NOKIA 1999- Erinomainen viimeinen neljännes päätti jo kolmannen peräkkäisen ennätysvuoden

Milj. EUR                    1999   1998 Muutos % 10-12/99 10-12/98

Liikevaihto 19 772 13 326 +48 6 372 4 352
Nokia Networks 5 673 4 390 +29 1 740 1 402
Nokia Mobile Phones 13 182 8 070 +63 4 246 2 703
Muut yksiköt 995 1 014 -2 403 266
Liikevoitto 3 908 2 489 +57 1 308 850
Tulos ennen veroja ja
vähemmistöosuutta 3 845 2 456 +57 1 273 836
Jatkuvien toimintojen tulos 2 577 1 680 +53 853 585
Tilikauden voitto 2 577 1 750 +47 853 585
Tulos/osake, jatkuvien
toimintojen tulos,
(EUR), perus,
split-korjattu 2,24 1,48 +51 0,74 0,51
Maksettavaksi esitetty
osinko, EUR 0,80 0,48 +67

Nokian tänään julkistama vuositulos on vahvempi kuin koskaan
aikaisemmin. Liikevaihdon kasvu ylitti vuodelle 1999 asetetut tavoitteet, ja tulos oli ennätyksellinen.

Nokian liikevaihto kasvoi 48 % ja oli 19 772 milj. euroa. Liikevoitto kasvoi 57 % ja oli 3 908 milj. euroa. Liikevoittoprosentti oli 19,8 %, ja osakekohtainen tulos nousi 51 % 2,24 euroon. Nokian hallitus esittää vuoden 1999 osalta maksettavaksi osinkoa, joka on 0,80 euroa osakkeelta.

"Viimeisellä vuosineljänneksellä jatkunut vahva kasvu ja erinomainen tulos johtivat jälleen ennätykselliseen vuoteen. Lujitimme johtoasemaamme matkapuhelinmarkkinoilla, ja meillä on täysi syy olla tyytyväisiä suoritukseemme", sanoi Nokian pääjohtaja Jorma Ollila.

"Vankka kilpailuasema, kattava tuotevalikoima ja innovatiiviset ratkaisut yhdessä vahvan tuotemerkkimme ja tehokkaan maailmanlaajuisen toimintamme kanssa ovat pohjustaneet kannattavuutemme kasvua. Vahvistaaksemme johtoasemaamme langattoman tietoyhteiskunnan kehittämisessä keskitymme näihin osa-alueisiin myös jatkossa", totesi Jorma Ollila.

Valuuttakurssi 31.12.1999, 1 EUR = 5,94573 FIM, 1 EUR = 1,008 USD

Nokia viitoittaa tietä langattomaan tietoyhteiskuntaan innovatiivisilla tuotteillaan ja ratkaisuillaan. Se on maailman johtava matkapuhelinten toimittaja ja yksi johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen ja niihin liittyvien asiakaspalveluiden sekä multimediapäätteiden toimittajista. Vuonna 1999 Nokian liikevaihto oli 19,8 miljardia euroa (117,6 miljardia markkaa). Yhtiön palveluksessa on yli 55 000 henkilöä, ja sen osakkeet noteerataan Helsingin (NOK1V), New Yorkin, Tukholman, Lontoon, Frankfurtin ja Pariisin pörssissä.