Lundin Energy meddelar investeringsbudget för 2021, påskyndad strategi för minskade koldioxidutsläpp samt information om kapitalmarknadsdagen

Lundin Energy AB (Lundin Energy och bolaget) meddelar sitt program för 2021, med en investeringsbudget om 1,2 miljarder USD och produktionsprognos om mellan 170 och 190 tusen fat oljeekvivalenter per dag (Mboepd). Den långsiktiga produktionsprognosen höjs till över 200 Mboepd från 2023. Bolaget har påskyndat sin ursprungliga målsättning att uppnå klimatneutralitet i den operativa verksamheten från 2030 till nu redan 2025.

Prognos 2021 Utfall 2020
Produktion170 till 190 Mboepd164,5 Mboepd
Verksamhetskostnader3 USD per boe2,69 USD per boe
Utbyggnadsutgifter850 MUSD640 MUSD
Prospekterings- och utvärderingsutgifter260 MUSD153 MUSD
Investeringar i projekt för förnybar energi/återplantering70 MUSD96 MUSD
Återställningsutgifter20 MUSD53 MUSD

Långsiktig prognosUppdaterad prognos Tidigare prognos
ProduktionÖver 200 Mboepd 2023170 till 180 Mboepd
Verksamhetskostnader3 till 4 USD per boe3,2 till 4,2 USD per boe från 2021 och framåt
Mål för klimatneutralitet20252030

Produktionsprognos

Den genomsnittliga produktionen uppgick till 165 Mboepd under 2020, vilket var i den översta delen av ursprungligt prognosintervall om mellan 145 och 165 Mboepd. Produktionen för det fjärde kvartalet 2020 översteg prognosen och uppgick till 185 Mboepd, till följd av ökad anläggningskapacitet och hög produktionseffektivitet på Edvard Grieg och Johan Sverdrup.

Lundin Energys produktionsprognos för 2021 uppgår till mellan 170 och 190 Mboepd, vilket tar i beaktan att anläggningskapaciteten för Johan Sverdrups första fas om 500 tusen fat olja per dag (Mbopd), brutto förväntas  öka till 535 Mbopd från mitten av 2021. Dessutom kommer Edvard Griegområdet att få ytterligare anläggningskapacitet på grund av en naturlig nedtrappning i produktionen på Ivar Aasen. Återkopplingsprojekten på Edvard Grieg, Solveigs första fas och Rolvsnes förlängda borrtest, förväntas att tas i drift under det tredje kvartalet 2021, vilket kommer att bidra till att upprätthålla platåproduktion i anläggningarna. Cirka 60 procent av produktionen genereras från Johan Sverdrupfältet, 35 procent från det större Edvard Griegområdet och resterande produktion från övriga tillgångar.

Bolagets produktion förväntas att öka till över 200 Mboepd 2023, vilket tar i beaktan Johan Sverdrups högre platåproduktionsnivå om 720 Mbopd när den andra fasen tas i drift under det fjärde kvartalet 2022, och den förlängda platåproduktionen i det större Edvard Griegområdet. Bolagets långsiktiga mål är att med hjälp av ytterligare resurser från befintliga fält och potentiella nya utbyggnadsprojekt bibehålla produktionsnivåer som överstiger 200 Mboepd.

Påskyndad strategi för minskade koldioxidutsläpp

Lundin Energy påskyndar strategin för minskade koldioxidutsläpp för att uppnå klimatneutralitet i den operativa verksamheten redan 2025, från ursprungligen 2030. Denna tidigareläggning har möjliggjorts tack vare att elektrifieringen av bolagets huvudsakliga tillgångar fortlöpt väl och att investeringar genomförts i projekt för förnybar energi för att kompensera för elförbrukningen. Dessutom har bolaget åtagit sig att investera i projekt för naturliga metoder för att avlägsna koldioxid från atmosfären (natural carbon capture) för att kompensera för de koldioxidutsläpp som inte kan undvikas. Elektrifieringen av bolagets huvudsakliga tillgångar innebär att över 95 procent av olje- och gasproduktionen kommer att drivas med landström 2023. De projekt för förnybar energi som bolaget åtagit sig att investera i kommer tillsammans att generera elektricitet som motsvarar 60 procent av bolagets förväntade elförbrukning och ytterligare investeringar planeras för att uppnå 100 procent under 2023. För att kompensera för de koldioxidutsläpp som inte kan undvikas, har bolaget ingått ett partnerskap med Land Life Company BV och kommer att investera 35 MUSD för att plantera cirka åtta miljoner träd mellan åren 2021 och 2025, vilka kommer att ta upp cirka 2,6 miljoner ton CO2.

