Nokia toimittaa Radiolinjalle ensimmäisen vaiheen GPRS-verkkoratkaisun

Nokia ja Radiolinja ovat sopineet Radiolinjan tukiasemaverkon GPRS-päivityksestä. Nokia ja Radiolinja ovat samassa yhteydessä allekirjoittaneet sopimuksen ensimmäisen vaiheen GPRS-verkkoratkaisun toimittamisesta.

Sopimukseen sisältyvät Radiolinjan kaupallisen GPRS-järjestelmän ensimmäisen vaiheen toimitukset. Nämä laitteet muuttavat piirikytkentäisen GSM-dataliikenteen pakettikytkentäiseksi, toimivat reitittimenä sekä keräävät ja prosessoivat laskutustietoja. Nokian GPRS-ratkaisu tukee GSM-järjestelmän kaikkia rajapintoja, mikä mahdollistaa palveluiden täyden toiminnallisuuden.
Nokia toimittaa GPRS-laitteet Radiolinjalle kevään aikana. Nokia toimitti Radiolinjalle GPRS-testijärjestelmän jo syyskuussa 1999.

GPRS tuo Internet-palvelut matkapuhelimeen ja mahdollistaa jatkuvasti päällä olevan Internet- ja sähköpostiyhteyden. Pakettikytkentäinen GPRS mahdollistaa laskutuksen siirretyn datamäärän perusteella nykyisen aikapohjaisen veloituksen lisäksi. Samalla pakettikytkentäinen GPRS tehostaa radioverkon kapasiteetin hyödyntämistä.

"Olemme iloisia Radiolinjan kanssa solmimastamme sopimuksesta, joka vahvistaa Nokian asemaa johtavana GPRS-toimittajana", toteaa Nokia Networksin aluejohtaja Juhani Koivula. "GPRS on olennainen osa kehitystä kohti kolmannen sukupolven matkapuhelinverkko-järjestelmää. Haluamme kehittää ja saada kokemuksia GPRS-pohjaisista datapalveluista ja samalla valmistautua seuraavan sukupolven matkapuhelinpalveluihin", toteaa Radiolinjan GPRS-projektipäällikkö Elina Pitkänen.

Lisätietoja antaa:

Johtaja Kari Partanen