Hydro kjøper Wells Aluminium

Norsk Hydro har inngått en avtale om kjøp av alle aksjene i Wells Aluminum Corporation, et av USAs ledende selskaper innen ekstrudering av aluminium. Oppkjøpet er et ledd i Hydros satsing innen lettmetall med sikte på å være ett av verdens tre ledende, integrerte selskaper innen aluminium og magnesium.

Wells Aluminum har sitt hovedkontor i Baltimore, Maryland, og driver seks pressverk og et omsmelteverk i Midt-Vesten og i de østlige delstatene i USA. Gruppen solgte ca. 75.000 tonn aluminiumprofiler i 1999. Overtagelsen av Wells betyr at Hydro i betydelig grad øker sin videreforedling av aluminium i USA og styrker sin posisjon med leveranser til transportsektoren, bygningsindustrien og andre brukergrupper. Etter overtagelsen blir Hydro den fjerde største leverandøren av aluminiumprofiler i USA med en samlet kapasitet på ca. 110.000 tonn. Oppkjøpet av Wells innebærer også at Hydro øker sin kapasitet for støping av pressbolt i USA.

Overtagelsen av Wells følger en rekke betydelige investeringer som alle bidrar til å styrke Hydros stilling som leverandør av lettmetaller i Nord-Amerika. Dette gjelder blant annet en investering på 250 millioner kroner i et omsmelteverk for aluminiumskrap i Henderson, Kentucky, som vil få en kapasitet på 90.000 pressbolt.
Hydro har også nylig økt kapasiteten ved sitt anlegg i Michigan som leverer aluminiumstøtfangere til amerikansk bilindustri. I tillegg er det nettopp inngått en langsiktig avtale med Aluvale om kjøp av ca. én million tonn aluminium over ti år. Nylig kjøpte Hydro også 25,3 prosent i Alunorte, et aluminaraffineri i Brasil. Hydro deltar også i studier med sikte på å utvide kapasiteten i Alunorte. Eierandelen i Alunorte bidrar til å sikre Hydro Aluminiums fremtidige forsyning av råstoff.

Avtalen om overtagelse av Wells Aluminium ble inngått i New York mandag morgen, amerikansk tid. Wells Aluminum eies av et partnerskap kontrollert av Gibbons, Goodwin, van Amerongen samt selskapets ledelse.