Investeringsbudgeten för projekt för förnybar energi och återplantering uppgår till 70 MUSD. Detta inkluderar Leikanger vattenkraftsprojekt i Norge, som förväntas att vara helt färdigställt under det första halvåret 2021, Metsälamminkangas (MLK) vindkraftsprojekt i Finland som beräknas att tas i drift i början av 2022, och den första fasen av återplanteringsprojekten.

Utbyggnadsbudget

Utbyggnadsbudgeten för 2021 uppgår till 850 MUSD och speglar de åtgärder som infördes för att senarelägga projektaktiviteter från 2020 till 2021, med anledning av 2020 års låga oljepriser.

Omkring 35 procent av 2021 års budgeterade utbyggnadsutgifter avser Johan Sverdrupfältet, där Lundin Energy är partner (l.a. 20%). Utbyggnadsborrning för den första fasen kommer att genomföras under hela 2021, medan det under projektets andra fas kommer att ske installation av en andra processanläggningsplattform och stålunderställ, en processmodul på den befintliga stigrörsplattformen och undervattensanläggningar för produktion.

Cirka 55 procent av de budgeterade utbyggnadsutgifterna avser aktiviteter i det större Edvard Griegområdet. Programmet på Edvard Griegfältet (l.a. 65%) innefattar tre kompletterande produktionsborrningar och fortsatt arbete med projektet för elektrifiering som kommer innebära att fältet drivs med landström från slutet av 2022. Installation av anläggningar och utbyggnadsborrning för Solveigs (l.a. 65%) första fas och Rolvsnes förlängda borrtest (l.a. 80%) kommer att påbörjas under det andra kvartalet och fortsätta fram till 2022.

De budgeterade utgifterna för Alvheimfältet, där Lundin Energy är partner, innefattar två kompletterande borrningar och utbyggnadsutgifter för återkopplingsprojekten Kobra East/Gekko och Frosk. Beslut och inlämnande av plan för utbyggnad och drift planeras ske i mitten av 2021.

Prospekterings- och utvärderingsbudget

Prospekterings- och utvärderingsbudgeten för 2021 uppgår till 260 MUSD, och inkluderar åtta borrningar, varav sju återstår att genomföra och har som målsättning att nå över 300 MMboe nettoresurser (unrisked).

Bolaget har även nio potentiella projekt som prioriteras när det gäller utbyggnad för att dra nytta av de tillfälliga skattemässiga stimulansåtgärderna som blir aktuella för planer för utbyggnad och drift som lämnas in innan slutet av 2022. Dessa potentiella projekt är Solveigs andra fas och Segment D (l.a. 65%), Lille Prinsen (l.a. 40%), Rolvsnes hela fältutbyggnad (l.a. 80%), Iving (l.a. 41%), Alta (l.a. 55%), Wisting (l.a. 10%) samt projekten inom Alvheimområdet bestående av Kobra East/Gekko (l.a. 15%) och Frosk (l.a. 15%), med sammanlagda nettoresurser om cirka 200 MMboe. Cirka 50 procent av prospekterings- och utvärderingsbudgeten är avsedd för borraktiviteter och tekniska studier som har till avsikt att minska osäkerheten i dessa potentiella projekt för att  planer för utbyggnad och drift skall kunna lämnas in inom tidsramen för de skattemässiga stimulansåtgärderna.

Återstående prospekterings- och utvärderingsprogram för 2021

LicensOperatörOmrådel.a.Borrning
PL981Lundin EnergyUtsirahöjden60%Merckx
PL359Lundin EnergyUtsirahöjden65%Solveig Segment D
PL167Lundin EnergyUtsirahöjden40%(1)Lille Prinsen - utvärdering
PL976Lundin EnergySelehöjden50%Dovregubben
PL820SMOLÖster om Alvheimområdet41%(1)Iving - utvärdering
PL1041AkerBPAlvheimområdet30%Lyderhorn
PL722EquinorSödra Barents hav20%Shenzhou

1Efter slutförandet av meddelade transaktioner

Återställningsutgifter
Budgeterade återställningsutgifter för 2020 uppgår till 20 MUSD och avser återställning av Brynhildfältet som innefattar borttagning av anläggningarna längs havsbotten.

