroniikka Oyj

Jakelu:
Helsingin pörssi,
keskeiset tiedotusvälineet,
www.yeint.fi

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Martti Yrjö-Koskinen
puh +358(0)40 6844 643

Yleiselektroniikka konserni lyhyesti:

Vuonna 1969 perustettu Yleiselektroniikka on Pohjois-Euroopan vanhimpia ammattielektroniikan myynti- ja jakeluyrityksiä.  Päätuotteita ovat elektroniikan komponentit sekä mittaus- ja testauslaitteet. Asiakkaitamme ovat elektroniikan valmistajat, huollot sekä tutkimus & tuotekehitys. Suomen ulkopuolella Yleiselektroniikka tunnetaan YE International nimellä.

Machinery on vuonna 1911 perustettu suomalainen tekninen tukkukauppa, joka tarjoaa markkinan johtavien päämiesten työkaluja ja -koneita, sekä ratkaisuja teollisiin koneisiin, generaattoreihin ja rakennuskoneisiin. Lisäksi Machinery tarjoaa sopimuskumppaneidensa tuotteiden kunnossapitoa ja huoltoa sekä asennettuja ratkaisuja. Machinery tuli osaksi Yleiselektroniikka konsernia maaliskuussa 2020.

Konserni toimii 5 maassa ja työllistää yli 300 työntekijää. Yleiselektroniikka Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.