Mainonnan määrä Suomessa laski 42 % toukokuussa 2020, Sanoma suoriutui markkinoita paremmin

Sanoma Oyj, lehdistötiedote, 18.6.2020 klo 15.45

Kantar TNS:n tänään julkaistun markkinatutkimuksen mukaan mainonnan määrä Suomessa laski toukokuussa 42,2 % (-41,2 % ilman kevään 2019 eduskunta- ja EU-parlamenttivaalien mainonnan vaikutusta), kun taas Sanoman mainosmyynti (ml. vaalimainonta, pl. 30.4.2020 ostettu alueellinen sanomalehtiliiketoiminta) laski 32,2 % (-31,5 % ilman vaalimainontaa).

30.4.2020 ostetun alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan mainosmyynti laski toukokuussa 45,6 % sekä painetun että digitaalisen mainonnan laskun ollessa markkinakehityksen mukaista.

Tammi-toukokuussa 2020 Sanoman mainosmyynti laski 17,1 % verrattuna markkinoiden 23,6 % laskuun. Tammi-toukokuun aikana Sanoma suoriutui markkinoita paremmin ja kasvatti markkinaosuuttaan TV- ja radiomainonnassa, kun taas sanomalehti-, aikakauslehti- ja verkkomainonnan kehitys oli suunnilleen markkinoiden mukaista.

Mainonnan määrän kehitys mediaryhmittäin Sanomalle keskeisissä mediaryhmissä on esitetty alla olevassa taulukossa.

Mainonnan määrän kehitys Suomessa

MediaryhmäToukokuu 2020Tammi-toukokuu 2020
Sanomalehdet-46,1 %-31,8 %
Aikakauslehdet-42,8 %-19,2 %
Televisio-37,0 %-19,8 %
Radio-47,2 %-28,2 %
Verkkomedia *-26,0 %-10,8 %
Yhteensä-42,2 %-23,6 %

* ilman hakukoneita ja sosiaalista mediaa
Lähde: Kantar TNS Oy

Kantar TNS:n mukaan lasku oli toukokuussa mittavinta erityisesti matkailun, telepalveluiden, finanssialan ja autojen mainonnassa. Öljyn ja energian sekä pesuaineiden mainonta kasvoi. Mainonnan määrä jatkoi laskuaan kaikissa mediaryhmissä ja mainostyypeissä (merkkimainonta, vähittäiskauppa ja luokitellut ilmoitukset).

Aiemmin julkistamansa mukaisesti Sanoma arvioi, että koronaviruspandemialla tulee olemaan merkittäviä vaikutuksia sen liiketoimintaan vuonna 2020. Sanoma perui 24.3. käynnissä olevan koronaviruspandemian vuoksi väliaikaisesti näkymänsä vuodelle 2020, jotka oli annettu 7.2. Tämänhetkisessä jatkuvasti ja nopeasti kehittyvässä tilanteessa yhtiön on liian aikaista tehdä luotettavia ja täsmällisiä ennusteita näkymiensä päivittämiseksi. Sanoma arvioi antavansa päivitetyt näkymät vuodelle 2020 myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Sanoman pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet pysyvät ennallaan.

Lisätietoja
Sijoittajat: Kaisa Uurasmaa, sijoittajasuhde- ja yritysvastuujohtaja, Sanoma Oyj, p. 040 560 5601
Media: Hanna Johde, viestintäjohtaja, Sanoma Media Finland, p. 040 673 8977

Sanoma

Sanoma on oppimisen ja median edelläkävijä, jolla on päivittäin vaikutus miljoonien ihmisten elämään. Autamme opettajia kehittämään jokaisen lapsen taitoja, tarjoamme kuluttajille merkityksellistä sisältöä ja yritysasiakkaillemme ainutlaatuisia markkinointiratkaisuja.

Tänään toimimme kymmenessä maassa, mm. Suomessa, Hollannissa ja Puolassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 900 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 3 500 ammattilaista. Sanoman osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoja osoitteessa www.sanoma.com/fi.