Information om kapitalmarknadsdagen 2021

Lundin Energy kommer att hålla 2021 års kapitalmarknadsdag klockan 14.00 CET (08.00 EST) den 28 januari 2021, genom en webbsändning och telefonkonferens. Under kapitalmarknadsdagen kommer bolagsledningen att presentera det finansiella resultatet för det fjärde kvartalet 2020, bolagets strategi, 2021 års utbyggnadsbudget, dess prospekterings- och utvärderingsprogram och strategin för minskade koldioxidutsläpp. Följ sändningen live på www.lundin-energy.com eller via telefon med nedanstående pinkod:

Storbritannien/Internationellt:  +44 2071 928338
Sverige:  +46 8 566 184 67
Norge:    +47 21 56 30 15

USA:  +1 646 741 3167
Pinkod: 6247379
Länk: https://edge.media-server.com/mmc/p/oz7b59c2

Lundin Energy har utvecklats från att vara ett bolag för prospektering av olja och gas till att bli ett erfaret nordiskt energibolag aktivt inom både utbyggnad och drift. För att bibehålla vår branschledande position när det gäller såväl produktionseffektivitet som hållbarhet och låga koldioxidutsläpp, utvecklar vi hela tiden nya idéer, koncept och lösningar. (Nasdaq Stockholm: LUNE). För mer information, besök www.lundin-energy.com eller ladda ner vår app via www.myirapp.com/lundin

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Edward Westropp
VP Investor Relations
edward.westropp@lundin-energy.com
Robert Eriksson
Head of Media Communications
robert.eriksson@lundin-energy.com

Denna information är sådan som Lundin Energy AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 januari 2021 kl. 07.30 CET.

Framåtriktade uttalanden

Vissa uttalanden samt viss information i detta meddelande utgör “framåtriktad information” (enligt tillämplig värdepapperslagstiftning). Sådana uttalanden och information (tillsammans, “framåtriktade uttalanden”) avser framtida händelser, inklusive Lundin Energys framtida resultat, affärsutsikter och affärsmöjligheter. Framåtriktade uttalanden inkluderar, men är inte begränsade till, uttalanden avseende uppskattningar av reserver och/eller resurser, framtida produktionsnivåer, framtida investeringar och fördelningen av dessa på prospekterings- och utbyggnadsaktiviteter, framtida borrningar samt andra prospekterings och utbyggnadsaktiviteter. Slutlig utvinning av reserver och resurser baseras på prognoser om framtida resultat, uppskattningar av kvantiteter som ännu inte kan fastställas samt antaganden av företagsledningen.

Samtliga uttalanden, förutom uttalanden avseende historiska fakta, kan vara framåtriktade uttalanden. Uttalanden om bevisade och sannolika reserver och resursestimat kan också anses utgöra framåtriktade uttalanden och återspeglar slutsatser som baseras på vissa antaganden om att reserverna och resurserna är möjliga att utnyttja ekonomiskt. Samtliga uttalanden som uttrycker eller involverar diskussioner avseende förutsägelser, förväntningar, övertygelser, planer, prognoser, mål, antaganden eller framtida händelser eller prestationer (ofta, men inte alltid, med ord eller fraser som “söka”, “antecipera”, “planera”, “fortsätta”, “uppskatta”, “förvänta”, “kan komma att”, “kommer att”, “projektera”, “förutse”, “potentiell”, “målsättning”, “avse”, “kan”, “skulle kunna”, “bör”, “tror” och liknande uttryck) utgör inte uttalanden avseende historiska fakta och kan vara “framåtriktade uttalanden”. Framåtriktade uttalanden inbegriper kända och okända risker, osäkerheter och andra faktorer som kan förorsaka att faktiska resultat och händelser skiljer sig väsentligt från dem som förutses i sådana framåtriktade uttalanden. Ingen garanti kan lämnas att dessa förväntningar och antaganden kommer att visa sig vara korrekta och sådana framåtriktade uttalanden bör inte förlitas på. Dessa uttalanden är gällande endast vid tidpunkten för informationen och Lundin Energy har inte för avsikt, och åtar sig inte, att uppdatera dessa framåtriktade uttalanden, utöver vad som krävs enligt tillämplig lagstiftning. Dessa framåtriktade uttalanden innefattar risker och osäkerheter som rör bland annat operativa risker (inklusive risker relaterade till prospektering och utbyggnad), produktionskostnader, tillgång till borrutrustning, tillit till nyckelpersoner, reservestimat, hälsa, säkerhet och miljöfrågor, legala risker och förändringar i regelverk, konkurrens, geopolitiska risker och finansiella risker. Dessa risker och osäkerhetsfaktorer beskrivs mer i detalj under rubriken “Riskhantering” samt på andra ställen i Lundin Energys årsredovisning. Läsaren uppmärksammas på att ovanstående lista över riskfaktorer inte ska uppfattas som uttömmande. Faktiska resultat kan skilja sig väsentligt från dem som uttrycks eller antyds i sådana framåtriktade uttalanden. Framåtriktade uttalanden är uttryckligen föremål för förbehåll enligt detta varnande uttalande.

Lundin Energy - 2021 CMD budget - V1 - 20210128sv