Telenor og restrukturering av SOL-selskapene

"Telenors internettleverandør, Telenor Nextel har i den prosessen som har pågått, presisert overfor de to andre partene at det er nødvendig for oss å komme videre med dannelsen av et børsnotert Internettselskap hovedsakelig basert på våre eierandeler i Scandinavia Online," sier kommunikasjonsdirektør i Telenor Nextel, Arne Cartridge.

På bakgrunn av det brede felles eierskap i SOL-selskapene og andre Internett-selskap, ser Telenor Nextel og Schibsted ASA det som naturlig at man går i dialog om videre strategi og samarbeid. Et slikt samarbeid vil ta sikte på å få til en restrukturering av ett eller flere av disse selskapene med derpå følgende børsnotering. Partene ser for seg at man vil konkludere innen kort tid, og at et slikt alternativ vil kunne børsnoteres innenfor den tidligere angitte tidsramme – andre eller tredje kvartal 2000.

Telenor Nextel presiserer at konflikten mellom Schibsted og Telia angående Schibsteds opsjoner på eierandeler i SOL AB og SOL AS er et anliggende de to parter imellom.

”Dersom Telia meddeler at de ønsker at deres eierinteresser i SOL AB skal inngå i et slikt samarbeid vil Telenor Nextel se positivt på dette,” sier kommunikasjonsdirektør Arne Cartridge.